Pivo s neonacistom

Posljednjih nekoliko godina američki neonacisti uspješno su se rebrandirali. Uz novo ime, “alt-right” ekipa pod vodstvom Richarda Spencera prigrlila je i uglađeni imidž po uzoru na onaj konvencionalni – odijela, uredne frizure i pristojan izgled, sve u službi normalizacije ekstremističkih ideja i povećanja sljedbe članovima koje bi odbila estetika prosječnog skinheada, ali ne i njegova izvitoperena uvjerenja. Jednu takvu kreaturu gledamo i u novoj reklami za Heineken koja ubire hvalospjeve online zbog svoje tobožnje angažiranosti i promicanja tolerancije.

“Moderni feminizam mrzi muškarce”, objašnjava nam ćelavi mislilac koji je frizuru iz navijačkih dana zadržao iz praktičnih, koliko i sentimentalnih razloga; čovjek s vremenom oćelavi pa nema smisla da se pati s uzgojem kose kad je i s nulericom tako osebujan i prepoznatljiv. Odjeven u besprijekorno elegantno odijelo, svjestan je da se ipak ne može ograđivati od feminističkih tekovina, a da ne bude prepoznat kao ekstremist; što je, tu je, (zapadne) žene danas imaju pravo glasa i pristup kontracepciji, što je možda dovelo u pitanje dominaciju bijele rase i ostvarenje njegove privatne fantazije o četi stasitih sinova, ali natrag se ipak ne može, bar ne bez pažljivo osmišljene strategije. Ono što se zato može jest lavovski braniti status quo u pokušaju da se spriječi postizanje istinske ravnopravnosti i potpune ženske (tjelesne) autonomije. Kako? Svjesnim i namjernim širenjem neistine o feminizmu. Zašto? Na to nam naš Übermensch daje iskren odgovor dok nervozno stišće svoj vjenčani prsten (tako je, žene, ovaj je primjerak ZAUZET, SORRY!). “Žene moraju upamtiti: trebamo vas da nam rađate djecu”, veli on. Ja ga u tom trenutku gotovo želim poljubiti u blistavu ćelu, ushićena što tako jasno, glasno i bez ustezanja sažima politički program desnice. Žene, trebamo vas da nam rađate djecu! Dok se vi bavite feminizmom, drugi i drugačiji se množe!

Ali Heineken ima plan. Heineken zna da smo svi mi ljudi i da smo ispod kože svi krvavi, a pod utjecajem alkohola svi stoka. Zato se odlučio spariti političke i ine neistomišljenike u kreativnoj vježbi koja zahtijeva suradnju; sudionici će zajedno sastaviti šank, zatim pogledati snimku u kojoj iznose svoja uvjerenja, a onda, ako žele, popiti pivo i raspraviti svoje “nesuglasice”. Sirotica koju je dopala lutrija druženja s ovim primjerkom ljudske rase ne samo da je žena, nego je i crnkinja. Već joj je u startu jasno da se zajebala što se išla prijavljivati za snimanje reklame, čim spazi skinjaru kako je strelja pogledom. Ali i ona si misli, što je, tu je, možda bar pred kamerama bude pristojan. Tako i bude. Šarmer-skinjara čak joj dijeli komplimente; imaš dobru auru, veli on, kao da ne zna da budu dečki poslije gledali reklamu u birtiji. Malo s nama dijeli svoju tužnu životnu priču i na koncu čak nazdravi krahu patrijarhata – pravi happy end, omogućio: Heineken.

Reklama za Heineken

Reklama za Heineken

Drugi je par sastavljen od mahnitog čovjeka koji ne vjeruje u klimatske promjene, što je autohtoni američki primjerak čudaka koji stanište dijeli sa srodnim nevjernikom u evoluciju, i normalne osobe koja ne može vjerovati svojim ušima. Nije jasno kakva je točno korist od toga što će se njih dvojica, jedan koji nastoji spriječiti apokalipsu i ovaj drugi koji ne vjeruje u znanost, složiti da se mogu lijepo družiti i raspravljati, umjesto da jedan drugom skaču za vrat online. Čemu služi njihova civilizirana rasprava dok planet na kojem živimo galopira u propast zato što se grozničavi osporavatelji klimatskih promjena svojim glasom služe kako bi ustoličili predsjednika koji aktivno onemogućuje adresiranje globalnog zagrijavanja tako što zagovara profit ispred opstanka planeta?

Jednako je tako nejasno koja je korist od pića koje će upristojeni neonacist popiti s crnom feministicom; hoće li ga to usputno, inscenirano druženje spriječiti u nastojanju da ženama onemogući pristup abortusu? Hoće li ga uvjeriti da žene nisu hodajući inkubatori, a crnci inferiorna rasa? Heineken to ne zna, Heinekenu to nije ni važno. Važno je biti pristojan i uljudan, važno je razumjeti da smo u očima korporacija svi jednaki – svi potrošači. Ako jedan od tih potrošača svojim političkim angažmanom ovog drugog pretvori u građanku drugog reda, pa što zato? Ako je na ulici zatuče i pljune, je li to toliko ozbiljna povreda da je ne bismo mogli zaliječiti pivom?

Briljantna ideja u pozadini ovog marketinškog eksperimenta trebala bi biti prepoznavanje ljudskosti u neistomišljenicima – no od toga progresivci nemaju baš nikakve koristi. Znam da su i nazi skinheadi ljudi; znam to, između ostalog, i zato što je tako ljudski mrziti različite od sebe. Tako je ogavno, neporecivo, neuništivo ljudski biti rasist, šovinist i homofob, tako je ljudski dominirati, eksploatirati, tlačiti i zatirati, kao i zatvarati oči pred istinom, naoružavati se paranojom. Pod zastavom tolerancije i međusobnog uvažavanja Heineken zapravo izjednačava seksiste i feministice, transfobe i trans žene, osporavatelje klimatskih promjena i borce za zaštitu okoliša, iako ovi prvi prijete opstanku potonjih.

Nisu sva mišljenja stvorena jednakima. Zagovaratelje diskriminacije i dominacije ne stavljamo u isti rang s onima koji se baš protiv toga bore; takav bi potez trivijalizirao i uzurpirao načelo tolerancije, a njegov bi krajnji rezultat bio neometano širenje opasnih i regresivnih ideja. Jedna od takvih ideja upravo je fašizam – a na njega se ne odgovara pivom i civiliziranom raspravom.

Komentari
    • barbara pleić tomić barbara pleić tomić
    • Petra
  1. Ena
    • Petra
      • Petra
  2. renata
  3. K.
      • K.
          • K.
        • Petra
#YouToo
Feminizam i socijalizam: kritička povijest
Obiteljski zakon, RANT EDITION
Feministički pristupi prevođenju
#YouToo
Potraži ženu u jugoslavenskom socijalizmu
Djevojaštvo u teen seriji “SKAM”
“Dobra godina” i veliki pljusak
Feministički pristupi prevođenju
Postajanje ženom, postajanje autoricom
Book clubovi jučer, danas i sutra
Ljepotica i zvijer
Potraži ženu u jugoslavenskom socijalizmu
Obiteljski zakon, RANT EDITION
Nevoljena: o nemajčinstvu i ljubavi
Između očaja i privilegija
Bruna Eshil: “Okovani Anti-Rometej”
Koji je plejboj pravi za tebe: Dikan Radeljak, James Bond, Jabba the Hutt ili Ramsey Bolton?
GLAZBENI LEKSIKON: I Bet On Losing Dogs
Makeup savjeti za naredno političko razdoblje
Pain babes: o queer djevojaštvu s invaliditetom
Postajanje ženom, postajanje autoricom
Djevojaštvo u teen seriji “SKAM”
Yass, Queen – ohrabrivanje djevojaštva u “Broad Cityju”
Koji je plejboj pravi za tebe: Dikan Radeljak, James Bond, Jabba the Hutt ili Ramsey Bolton?
Šteta što je kurva
Sitni, nebitni, zlonamjerni
Feministkinje i laž o velikom pank drugarstvu
Sitni, nebitni, zlonamjerni
Feministkinje i laž o velikom pank drugarstvu
Courtney Love: zauvijek luda kuja
Šuti i slušaj: nesavršena tišina savezništva
Transrodne žene su žene
O ženskoj šutnji i prešućivanju
Tamni poljubac paranormalnih ljubića
Monster girl
“Cosmo” i četvrti val feminizma
Ljeto u Černobilu
Neka počne zlatno doba
Savršena žrtva