Svijet skrojen po Vipovoj mjeri
Možda nisam osoba koja bi trebala pisati ovaj tekst. Nisam mlada, a prema Vipovim standardima, možda nikada nisam bila mlada. Naravno, i moje su adolescentske godine bile obilježene kombinacijom nepodnošljive arogancije i strahovite nesigurnosti, no jedna od stvari koje su me tada održavale na životu bila je književnost, točnije Dostojevski. Da, upravo ruski klasici.
Zato mislim da nova reklama za Vipovu Zakon! tarifu predstavlja “mlade”, koji su pretpostavljeni korisnici te tarife, i “stare”, koji su pretpostavljeni stvarni kupci te usluge, na jednako ograničen, stereotipan i uvredljiv način. Reklama igra na onaj vječni klišej o sukobu generacija pri čemu stariji o mladima misle da su “lijeni i grozni”, “nepismeni” i da se “ne dižu starijima”, da će “upropastiti cijeli svijet”, i u novije vrijeme, da “previše tipkaju”, dok mladi zamjeraju starijima da su zaboravili kako je to biti mlad, da im serviraju retuširanu verziju priče o vlastitoj mladosti, te da su hodajući automati, ispražnjeni od života i mašte. Taj me dio reklame, premda nije osobito originalan, ne smeta toliko jer sam se davno zaklela da nikada neću vikati na klince koji sjede na naslonu klupe u parku, da se neću zgražati kada glasno pričaju u kinu, da neću zvati policiju kada naprave tulum na livadi iza moje zgrade. Bez obzira na to što mladi mislili o starijima, stariji se većinom dobro sjećaju kako je biti mlad, a ta granica između “mladosti” i “odraslog” doba iz moje današnje perspektive izgleda kao nešto što se prelazi ostatak života.
No, mogu li mladi na isti način zamisliti kako je to biti “stariji”? Hrvatska stranka umirovljenika jučer je reagirala na ovu reklamu s pravom prozivajući Vip za diskriminaciju osoba starije životne dobi (ageism) i pozivajući sve koje je ova reklama uvrijedila da promijene mobilnog operatera, što je jedini potez koji bi kompaniju stvarno oštetio. U duhovitoj parafrazi reklame poručuju “mladima”, odnosno autorima reklame: “Znamo mi zašto vam idemo na živce. Jer mi predstavljamo ono što vas čeka. Sorry, ali netko vam je to trebao reći.” Uz ovu životnu lekciju, reakcija sadrži i lekciju iz ekonomije: “Sigurno je da nećeš naći posao, a kamoli raditi u istoj firmi cijeli život.” Posrijedi je odgovor na nepromišljene izjave “mladih” u reklami: “Sigurno neću radit u istoj firmi cijeli život”; “Živjet ćemo zauvijek kod staraca i nikad nećemo odrasti”.
Kada djevojka izgovara tu rečenicu – “Sigurno neću radit u istoj firmi cijeli život” – prijeloman je trenutak u reklami jer mladi prestaju nabrajati što starije smeta kod njih i počinju govoriti o svojim životnim planovima, a reklama se iz poigravanja stereotipima o mladima i starima pretvara u nešto drugo. To je trenutak u kojem reklama počinje ozbiljno vrijeđati i mlade, tjerajući ih da sami sebe predstavljaju kao neodgovorne osobe kojima je jedini plan za budućnost živjeti što duže kod staraca i na njihov račun. Mladima se u reklami zapravo stavlja u usta ono što Vipovi “kul” copywriteri misle da mladi misle ili trebaju misliti. Već i sam naziv tarife – Vipme Zakon! – podsjeća na tatu iz serije Modern Family koji se želi približiti svojoj djeci tako što pokušava imitirati njihov govor: “I’m cool dad, that’s my thang. I’m hip, I surf the web, I text. LOL: laugh out loud, OMG: oh my god, WTF: why the face.” Umjetan, lažan dojam koji ova reklama ostavlja posljedica je sličnog poteza: odrasli su formulirali rečenice na temelju svog uvida u govor mladih i onda dali mladima da ih izgovore.
No, problem nije samo u formi, već mnogo više u sadržaju izgovorenog. Rečenica “Sigurno neću radit u istoj firmi cijeli život” koju smo u zadnje vrijeme toliko puta čuli i od Vlade i od Hrvatske udruge poslodavaca slobodno bi mogla biti slogan za kapitalistički projekt koji pod šifrom “mobilnosti” i “fleksibilnosti” smanjenje radničkih prava i povećanje nesigurnosti predstavlja kao povećanje slobode i otvaranje novih mogućnosti za radnike. Izgovarajući tu i slične rečenice, mladi u reklami postaju glasnogovornici ideologije korporativnog kapitalizma čiji se ciljevi “slučajno” savršeno poklapaju s njihovim ležernim, neopterećenim životnim stilom. Kako bi Foucault rekao, ironija tog mehanizma, u ovom slučaju kapitalističkog, u tome je da nas podređuje tako što nas navodi na uvjerenje da se radi o našem oslobođenju.
Premda narator na kraju reklame kaže “Skroji svijet uz novu Vipme Zakon! tarifu”, Vipov kapitalizam mladima nudi vrlo ograničenu slobodu u krojenju kako same tarife, tako i svijeta. Mogu razumjeti apatiju mladih za čiju se budućnost naša država uopće ne brine te će im u ime slobode, mobilnosti i fleksibilnosti uskoro servirati plaćanje školovanja i liječenja, teško nalaženje posla i lako dobivanje otkaza, manjak svake sigurnosti i potpunu neizvjesnost oko mirovine. Zato je vrhunski cinično od Vipa da u ovoj svojoj fantaziji o fleksibilnim radnicima budućnosti mlade predstavlja kao glasnogovornike ideologije upravo onog ekonomskog sustava koji već danas ozbiljno ugrožava njihovu budućnost.
Vidjeli smo nedavno kako Vip i drugi mobilni operateri shvaćaju društvenu solidarnost: kada im je država digla namete, oni su odmah povećali cijene mobilnih usluga – potrošačima. U interesu im je onda i zavaditi navodno suprotstavljene strane, mlade i starije, javni i privatni sektor, kako zbog međusobnog optuživanja što duže ne bismo vidjeli ono što je sve većem broju ljudi očito: da nam je neprijatelj zajednički. Ako nastavimo dopuštati Vipu i sličnima da nam kroje svijet, mladima iz reklame brzo će se ispuniti želja. Bit će sve što kažu, bez sigurnog zaposlenja i kod staraca do daljnjega, no zato “mobilni” i “fleksibilni”. Bit će točno tamo gdje Vip želi da budu: njihova produžena mladost značit će da teško zarađenu lovu neće trošiti na stan i obitelj, već isključivo na slobodno vrijeme. Vip nas sve treba samo kao potrošače. A to fakat nije zakon.
Prst gore (palac). No čudi me da nisi spomenula mogućnost da mala završi u firmi u kojoj će ostati do kraja života, HZZ-u. I još moram spomenuti dio sa “guglanjem”, jer mislim da je velika uvreda da se te mlade smatra ignorantnima do te granice da ne shvaćaju da se engleski učio u našim školama prije njihovog rođenja (prije postojanja googla, pa i prije postojanja interneta). Sve mi je žao što nisam mlad pa da pokažem bunt na način da javno spalim svoj mobitel i operaterima pokažem prst (ne palac).
Dobra fora s HZZ-om, hvala na dopuni!
Drago mi je vidjeti ovoliko reakcija istomisljenika na reklamu koja me je zbilja zgrozila, koju nalazim uvredljivom i spram starijih i mladjih generacija. Nazalost, stanje u Hr a vjerojatno i sire je takvo da Vip i T com i ostali moguli koji manje-vise drze monopol nad nekim djelatnostima diktiraju i cijene, cesto nerealne i prisiljavaju nas na nemoguce uvjete njihovih nametnutih usluga , te ih se ne moze niti izbjeci niti tuziti, pravni sustav u Hr je za privilegirane, ne za svakoga. Cesto su podlozni korupciji, pa ovaj bahati stav koji je priljepljen “mladima” je u stvari samo odraz tvrtke prema svojim klijentima te im, istina ne sa mirovinamma nego jadnim placama, finaciramo njihove nerealno skupe usluge i “tipkanje” po zivcima. Sjecam se vremena a to i nije bilo tako davno, kada smo nakon dugogodisnjeg maltretiranja odlucili otici iz Hr, te je jedan od zavrsnih cinova bilo odjavljivanje kod T coma koje je vise podsjecalo na napustanje nekakvog organiziranog kriminala, jer jednostavno ih ne mozes otkaciti. Djelatnica mi je odgovorila da bi nam nakon odjavljivanja telefona interneta i ostalog, mogla ostaviti mogucnost automatskog ponovnog ukljucivanja nakon sest mjeseci od odjave, koja se eto, moze dogoditi, cak i ako ne pristanemo na takvu opciju. Pa sam joj odgovorila da ako to napravi, sljedice tuzba od strane stranih ( ne Hr) drzavljana sa stalnom rezidencijom u inozemstvu. I onda je automatsko ukljucivanje prestalo biti opcija!
Treba jos spomenuti, tko tim mladima i nestalno ili skroz nezaposlenima placa vip mobilne racune? “Starci” ne 😉 U svakom slucaju, super tekst, reklama je fkt dno dna… Pozdrav od mlade osobe…
Odličan tekst. Svaka čast.
Odlično! Već vidim kako VIP ili netko drugi radi nastavak reklame – za ciljnu skupinu s druge strane spektra. Uh što tu tek ima materijala.
Reklama je samo igrokaz duboke kontradikcije sustava i bez obzira koliko je grozna točna je i izravna i možemo se zgražati koliko nam volja…Nažalost nepostojanje vjerodostojne vrijednosti proizvoda “za sebe” već samo tržišne vrijednosti proizvoda je enigma koju ćemo teško razriješiti. Kada zbrajam troškove kućanstva bitno najveća stavka je eterična komunikacija i umreženje u taj sustav, a veliko je pitanje koliko ja proizvodim dobra (commons) na osnovu čega bi bio održiv, i u mogućnosti da sam u pozitivi (da više proizvodim nego trošim) Zato je i sustav u kojem uvijek mora postojati rast (BDP i slično) dugotrajno nedokučiv, u analizama ritmova je uvijek vezan uz rast “javnog” duga, tako da nam je jedina i utjeha, a možda i nesreća da zbog razlike ritma ljudskog života i ritma sustava niti jedna generacija neće dočekati da vidi kraj tog igrokaza.
Potpisujem sve napisano!
LIKE!
Reklama je haterska i nimalo cool – rječnikom mladih. Potiče međugeneracijsku mržnju.
Mogla je mala reći: “I neću raditi za pripravničku plaću, nego za 1.600 kuna.”
Potpuna kontrola troškova
tako se prije 15 godina reklamirala VIP “prepaid” usluga, reklama namijenjena roditeljima koji su kupovali djeci bonove za mobilne telefone.
U stvarnosti to je izgledalo ovako: Vip je dopuštao da se nastavi slanje SMS poruka i kada je iznos na kartici potrošen, da se ostvaruje minus, dakle ne bi tada blokirali rad mobilnog telefona. No taj minus na kartici Vip bi uredno oduzeo onog časa kada se kupio novi bon. Roditeljima nije preostalo drugo nego da plaćaju i ono što kupnjom bona ( potpunom kontrolom troškova ) nisu željeli da njhova djaca nepotrebno potroše. Bilo je to prvo i očito iskorištavanje nesnalaženja mladih i njihovih roditelja za koje Vip nikada nije snosio ni moralnu ni materijalnu odgovornost. Što dopuštaš – to se nastavlja !
Ja sam mlada i ne vidim problem u reklami. Zna tko su joj ciljani korisnici i cilja bolje od većine drugih reklama.Sve reklame peru mozak, ima puno odvratnijih reklama koje se ni ne trude izaći iz okvira seksizma, a sad je kao ovo agism. Pih! Pogledajte na tren van Zagreba i van akademske zajednice. Znaju li stariji engleski? Moji starci se nadaju da ću ja dobiti stalni posao i nisu čuli za prekarijat. Moji starci su me ponovno ugostili na kauču i plaćaju mi tarifu. I drago mi je da se to spominje u reklami koja se vrti nekoliko puta dnevno na nacionalnoj televiziji. Sasvim je legitimno da reklama govori o duhu vremena.
Pisali smo o seksizmu, naš se sajt prvenstveno time i bavi, pa ako te zanima, baci pogled 🙂
Što se tiče ovog dalje, u kojem trenutku reklama točno govori o tome da starci djecu ponovno primaju doma na kauč i plaćaju im tarifu? To se u njoj ne spominje, već se u najblažem slučaju “ironizira” taj golemi, stvaran problem našeg društva – problem nepostojanja budućnosti za mlade. Mislim da nam je svima jasno da ima puno gorih problema od neke glupe reklame za Vip, ali Vip predstavlja i ekonomski sustav i životni stil koji će nam, ako se na bilo koji način ne pobunimo protiv toga, svima u pitanje dovesti budućnost.
Zbog čega ti je drago, misliš da je dobro što si na roditeljskom kauču ili misliš da reklama na neki način to kritizira, ne kužim?
To što ne vidiš problem, to govori dosta o tebi. Kao i to što misliš da se engleski učio samo na akademiji u Zagrebu. Naravno da nećeš naći stalni posao (ako nađeš ikakav). Nisam iz Zagreba, niti sam akademik, ali nećeš vjerovat, znam engleski (točnije, 4 jezika), znam što je prekarijat (nećeš vjerovat, i to se učilo u školama). Ali mislim da reklama ne opisuje dobro mlade, nisu svi zatucani da misle da je na internetu sve (neće valjda čitav život bit na VIPu). Dosta mladih pokušavaju osigurati svoju budućnost i reklama je vrijeđanje njihove inteligencije. Nama “starijima” je reklama iritantna, ne uvredljiva, jer ne vrijeđa nas, nego one kojima je navodno namijenjena. Kad bi stvarnost bila takva kao što reklama prikazuje, onda bi Idiocracy bio najbolji prikaz duha vremena.
Mislim da se od muhe pravi slona 😀 Na temelju jedne reklame autorica zaključuje da su dotični mladi postavljeni za glasnogovornike korporativnog kapitalizma!?!? Koliko je to nategnuto, zaboravio sam uopće da je reklama mobilnog operatera 🙂 Meni je reklama odlična! Nisam dugo vidio tako dobru. A koga uopće ona vrijeđa: pola reklame mladi nabrajaju kako su loši, a stariji se vrijeđaju? :/ Onda drugu polovicu imaju tekstove koji su očiti ODGOVORI na uobičajene nezdrave kritike starijih osoba. Čak i u zadnjem line-u:znam ja zašto mi vas živciramo… cura se obraća samo onima koje živciraju. (tu se misli na one koji izgovaraju ovakve nezdrave kritike mladima.) Mudre starije osobe se sigurno neće pronaći u ovoj reklami odnosno one koje nisu izgovarale ovakve stvari mlađim osobama. U čemu je po meni odličnost ove reklame: prema većini novijih knjiga psihologa o odgoju mladih i formiranju njihovih karaktera o kojima ovisi uspjeh u životu, ovakve kritike o karakteru ( gdje se osoba proglašava lošom, a ne ono što je učinila- tipa: lijen si! ) strašno utječu na samopouzdanje, odlučnost i komunikativnost mladog čovjeka u budućnosti. Ovakav otpor mladih takvim kritikama zapravo prema njima daje nadu da će pojedinci iz reklame biti ljudi koji se ne boje suprotstaviti onome tko ih gazi i izboriti se za sebe. Prema tome, imat će monogo više šanse za uspjeh no ostali. U ovoj reklami to čine (brane se) ironijom i odmjerenom provokacijom koja je starijoj osobi koja nije frustrirana i koja ne izgovara ovakve kritike zasigurno smiješna i simpatična. Kao što je uostalom i meni Kažem odmjerenom provokacijom jer ako pažljivo slušamo, u vipu su se jako potrudili da ne prozovu cjelokupnu stariju populaciju već samo one koji vrijeđaju mlade ili ih oni živciraju. Smiješno i inteligentno 🙂 I još nešto:, hajdemo pogledati kako se osjeća mlada osoba u pubertetu koja još nije ni u što sigurna kada mu starija osoba koja mu je vjerojatno bar dijelom uzor kaže: lijen si i grozan, upropastit ćeš cijeli svijet! I tko ima pravo tako uzdrmavati samopouzdanje mlade osobe u formiranju?! Provokativan odgovor starijoj osobi da si neš zgugla na takvu kritiku kao potez obrane nanosi malu ili nikakvu štetu osobi s cjeloživotnim iskustvom…