Muf chata o Maleficent
Lana: Moje prvo pitanje – je li Maleficent film za djecu? Nekako mi odluka je li dječji ili ne utječe na evaluaciju filma!
Maša: Mislim da je (i) za djecu, nema ništa “neprimjereno” u filmu.
Asja: Slažem se. Nijedna od djevojčica (jer samo su curice došle na projekciju) nije plakala od straha, iako – jedna je klinka gađala veliko platno čipsom, pa slučajno pogodila Braneta i mene. Nešto joj se nije svidjelo.
Lana: Ako je za djecu, onda sam zadovoljn(ij)a jer moji najveći prigovori ipak nisu tako veliki za dječji film.
Maša: Hoćemo krenuti od prigovora?
Lana: Može! Na trenutke prenaivan i neuvjerljiv scenarij i loš CGI. Malo je tužno što su najbolje replike Maleficent – scena kad baca urok – doslovno citirane iz crtića. CGI mi je super u pejzažima, ali loš što se tiče “dobrih” vila, i to škrtarenje na njima me jako iritiralo.
Maša: Meni je na trenutke razvučen i dosadan, a oni dijelovi koji su imali potencijala nisu mi dovoljno razrađeni.
Asja: Mislim da filmu mjestimice nedostaje dubine, ali to je razumljivo jer je rađen za djecu.
Lana: Da, i zapravo su najdosadniji dijelovi bez Maleficent, ona je najbolji dio filma.
Maša: Uvod je predugačak… i njezina zloba prekratko traje. Prebrzo je opet postala “dobra” ili “ni dobra ni zla”. I dobre vile su pretvorili u “glupače”.
Asja: Meni dobre vile nisu bile simpatične, dapače – zamijenile su mjesta s Maleficent iz originala. Njih su tri, zapravo, zajedno s kraljem Stefanom – antagonistkinje. Film je po tom pitanju napravio odličan prevrat.
Lana: Koji zapravo nije ni preveliko odstupanje od crtića. Da, tamo su one zapravo prave junakinje – one i princ spašavaju Auroru – ali istovremeno su i prilično iritantne jer su stereotip nespretne a simpatične dobrice, koje nakon 16 godina bez magije ne znaju ispeći kolač. Tako da se njihova nesposobnost brige za malu Auroru u filmu sasvim logično nadovezuje na crtić. Samo što potpuno gube i svoj majčinski nagon i talent koji se sad jednim dijelom prebacuje na neočekivani lik, Maleficent.
Maša: Dobre vile su podobne, konformistkinje, rade za vlast.
Lana: Vidjela sam dosta prigovora na netu o tome kako je Maleficent uništena jer više nije moćna zlikovka, nego, eto, samo LIK. Ja nekako nisam luda za negativcima, ali uvijek su mi zanimljiviji negativci kao Maleficent u crtiću – oni čije je zlo samo sebi svrha i neshvatljivo je. Što mislite o tome?
Maša: Očito se nije mogao napraviti film o nekome tko bi ostao jednostavno – zao, negativan. Ja bih radije, priznajem, gledala zlu junakinju kako iskazuje svoju moć. To bi bilo zanimljivo!
Asja: Takvu smo verziju negativne junakinje smo već imale priliku vidjeti u filmu Snow White and the Huntsman s Charlize Theron kao zlom kraljicom.
Maša: Znam, ali u bajkama mora biti negativaca i ravnoteža dobro-zlo; ako sve likove pretvorimo u pozitivne što nam je ostalo? Sljedeći će film biti rehabilitacija kralja u kojem će ispasti da je za sve krivo njegovo nesretno djetinjstvo?
Asja: Stefan je očiti negativac – simbolizira pohlepu, slavoljublje. Nije isto rehabilitirati Maleficent i kralja Stefana.
Maša: Ona je u izvornoj Trnoružici bila čisto zlo, nemotivirano. Činilo se da je se ne može rehabilitirati. A sad se može – psihološkom motivacijom. Tako se onda može i svaki drugi lik. Falilo mi je još njezine zlobe, kažem da je prebrzo postala dobra u filmu.
Asja: Da, ali poanta filma nije bila rehabilitirati bilo koga, već Maleficent koja je prethodno postojala samo kao simbol nemotiviranog zla. Vještica koja napada dijete nije lik, već arhetip.
Maša: Ali nisu uvijek u bajkama ženski likovi zli, to ipak varira.
Asja: Nisu, ali u Disneyjevim napopularnijim filmovima itekako jesu.
Maša: Govorim o bajkama, gdje načelno nema psihološke motivacije. Za Disney je jasno.
Asja: Ti o bajkama, ja o filmu.
Lana: Meni je takva rehabilitacija zanimljiva jer u originalnim/starim Disneyjevim crtićima nema ženskih likova s kojima se moguće identificirati. Dobri likovi su potpuno prazni, a zlikovkinje su jednostavno i samo zle. Sviđaju mi se noviji Disneyevi likovi koji su zaokruženiji, makar nesofisticirano, i to mi je pozitivna stvar kod ovakvih filmova.
Maša: Slažem se. Ali opet bih voljela da je bila malo duže zla, volim negativke, i to su mi bili najzabavniji dijelovi filma.
Asja: Volim i ja dobru negativku, ali Maleficent je zaslužila reviziju.
Lana: Pa da, film defitinitvno nije dobro izbalansiran.
Maša: I zabavan mi je bio zezantski odnos između nje i Diavala, odnosno Iana Curtisa haha.
Asja: Mislila sam da će u filmu biti riječi o ljubavi između ptice i žene, ali to bi bilo too much za djecu.
Lana: Meni je previše bilo onog skakutanja po močvari.
Maša: Da, to je malo dosadno. A Aurora kao lik – nije se baš PUNO odmakla od Disneyjevog standarda?
Lana: Aurora je dobila dar sreće i očito mora biti uvijek nasmiješena, što znači da baš nije zanimljiva, ali Elle Fanning mi je ok pa uspijeva biti dobra gdje bi netko drugi bio naporan u silnoj nevinosti i radosti.
Maša: Bilo bi bolje da su i nju malo “modernizirali”, a ne samo Maleficent.
Asja: Razmišljala sam dosta o Aurori i mislim da njezin lik jako dobro pokazuje što znači kad te svi vole – da je oštrija, automatski bi stekla neprijatelje – tako da je, što se karakterizacije lika tiče, dar univerzalne voljenosti zapravo prokletstvo.
Lana: Mislim da možemo zaključi da se Aurora najmanje promijenila od crtića. Najveća je razlika što zaista izgleda kao da joj je 16, a ne kao odrasla žena, kao Aurora u crtiću
Asja: Aurora u crtiću je bila spolno zrela – odmah su išli unuke raditi.
Maša: Meni je zanimljivo što je ukinut “true love’s first kiss” hehe. Prince izgleda kao da je ispao iz One Directiona! 🙂
Lana: Pa to mi je najbolji dio filma! Hoćemo o rezanju krila? O tome je velika drama na netu! Internet kaže: on je drogira, ona zaspe, on joj odreže krila – RAPE. DISCUSS!
Asja: Forsiranje silovanja banalizira film, pojednostavljuje stvar.
Maša: A i mislila sam da je tako nešto. To kaže američki internet, naravno?
Lana: Naravno! Evo citat npr. Lindy West:
“Let me repeat. In Maleficent, a PG-rated Disney movie, a man ROOFIES A FAIRY AND VIOLENTLY TAKES HER “WINGS” WHILE SHE’S UNCONSCIOUS. But don’t worry. Later on she finds fulfillment through motherhood.”
Maša: I to njegovog djeteta, kojem je zapravo trebala biti majka da je sve bilo onako kako je isprva zamišljeno. Pa čuj, ako je ubod na vreteno zapravo metafora prve menstruacije i spolne zrelosti, rezanje krila bi se isto moglo interpretirati kao silovanje. Bajke su uvijek interpretiraju u seksualnom ključu, zar ne?
Lana: U Bettelheimu piše da u izvornoj priči o Trnoružici (gdje se još ne zove tako) kralj Trnoružicu ne poljubi dok spava, nego je siluje, više puta. Onda ode, zaboravi na nju, ona u snu rodi dvoje djece, jedno joj isiše komadić drveta na koji se ubola iz prsta i tako se probudi.
Asja: Zbog toga bajke i zaslužuju reinterpretaciju!
Lana: Meni je ta scena s krađom krila bila baš tužna i potresna.
Asja: Jest, ali ja sam u tom trenutku mislila na doslovni gubitak krila, ne na jebeno silovanje.
Lana: Priznajem da ni ja nisam pomislila na silovanje, jednostavno sam gledala jedan čin groznog nasilja i gubitka.
Asja: Nije nasilje samo seksualno.
Maša: Pa bila je tužna, jako. Ali dobila je krila natrag, to je bilo moćno! A nevinost ne možeš dobiti natrag.
Lana: Da, to je bila baš super scena!
Maša: Slažem se, nisam ni ja mislila na silovanje tijekom filma, iskreno, ali ima nešto u tome da oduzimanje krila znači poništavanje njezinog identiteta. U romansama se upravo obrana nevinosti glavne junakinje izjednačava s očuvanjem muške časti i znači čuvanje njezinog “ja”, njezinog identiteta i slobode (prema Fryeu, barem).
Asja: Ne poništava nam identitet samo silovanje. Ne kužim čemu to inzistiranje na seksualnom nasilju kad je ono očito posve drugog karaktera, kao da rezanje krila samo po sebi nije dovoljno grozno.
Lana: Mislim da je to primjer prenošenja svih američkih rasprava o kulturi silovanja u interpretaciju filma. A i Angelina Jolie se humanitarno bavi ratnim silovanjem pa me ne bi čudilo da se na to aludira.
Maša: Mene zanima zašto je nije ubio? Osim što inače ne bi bilo priče.
Lana: Jer je slab? Sigurno nije do ljubavi jer za to nije sposoban. A možda je to bila i nekakva milost.
Asja: Ljubav je isključena. Možda ju je ostavio na životu da bi je zadržao kao protivnicu. Epski junak mora imati snažnog protivnika da bi sam izgledao velebnije. Kako je samo brzo pao s tornja – za razliku od Gwen Stacy! Nikakav bolećiv pogled i slow motion.
Asja: Zanimljivo je da sam na netu pogledala video recenziju filma u kojoj žena komentira kako je ovo film koji dečki ne bi trebali gledati jer sve muškarce pokazuje u negativnom svjetlu. Kao, film nije okej prema dječacima, ali će se curicama dopasti.
Maša: Pa evo, princ je dobar i pasivan!
Lana: Ponovit ću da mi je taj twist s true love’s kiss najbolji dio filma.
Maša: To je bilo super, kao, bit će dobar za sada, a true love – vidjet ćemo.
Lana: Mislim, očekivala sam ga, nadala sam se da će je Maleficent možda poljubiti u usta :D, ali svejedno sam bila zadovoljna. Naravno da je Maleficent true love. Btw. ljudi na netu već shipaju Maleficent i Auroru = Maloru
Maša: Bit će puno lezbijskog fan fica!
Lana: Sigurno ga već ima tonu, i za crtić. Ali više mi se čini da je to neko poigravanje s glupošću uobičajene ljubavi na prvi pogled u Disneyju. Kao i scena gdje vile agresivno tjeraju princa da je poljubi iako je njemu to čudno jer su se jednom vidjeli.
Maša: Super je kako se princ na kraju pojavio u kadru kao sporedan lik.
Lana: Da!
Asja: Garant su mu morali i pelene navuć.
Maša: Šteta što nije završila s Diavalom. Bilo koja.
Asja: Diaval je hot!
Lana: Meni nije! Jako mi se svidio ovakav završetak; bez romantičnih zaključaka, samo ženska ljubav.
Maša: I meni, dobar obrat. Jedino ipak – majčinska ljubav.
Asja: Dobra maćehinska ljubav, još jedan uspjeli spin filma i odmak od Disneyjevog kanona.
Lana: Meni nije majčinska? Kužim da je to čitanje koje se nameće i očekuje, ali (namjerno?) nisam tako doživjela
Maša: Ha, nije baš ni prijateljska. Ipak se Maleficent za malu “brinula” izdaleka godinama, pazila da ne padne s litice itd.
Asja: Ma odgajala ju je u savršenu suprugu za sebe kao oni bolesnici po Austriji što imaju podrume i kradu djecu.
Lana: Sviđa mi se i što su napravili s pjesmom.
Asja: Ah, Lana del Rey kojoj je koncept feminizma dosadan? :barf:
Maša: Meni ima puno smisla da je izvodi Lana Del Rey!
Lana: Kad Aurora pjeva Once upon a dream u crtiću, doslovno se misli na princa kojeg je sanjala i kojeg će sresti. U ovoj izvedbi stvarno nije jasno kome je upućena, ni tko uopće pjeva
Maša: Lana Del Rey kao Maleficent: žena koju svi vole mrziti. Možda i njoj treba rehabilitacija?
Asja: Sad je slušam. UBIĆUSE
Lana: Ja nisam Lanin hejter! Još jedna stvar koju net zamjera filmu: Maleficent se ne pretvori u zmaja, nego pretvori svog pomoćnika
Maša: Ali ona na kraju dobije svoja krila natrag, toga nema u crtiću.
Asja: U crtiću Maleficent nema krila, samo rogove.
Maša: Onda je ovo sa zmajem redundantno. Kad već i sama može letjeti!
Lana: Ali eto, ne pretvori se ona u zmaja. Iako ga ona pretvori u zmaja, ali dobro…
Maša: Ali ONA u zmaja pretvori muškarca koji nema moć!
Lana: Ne kužim baš te predoslovne fanove crtića. Mislim, vidi se da je napravljen 1959., a negdje sam pročitala da je progresivniji od filma – suludo.
Asja: Progresivniji, ako progres ide unatrag.
Maša: Mislim da film nudi puno zanimljivih pomaka, moćnih trenutaka, iako bih i dalje voljela vidjeti još više zlurade Maleficent, kako se zajebava na račun drugih.
Lana: Već je u trenu kad viri kroz prozor i gleda kolijevku i kaže “I hate you. Beastie.” gotovo sa zlobom.
Asja: To mi je bilo slatko.
Lana: I meni. Angelina je dobro glumila. Zakon mi je na kraju kad joj se vrate krila i razbije prozor i izleti!
Maša: Toga je trebalo biti puno više! Najbolji dijelovi.
Asja: Ovo joj je najbolja uloga. Btw. Maša se fiksirala na zloću jer hoće da ona i ja budemo zastupljenije u suvremenoj američkoj kinematografiji.
Maša: Alexis iz Dinastije i Vanda iz Sport Billyja moji su uzori iz djetinjstva. Živjele negativke!
Lana: Još nešto! Ona scena kad Maleficent jaše prema dvorcu, kao junakinja koja spašava princezu
Maša: A princ samo lebdi, ON je zapravo uspavani ljepotan!
Asja: Volim dečke koji lebde na zahtjev. :svrš:
Lana: Ta me slika nje na konju podsjetila na The Bloody Chamber, i kako je u toj priči baš majka junakinje ona koja je spašava od ludog ubojice Modrobradog, i isto dolazi na konju.
Maša: Eto, Disney pod utjecajem Angele Carter. Tko bi rekao da ćemo to doživjeti?
Lana: E, i mala Aurora je Vivenne Jolie-Pitt!
Maša: Nemoj sad sve opet pokvariti majčinstvom!
Asja: Sve tri filmu dajemo pozitivne ocjene?
Lana: Da!
Maša: Dajemo, uglavnom za ideje, a manje za narativnu ekonomiju.
Asja: Ma meni ni ta narativna ekonomija nije toliko mrska. Bolja je svakako od makroekonomije.