Porno: 180 stupnjeva zaokreta

“Bouffe”, Silvio Knezevic

Nezahvalno je analitički pisati o pornografiji: malo je studija koje se njome bave, a previše materijala za analizu. Čovjek se osjeća pomalo izgubljeno u mnoštvu pornografskih snimaka, pogotovo kad ih i sam redovito konzumira. Ovaj sam tekst, na primjer, trebala napisati jučer, ali čim sam krenula tražiti popratni materijal koji je tekst trebao vizualno uokviriti – pisanje je palo u drugi plan. Ne treba čuditi zašto je tako: gledanje pornjave je puno ugodniji posao od pisanja. Imajte na umu da to govori osoba koja voli da piše. Nagrada koju daje pisanje – neizvjesna je. Nagrada koju daje gledanje pornografije – zagarantirana je i trenutačna. (Uzmimo da jedan pornografski trenutak traje između tri i pet minuta, zbog lakše orijentacije.)

Što se tiče tekstova koji bi mogli poslužiti kao literatura, na internetu su najzastupljenije kvazistudije o štetnosti pornografije, to jest, tekstovi gledatelja koji je kude jer upravlja njihovim vremenom i njihovim prirodnim resursima (čitaj: spermićima). Ukoliko nekome nedostaje kontrole, uvijek se pravda time da gledanje pornografije stvara ovisnost, uništava kršćanske vrijednosti i obitelji, ali i običan, liberalniji puk. Prijatelji na Fejzbuku jedno su vrijeme uporno dijelili tekst o Shelley Lubben, umirovljenoj porno glumici koja je otkrila Isusa i sad drži motivacijske govore o zlu pornografije. Nije li paradoksalno da takve šuplje tekstove dijele ljudi koji svakodnevno gledaju pornografiju? Nije li to licemjerno?

S druge su strane tekstovi feministkinja koje se zalažu za ukidanje pornografije jer ona eksploatira žene i seksualno ih uništava. Ovakvi su mi stavovi puno jasniji od onih prethodno navedenih: riječ je o ženama koje pornografiju ne gledaju. Njihovo gađenje makar nije licemjerno. Što ne znači da su u pravu. Beneficije feminizma znam prepoznati i cijeniti upravo zato što sam, zahvaljujući pornografiji, uvijek bila seksualno neovisna žena. Brak u tom smislu ništa ne mijenja: žudnja se ne iscrpljuje obiteljskim jebanjem. Ne očekujem da moj partner prestane konzumirati pornografiju zato što imamo seksualno ispunjen život. Zašto? Zato što su želja i strast puno kompleksniji pojmovi nego što ih se predstavlja. Ako bismo, dakle, krenuli u detaljniju analizu pornografije, to bi tražilo i detaljniju analizu ljudi koji u njoj sudjeluju ili je rezolutno odbijaju, a rijetko tko želi ići tako duboko. Nikad se ne zna što tamo dolje možemo naći.

Kao alternativu pornografiji, feministkinje često predlažu primjereniju erotiku. Čini se, međutim, da ovakvu ograničavajuću podjelu na ženama prihvatljivo i neprihvatljivo uprizorenje seksa – osporava odlično objašnjenje Linde Williams o razlici između pornografije i erotike. Pornografija se suprotstavlja tabuizaciji eksplicitnog prikaza seksa, dok erotika svoj potencijal gradi upravo na društvenim zabranama. Nije, dakle, stvar u tome je li nešto „ukusnije“ snimljeno, već što se u pozadini snimljenog krije: želja da sa zabranama u potpunosti raskrstimo ili da ih eksploatiramo za veći seksualni užitak? Mene, na primjer, puno više raduje pornografsko suočavanje sa zabranama i njihovo razrješenje od erotskog guranja problema pod tepih jer pornografija puno bolje korespondira s feminizmom koji želi razotkriti patrijarhat i ono što ga pokreće od erotike koja bi našla načina da i u njemu uživa.

Uzmimo, na primjer, POV (point-of-view), pornografski kadar u kojem vidimo čitavu ženu, ali samo genitalije i stopala muškarca koji drži kameru i snima seks. Jasno je da POV možemo prepoznati i kao kadar koji s pornografijom nema nikakve veze. Problematična je subjektivna kamera prisutna i kad čitamo vijesti iz svijeta i regije, kad gledamo televiziju, igramo videoigre: te radnje nisu pornografske, ali svejedno vidimo muško spolovilo i njegove prepoznatljive apetite. Postoji opasnost da se poslije nekog vremena, htjele mi to ili ne, počnemo identificirati s tim spolovilom jer sve što o drugima i o sebi znamo – prikazano je povijesno iz njegove perspektive.

S obzirom na to, moja ljubav prema POV-u može djelovati problematično s feminističkog gledišta, odnosno, može se lako protumačiti kao pristanak na „tipično muški“ pogled na seks. Treba, međutim, dobro razdvojiti pornografsku subjektivnu kameru od one kojoj smo izložene svakodnevno i koja negira naše osobno iskustvo.

Nije, dakle, problematično što feminizam traži zaokretanje kamere za 180 stupnjeva, odnosno, dokidanje objektivizacije žena koju subjektivna kamera implicira. Problem je, međutim, izjednačiti mojih 180 stupnjeva u pornografiji sa 180 stupnjeva neke druge žene. Ne vole sve kamermanke iste kadrove: seksualne se preferencije u pornografiji ne poklapaju, niti bi se trebale poklapati sa seksualnim iskustvom izvan nje. Mene osobno, POV koji pokazuje samo muške udove – iznimno uzbuđuje. Ako bih htjela biti zlobna, mogla bih reći da takav pornografski kadar muškarca svodi na najbitnije: ruke – koje obožavam, kitu koja mora biti divna, inače tražim dalje i, ako je već sve po mom, ogromno žensko dupe od kojeg se muškarac ne može odvojiti. Takvo je dupe, nema nikakve sumnje, centar svijeta, subjekt i predikat pornografske rečenice.

Može se, naravno, zaključiti kako je perspektiva muškarca koji takav prizor gleda bitno drugačija od moje. Ono što se, međutim, zaboravlja jest da je, bez obzira na različit pristup subjektivnoj kameri, rezultat njezinog promatranja često isti jer su žene jednako sposobne za orgazam izazvan voajerstvom. Mislim da bi detaljnija analiza gledateljskih navika u pornografiji dokinula prije svega tabue o ženskoj seksualnosti: ženama nije manje stalo do seksa kako mediji vole tvrditi. Ideja da je spol glavna predispozicija za seks – također je, po mom mišljenju, promašena. Uzbuđenje doista dolazi iz glave: barem kad je voajerizam u pitanju, a genitalne razlike između pojedinaca ne znače nužno razliku u seksualnim navikama i pornografskim preferencijama. Isto tako, muškarci mogu jednako naginjati erotici kao i žene. Štoviše, češće sam susretala frajere koji vole polunage žene od onih koji preferiraju široko razdvojene usmine. Neki muškarci više vole naslućivati nego vidjeti. Ja, s druge strane, volim golotinju „na izvolite“. Toliko o fiksnim rodnim ulogama i seksualnim navikama koje dolaze u paketu s njima.

No iako je moj stav o pornografiji očito afirmativan, ne znači da je prihvaćam u cjelini. Stoga će rubrika Porno, da zaključim ovaj prošireni uvod, biti mjesto detaljnije analize pornografskog sadržaja, ali i mjesto na kojem ćemo se pornografiji povremeno i rugati. Bit će, naravno, i prilike da pornografsko suočimo s erotskim i sve to popratimo eksplicitnim slikama, što će, pretpostavljam, nekima od vas otvoriti apetit, a drugima pokvariti obrok – ako uopće jedete uz računalo.

 

Komentari
  1. jakoglasna
  2. u Bila
  3. stefan haus
  4. Bruno Ogorelec
  5. Jakov
      • Jakov
          • Jakov
  6. G
      • G
          • G
          • G
    • Ž
  7. Ivy Lee
  8. Amazonka
  9. Kali
Tjeskoba ženskog autorstva
Nevoljena: o nemajčinstvu i ljubavi
Logan, Wolverine i ljepota muža
Srce nije kamen: pokušaj obračuna sa “Zabranjenom ljubavi”
Mufov Girls tribute!
Muf chata o Girls (S06 E10 FINALE)!
Mit o nasilju
“Vodi ih žena. Što žena zna?”
Tjeskoba ženskog autorstva
Mit o nasilju
Hrvatska kujica
Logan, Wolverine i ljepota muža
Nevoljena: o nemajčinstvu i ljubavi
Između očaja i privilegija
The VVitch i The Conjuring 2: horor obiteljskog života
Drugi pogled na Jelenu Veljaču
GLAZBENI LEKSIKON: I Bet On Losing Dogs
Makeup savjeti za naredno političko razdoblje
Lana piše mejl igračicama prijestolja (S6 E4-10)
Iza svakog hrvatskog navijača stoji jedna žena
Yass, Queen – ohrabrivanje djevojaštva u “Broad Cityju”
Neka počne zlatno doba
Fatalna Amanda Knox
Proizvodnja Lolite
Pivo s neonacistom
Hrvatska kujica
Vrlo kratka analiza spota “Želim živjeti!” pomoću dijagrama
Iza svakog hrvatskog navijača stoji jedna žena
Šuti i slušaj: nesavršena tišina savezništva
GLAZBENI LEKSIKON: I Bet On Losing Dogs
Amanda Palmer, između bunta i privilegija
Koordinacija (političkog) pokreta: Beyoncéin “Formation” kao naputak za revoluciju
Transrodne žene su žene
O ženskoj šutnji i prešućivanju
Tamni poljubac paranormalnih ljubića
Monster girl
“Cosmo” i četvrti val feminizma
Ljeto u Černobilu
Neka počne zlatno doba
Savršena žrtva