Mad Men marginalije S7 E5
THE RUNAWAYS
Capitol Records: američka diskografska kuća koju su 1942. osnovali Johnny Mercer, Buddy DeSylva i Glenn Wallichs. Prva velika diskografska kuća na West Coastu koja je konkurirala Columbiji, Decci i RCA-Victoru na istoku SAD-a. 1955. većinu dionica kompanije kupio je britanski EMI te su 1956. u Hollywoodu izgradili kružnu poslovnu zgradu na 13 katova. Ikoničku zgradu projektirao je arhitekt Welton Becket, a ubrzo je dobila nadimak “The House That Nat Built” koji ukazuje na golem financijski uspjeh Capitolove zvijezde Nata Kinga Colea. Tijekom 50-ih i 60-ih za Capitol su potpisali i Frank Sinatra, Judy Garland, The Andrews Sisters, The Kingston Trio, Shirley Bassey, Dean Martin, The Beach Boys i Beatlesi. Capitolova zgrada dobro se vidi u kadru kada Stephanie zove Dona iz telefonske govornice. Pojava Annine nećakinje (pa onda i Donove) nije došla iznenada jer je bila najavljena u 3. epizodi sezone Donovim susretom s Emily Arnett, elitnom prostitutkom (?) koja neodoljivo podsjeća na Stephanie. Oba puta kada razgovara sa Stephanie, Don je vidno razdragan jer ga podsjeća na Annu, međutim, Megan nije toliko oduševljena, već se pretvara u manipulativnu ljubomornu suprugu koja pod svaku cijenu želi onemogućiti njihov susret. Stephanie Dona zove Dick i ležerno kaže da zna sve njegove tajne, no činjenica je da ga zapravo ne poznaje. Megan je vjerojatno pretjerano reagirala u ovom slučaju, ali svejedno će joj trebati pravo čudo da spasi svoj brak.
Drucker, Mort: američki stripaš i karikaturist (1929). Najpoznatiji je po svom pedesetogodišnjem radu za satirički časopis Mad gdje se specijalizirao za crtanje parodija filmova i televizijskih serija. Od 1959. četiri je godine za DC crtao strip The Adventures of Bob Hope, a 1962. surađivao je s Paulom Laikinom na bojanki JFK Coloring Book. Autor je plakata za film Američki grafiti i naslovnice Anthraxova albuma The State of Euphoria. Stan na početku epizode pronalazi Louov strip Scout’s Honor na fotokopirki te se vrlo brzo među dečkima iz kreativnog odjela razvijaju parodijske inačice stripa. Lou će zbog toga kazniti sve članove odjela prekovremenim radom zbog čega Don mora odgoditi svoj put u L.A. Don je ipak iznenađujuće poslušan, no ne može odoljeti da Loua upozori kako je njihov ured sastavljen od ljudi koji slabo podnose autoritet. Svi su kreativci još uvijek i doslovno i metaforički klinci, što se odlično uklapa u temu epizode o neposlušnoj djeci, bjeguncima od roditeljskog autoriteta (kreativci od Louova, Sally i Bobby od Bettyna, Stephanie od društvenog, Betty od Henryjeva, Don od šefovskog autoriteta).
Dynamic Duo: odnosi se na superherojsko partnerstvo između Batmana i Robina. Cirkuski akrobat Dick Grayson imao je 9 godina kada je mafijaš Anthony Zucco ubio njegovu obitelj. Otada za njega skrbi Bruce Wayne koji ga do 13. godine trenira da postane njegov sidekick Robin. Izvorni Dynamic Duo kreirali su Bob Kane i Bill Finger 1940. i tada se sastojao od Brucea Waynea i Dicka Graysona, a u međuvremenu su Robina zamijenili razni drugi likovi. U jednom je trenutku Dick Grayson bio Batman, a Robin je bio Bruceov sin Damian; kasnije su duo sačinjavali Bruce i Damian Wayne. Osim u stripu, Batman i Robin pojavljivali su se u brojnim televizijskim (animiranim i igranim) i filmskim adaptacijama. Sally naziva Betty i Henryja “dinamičnim duom” nakon što joj Bobby povjeri svoje strahove o njihovom potencijalnom razvodu. No Sally više ne stanuje ovdje i ne može znati koliko je loša situacija između njih dvoje. To najbolje zna Bobby i njegov uznemireni želudac.
Flintstone, Wilma: fikcionalni lik iz animirane televizijske serije The Flintstones (hrv. Obitelj Kremenko, ABC, 1960-1966). Wilma je kućanica, udana je za Freda s kojim se često svađa zbog njegovih sitnih nepodopština, no i sama je povremeno sklona raznim slabostima, osobito pretjeranom šopingu. Amy u šali viče “Wilma!” kada se Don vrati s pića s Harryjem Craneom, komentirajući tako Meganin brak te ciljajući na Dona kao “prapovijesnog” muškarca, u smislu njegove “nazadnosti” (što se najbolje vidjelo na tulumu), ali i u smislu njegove seksualne privlačnosti (što će se vidjeti u sceni seksa u troje koji će uslijediti). Odnos između Freda i Wilme – nezrelog muškarca-dječaka i žene koja ga pokušava odgojiti – ponovljen je u brojnim američkim humorističnim serijama novijeg doba: Svi vole Raymonda, Kralj Queensa, Svijet prema Jimu, Rat u kući itd. Većinom se repriziraju na RTL2.
Greenblatt’s Deli: restoran na Sunset Boulevardu u Los Angelesu. Greenblatt’s Delicatessen osnovao je Herman Greenblatt 1926, a obitelj Kavin kupila je restoran početkom 1940-ih te ga još uvijek vodi. Specijaliteti su im Homemade Matzo Ball Soup i Hot Pastrami Reuben (sendvič od dimljene govedine s kiselim kupusom). Megan organizira tulum za polaznike svoga glumačkog tečaja te naručuje hranu iz Greenblatt’sa. To se izravno kosi s ulogom “izgladnjele glumice” koju pokušava igrati među svojim kalifornijskim poznanicima; a ne treba niti spominjati ček od tisuću dolara koji je bez puno premišljanja napisala Stephanie samo da je se što prije riješi.
Handi-Wrap: marka plastične folije koja se većinom koristi za pakiranje hrane kako bi zadržala svježinu. Proizvodio ju je Dow Chemical Company. Druge marke plastične folije u SAD-u su, primjerice, Glad Wrap i Seran Wrap čiji se nazivi danas često koriste kao opće imenice. Peggy u nelagodnom razgovoru na početku epizode obavještava Dona da ga je stavila u tim za Handi-Wrap, posebno naglašavajući ovo “tim”. Zasad se, za razliku od prošle epizode, čini da Don pokušava biti timski igrač.
Kasandra: proročica u grčkoj mitologiji, kći Prijama i Hekube iz Troje. Prema legendi, Apolon joj je dao moć proricanja kako bi je zaveo, no kada ga je odbila, kaznio ju je tako što je odredio da nitko ne vjeruje njezinim proročanstvima. Predvidjela je pad Troje, no ljudi joj nisu vjerovali i smatrali su je ludom. Kasnije je odvedena u Grčku kao Agamemnonova robinja, gdje su je ubili Agamemnonova žena Klitemnestra i njezin ljubavnik Egist. Ginsberg na početku epizode odbija ulogu Kasandre da bi je na kraju ipak, ne znajući, utjelovio. Na početku upozorava da je mašina došla po sve njih, a na kraju s nosiljke još jednom vapi: “Get out while you can!” Uskoro ćemo vidjeti je li Ginsbergovo zloguko proročanstvo bilo točno. Christa Wolf napisala je roman Kassandra (1984) iz Kasandrine točke gledišta, kao i Marion Zimmer Bradley roman The Firebrand (1987).
McCall’s: američki ženski časopis. Počeo ga je izdavati poduzetnik James McCall 1870. kako bi mogao reklamirati svoje šivaće krojeve pod nazivom The Queen: Illustrating McCall’s Bazaar Glove-Fitting Patterns. 1893. vlasnik mu je postao James Henry Ottley koji ga je proširio i počeo objavljivati članke o zdravlju, ljepoti, djeci i putovanjima. Tijekom godina u njemu je književne tekstove objavljivalo mnogo poznatih književnika, a od 1949. do 1962. Eleonor Roosevelt pisala je kolumnu naslovljenu “If You Ask Me”. 2001. preimenovan je u Rosie nakon što je urednica postala Rosie O’Donnell, no ugašen je već 2002. Dok je Megan na telefonu s Donom, Amy neobavezno lista McCall’s. Njih su dvije okružene šminkom, kozmetikom i ženskim časopisima, a Amy lakira Meganine nokte: izgleda li tako uistinu život dvije siromašne glumice? I Megan je, baš kao i Betty, kućanica s puno slobodnog vremena koja itekako udobno živi od Donove plaće. Na naslovnici McCall’sa koji Amy lista (iz veljače 1969.) nalazi se Jessamyn West, spisateljica i sestrična tadašnjeg predsjednika Richarda Nixona. Jedan od tekstova izdvojenih na naslovnici jest i “The Classic Dilemma: Should Wives Work?”
Philip Morris (USA): danas američki odjel duhanskog diva Altria Group. Tvrtka nosi ime po svom britanskom osnivaču koji je prve cigarete proizveo 1854. Središnjica im je smještena u Richmondu u Virginiji, a njihove najpoznatije cigarete su Marlboro i Virginia Slims. Marlboro cigarete zbog svog su “elegantnog” filtera prvo bile namijenjene ženama, a muškarcima su se počele nuditi tek u 1950-ima kada se proširio strah od raka pluća, a vjerovalo se da su cigarete s filterom manje opasne za zdravlje. Harry Dona izvještava o Louovim i Jimovim planovima za pregovore s Philipom Morrisom oko zastupanja njihovih cigareta marke Commander, što bi značilo Donov kraj jer je široko poznat kao copywriter koji se odrekao reklamiranja cigareta. Međutim, Don – ponašajući se kao Don nakon dugo vremena – elegantnim potezom uspijeva upasti na sastanak i uvjerljivo predočiti predstavnicima kompanije što bi se moglo dogoditi ako ga natjeraju da se javno ispriča. Ponovno je prekršio sva pravila koja su mu postavljena, no njegova bi ga domišljatost i ovog puta mogla spasiti.
Post, Emily: američka autorica poznata po svojim knjigama i člancima o bontonu (1872-1960). Pisala je priče i romane, a svoju prvu knjigu o bontonu Etiquette in Society, in Business, in Politics, and at Home objavila je 1922. Henry naziva Betty “Emily Post” istodobno je opominjući što uopće govori o politici pred gostima, uvjeren da razmišljanje treba prepustiti njemu. Kasnije će posredovati u svađi između Betty i Sally nazivajući ih obje “djevojkama”. Činjenica je da se Betty i dalje ponaša djetinjasto i nezrelo tako što se zatvara u spavaću sobu nakon nesporazuma s mužem, a poslije jednako tako šalje Sally u njezinu sobu nakon njihove svađe. Betty tretira Sally na sličan način na koji Henry tretira nju: kao dijete kojemu treba zabraniti da iskazuje vlastito mišljenje ako se ne slaže s roditeljskim. Betty u ovoj epizodi djeluje na nekoliko proturječnih načina, prvo se boreći za pravo na mišljenje jer ona kao žena, supruga i majka ima puno toga za reći (bez obzira na to što su njezini stavovi beznadno konzervativni), a zatim u razgovoru s kćerkom zagovara ideju da je ženi ipak najvredniji njezin izgled. Jasno je da Sally od nje nije dobila samo savršen nos već i eksplozivan karakter! Može se uočiti paralelizam između dvije linije radnje: Betty-Henry-Sally i Megan-Don-Stephanie, pri čemu dva bračna para pokušavaju pomoći mlađoj članici obitelji u kriznoj situaciji. U oba se slučaja “majčinske” ženske figure ponašaju nezrelo i ugroženo, napadajući mlađe “suparnice”. U epizodi “Cover Girl” Seksa i grada (S5 E4) Charlotte opisuje bonton za oralni seks (treba držati kutiju s maramicama pored kreveta) koji Samantha sarkastično opisuje kao “Emily Post’s Polite Pussy”.
Rumaki: predjelo inspirirano polinezijskom kuhinjom, popularno u 1950-ima i 1960-ima kada je tzv. Tiki kultura bila u trendu. Ovo je jelo najvjerojatnije osmislio jedan od dvojice najpoznatijih zastupnika aproprijacije polinezijske kulture tog doba, Trader Vic ili Don the Beachcomber (odnosno Victor Bergeron ili Ernest Gantt). Najčešće se sastoji od vodenih kestena i pačje ili pileće jetrice mariniranih u soja sosu koji se potom omotaju slaninom (i nabodu na čačkalicu!) pa prže ili ispeku. Betty je već servirala rumaki u epizodi “A Night to Remember” (S2 E8) kada je za Donove poslovne partnere pripremila večeru s temom “put oko svijeta”. Ta je večera također završila velikom svađom supružnika jer je Betty smatrala da ju je Don osramotio pred gostima predviđajući da će kao “tipična kućanica” kupiti Heineken, strateški smješten u trgovini tako da svojom bojom i kulturnim značenjem privuče potrošačice. Oba Bettyna muža tretiraju je kao dijete kojim se može manipulirati, a ova situacija ponovno pokazuje kako ljudi slabo uče iz svojih grešaka. Povijest se ponavlja, međutim, Betty sada nije onako labilna i slaba kao što je bila u braku s Donom. Sada se čini mnogo ogorčenijom i dosta više – zlom.
THINK: slogan koji je skovao Thomas J. Watson 1911. na jednom posebno neispirativnom poslovnom sastanku National Cash Register Company. Kada je 1914. prešao u firmu koja će kasnije postati IBM, prenio je i slogan koji kompanija i danas koristi kao svoj trademark. IBM je svoje laptope nazvao ThinkPads. Ginsberg je uvjeren da ga IBM-ov kompjuter želi uništiti i u svemu vidi zavjeru, a pogotovo je uvjeren da kompjuter pretvara muškarce u homoseksualce te tako tumači i Louov i Jimov tajni razgovor te privlačnost koju osjeća prema Stanu. Njegov slom nije iznenađenje s obzirom da smo više puta svjedočili njegovim raznim ispadima, no način na koji se odvio sigurno će biti zapamćen kao najbizarnija stvar koja se dogodila u Mad Men nakon incidenta s kosilicom! Ginsbergov poklon Peggy – njegova bradavica (odnosno “ventil” kojim je otpustio strašan pritisak u glavi) u bijeloj kutijici – također će biti jedan od najpamtljivijih trenutaka serije. U finalu serije True Detective Marty Rustu nakon izlaska iz bolnice daruje kutijicu Tiffany plave boje u kojoj se nalaze cigarete.
Threesome: seksualna aktivnost koja uključuje troje ljudi u isto vrijeme. Ponekad se može odnositi i na ljubavni trokut ili ljubavni odnos s troje sudionika (poliamorija, ménage à trois). Threesome je američki film iz 1994. s Larom Flynn Boyle, Stephenom Baldwinom i Joshom Charlesom, kao i suvremeni britanski sitcom. Scena seksa u troje između Dona, Megan i Amy sve je samo ne “slobodna ljubav”. Ta je scena zapravo kulminacija Meganinih manipulativnih poteza u ovoj epizodi: prvo je otjerala Stephanie jer ju je doživjela kao prijetnju, zatim je na tulumu pokušavala izazovnim plesom s drugim muškarcem učiniti Dona ljubomornim ili barem skrenuti njegovu pažnju na sebe (kao i izvedbom Zou Bisou Bisou koja također nije nimalo oduševila Dona, S5 E1), da bi mu na kraju dala ono što misli da on želi – seks s drugom ženom. Don pak drugo jutro svejedno ne ostaje s njom već odmah nakon telefonskog razgovora sa Stephanie odlazi natrag u New York. U Gossip Girl seks u troje između Dana, Vanesse i Olivije općenito se smatra jednim od najmanje hot trenutaka serije.
Underdog: američka animirana televizijska serija prikazivana na NBC-ju od 1964. do 1967. Crtić su kreirali W. Watts Biggers i Chet Stover kao dio reklamne kampanje agencije Dancer Fitzgerald za tvrtku General Mills. Underdog je antropomorfni superjunak, inače skroman i običan pas koji se pretvara u Underdoga kad god je njegova dama Sweet Polly Purebred u opasnosti. Lou se poziva na Underdog kao konkurenciju svom stripu Scout’s Honor koji smatra puno kvalitetnijim. Kada mu se podređeni rugaju, spominje i Boba Dylana kao uzor. Tada zvuči kao roditelj koji nešto tumači djeci pozivajući se na njihove heroje, no Dylan je tada već dio etablirane kulture pa se i netko staromodan poput Loua može na njega pozvati.
Walker, Addison Morton “Mort”: američki stripaš (1923). Najpoznatiji po novinskim stripovima Beetle Bailey (1950) i Hi and Lois (1954). Beetle Bailey, koji još uvijek izlazi, smješten je u fikcionalnu američku vojnu bazu Camp Swampy i bavi se naslovnim junakom, zabušantom koji uglavnom spava i izbjegava dužnosti, i njegovim vječnim sukobima sa zapovjednikom Sergeantom Snorkelom. Scout’s Honor izgleda kao da je pod izravnim utjecajem upravo stripa Beetle Bailey, no i Louovo nježno ismijavanje američkog vojnika koji ima problema s autoritetom zapravo je apologija onoga što zove “patriotizam i lojalnost”, a što kronično nedostaje momcima iz kreativnog odjela koje naziva “flag-burning snots”. Sally i njezine prijateljice neimenovanu djelatnicu svoje djevojačke škole nazivaju “Sergeant Snorkel” (S7 E2).
Westchester (County): okrug u saveznoj državi New York čije je sjedište grad White Plains, nalazi se sjeverno od New York Cityja i Long Islanda. Okrug je poznat po svojim bogatim stanovnicima. Don i Betty živjeli su u Ossiningu, a Betty i Henry žive u Ryeu. Betty se na zabavi u svojoj kući usuđuje komentirati povezanost slabljenja društvenog autoriteta i porasta mladenačke delikvencije, a spominje i Vijetnamski rat. Njezini su politički stavovi konzervativni, no nije sasvim jasno jesu li to uistinu njezini stavovi ili samo stari Henryjevi stavovi koje je on sada prilagodio političkim promjenama u zemlji. Betty mu svejedno s pravom kaže: “I THINK all by myself” (naglasak moj). U Prijateljima su se Monica i Chandler preselili u Westchester, a u seriji Kako sam upoznao vašu majku Ted iz budućnosti također tamo stanuje sa svojom ženom i djecom.
“Work Smarter, Not Harder”: tu je izreku u 1930-ima navodno skovao Allan F. Mogensen, kreator metode “Work Simplification” i popularizator dijagrama tijeka. Frazu je iskoristio i Alan Lakein u knjizi How to Get Control of Your Time and Your Life (1962). Ta se krilatica često pripisuje i Baji Patku (Scrooge McDuck) jer je to njegov životni motto. Slogan je vidljiv na uokvirenom plakatu u Stanovom i Ginsbergovom uredu. “Work smarter, not harder” može značiti mnogo različitih stvari: premda je izvorno vezan uz tehničke znanosti i usmjeren prema pojednostavljivanju radnog procesa, može se shvatiti i kao zabušantski motto (u ovoj epizodi povezan s Beetleom Baileyjem i Scout’s Honorom). Isto tako, u vezi je i s Donovim načinom rada koji se uglavnom sastoji od vrlo malo uloženog truda i iznenadnih trenutaka čiste inspiracije kada se nečiji naporni rad na reklamnoj kampanji (bilo kreativni, bilo organizacijski) može poništiti trominutnim govorom koji u potpunosti mijenja kontekst, kao u situaciji s Philipom Morrisom (Don opet “mijenja razgovor”!). Kada je kreativni rad posrijedi, pitanje je može li ga se “pojednostaviti” i povećati “iskoristivost” uloženog vremena. U tom je smislu uvjerljiv David Lynch kada govori o svom slikarskom radu: “A guy told me that in order to get one hour of good painting done, you need four hours of uninterrupted time.”