Pronježiti

Ljeto je bilo dugo i silovito, povratnički je Popsikon kratak i nježan.

 

Nekoliko obavijesti:

  • Popsikon postaje mjesečnik
  • moći ćete ga čitati zadnjeg petka u mjesecu
  • ponekad ćete ga moći čitati i češće
  • iskreno, tko zna

Pjesma Neka tigrovi spavaju započinje stihovima: “pronježite im zemlju na kojoj / u bešumnim šapama cvjeta noć” i, kao u većini stihova Anke Žagar, u njima vidim srž svog postojanja. Čekala sam godinama da ih iskoristim, da konačno negdje napišem definiciju riječi “pronježiti”, čak i ako je kriva. Čak i ako je samo moja.

pronježiti svrš. <prez. pronježim, prid. trp. pronježen> (što) učniti nešto nježni(ji)m

Pronježiti petak.

Prvo ljetno otkriće vezano je uz analiziranje muškosti u popularnoj kulturi. Radi se o nizu izvrsnih videoeseja s kanala Pop Culture Detective koji istražuju štetne ili poticajne prikaze dječaštva i (toksičnog) maskuliniteta. Iako su detaljne i kvalitetne analize mizoginije u Teoriji velikog praska prijeko potrebne, sadržaji koji su me najviše raznježili i učinili ljeto manje užarenim, ali nekako toplijim, kao temu su uzeli crtić Steven Universe. Na primjeru te serije Jonathan McIntosh objasnio je niz prekrasnih i važnih aspekata dječaštva koje popularna kultura češće zatire nego što ih slavi. Steven Universe, naslovni (super)junak spomenute serije, atipičan je glavni muški lik – njegove su moći vezane uz zaštitu drugih i to na najpomirljiviji i najbezbolniji mogući način, od borbe mu je draži razgovor i nikada mu nije teško pokazati osjećaje. Steven Universe nježan je dječak čije se stasanje u superjunaka ne uvjetuje odbacivanjem te nježnosti. Unatoč tome što njegove saveznice i mentorice, the Crystal Gems, ne zaziru od borbe (lijepa subverzija stereotipa žena kao pasivnih patnica ili emocionalnih uragana), Steven rješenje problema uvijek vidi u suosjećanju s drugim likovima, čak i ako su u pitanju “zlikovci”. Empatija je njegova glavna karakteristika dok mu agresija ne dolazi prirodno niti ju je spreman prihvatiti kao nužnu u rješavanju konflikata. Da potkrijepi subverzivnost takvog prikaza dječaštva, McIntosh je, uz dvije izrazito poučne i zanimljive analize izražavanja osjećaja i dječaštva, priložio i dva presjeka svake suze i svakog zagrljaja u tom crtiću. McIntosh se bavi i znatno rjeđim prikazima nježne muškosti pa je tako, u meni (nažalost!) prilično nezanimljivom filmu Fantastične zvijeri i gdje ih naći, istaknuo lik Newta Scamandera čija je primarna funkcija skrbiti i suosjećati s magičnim bićima. Ako ne volite crtiće ili svijet Harryja Pottera, svejedno bacite oko na McIntoshove videoeseje zato što nude dobro argumentiranu kritiku toksičnog maskuliniteta i popularne kulture u kojoj se serije i filmovi najčešće bave karikaturama osjećajnih dječaka i muškaraca, a tek ponekad dopuštaju svojim gledatelji(ca)ma da se s likovima pozitivno identificiraju.

https://www.instagram.com/c4rrotboi/

Drugo je ljetno otkriće Vincent Chen koji objavljuje svoje nježne crteže pod imenom c4rrotboi. Chen, uglavnom digitalno, slika tople trenutke osjećajnog dječaštva, a njegova biografija na Twitteru glasi: “Volim crtati meke stvari!” Budući da ja volim gledati meke stvari, Chenova je meka umjetnost došla u pravi čas i spasila me od oštrine kasnosrpanjskog sunca. No ne brinite, zbog nečega što mogu opisati jedino kao “atmosferu mente” (digitalna ilustracija? puno plavičastih i zelenih nijansi? mekoća?) Chenovi crteži nisu dobri “samo” za ublažavanje ljeta – tu su i da pronježe zimu. Tematika varira od queer dječaštva preko znojnih, slatkastih kolovoških aktivnosti i primamljive hrane do redizajniranja popularnih dječjih klasika kao što su Mali princ i Steven Universe (#serendipity). Ne sjećam se kada sam zadnji put naišla na ovako jezgrovite, vesele i nekomplicirane prikaze bezbrižnih (queer) dječaka. Crteža je zasad relativno malo, ali ne postoji ni jedan koji ne bih postavila kao pozadinu na mobitelu.

Pjesma ljeta za mene je svakako Boys Charli XCX. Ne samo zato što je zabavna, zarazna i zaigrana, već zato što je u popratnom videu sadržan čitav svemir različitih verzija muškosti. Glavna je misao iza videa obrnuti male gaze i poigrati se sa stereotipima kojima su inače izložena ženska tijela u spotovima glazbenika, ali i glazbenica, pa tako Charli svojim “muškim modelima” nalaže da zavodljivo jedu palačinke, peru automobile, tuku se jastucima i poziraju za female gaze. Ipak, video ne ostaje na toj premisi, već postaje validacija raznorodnih tipova muških karaktera, afiniteta i tijela. Muškarci plešu, peru zube, čitaju knjige, grle štence i jedni druge, nose ružičastu i nose crnu, a sve je to pomalo seksi, i pomalo šašavo i prilično ljudski. Naravno, neke su kontradikcije utkane u narativ o simpa dečkima pa je Michelle Kim nabrojala slijepe pjege Charlinih dobrih namjera:

https://www.instagram.com/c4rrotboi/

While the “Boys” video could be seen as a dreamy respite from toxic masculinity—from the seemingly unceasing news of sexual assault allegations and predatory statements—the clip also isn’t perfect. Charli XCX employs individuals (like Diplo and the Fat Jew) who have said or done questionable things in the past, placing puppies in their arms and framing them with a pretense of innocence. Additionally, while the video stars black men and a handful of South-Asian and Asian men, the longer shots are mostly granted to the conventionally hunky white guys like Jonas, Urie, and Diplo.

Usto bi se moglo spočitnuti i što je kao naslovna scena videa uzeta upravo ona konvencionalno najzgodnijeg člana boy squada, Camerona Dallasa, kao reprezentativnog dečka, ali ako se u obzir uzme Charlina primarna intencija da muškarce prikaže kao seksualne objekte koji služe zadovoljenju ženskog (heteroseksualnog!) pogleda, onda je utjecanje zapadnjačkim normama ljepote logičan korak. I sama Kim zaključuje kako je video uspio u prenošenju kritike male gazea i otišao korak dalje reprezentirajući širok spektar maskulinih identiteta, a ne tek nekoliko monolitnih stereotipa.

Ono što me dodatno veseli jest što uz priču o Boys mogu priložiti i odgovarajući poster Vincenta Chena (#serendipity).

Također, željela bih ukazati na Charlin kontinuirani razvoj u smjeru inkluzivnosti (ženskih i muških identiteta) čemu je dokaz i stariji video za singl 1 Night.

Rujanski Popsikon završavam uz konačan oproštaj od jarkog ljeta i zakašnjeli pozdrav back2school vibrama. Iako je tema Khalidovog singla upravo ostavljanje školskih dana iza sebe, spot je prepun školskih klupa, sretnih tinejdžer(ic)a i nježnosti koja polako preplavljuje popularnu kulturu, nezaustavljive nježnosti koja proizlazi iz inkluzivnosti.

Ne dajte se gadovima, Offred i Grace!
#YouToo
Feminizam i socijalizam: kritička povijest
Obiteljski zakon, RANT EDITION
Jill Soloway: pomicanje granica roda i žanra
Ne dajte se gadovima, Offred i Grace!
Angelizacija puka
Povratak “Twin Peaksa”: 10.-18. epizoda
Ne dajte se gadovima, Offred i Grace!
Long Black Dick 24
Ljubav u doba socijalizma i ostale queer romanse Sarah Waters
Dobar savjet zlata vrijedi: priručnici za roditelje u teoriji i praksi
Tko zna bolje od mame: savjetodavni priručnici i majčinstvo
Feministička trudnoća u devet crtica
Dobar savjet zlata vrijedi: priručnici za roditelje u teoriji i praksi
Potraži ženu u jugoslavenskom socijalizmu
Bruna Eshil: “Okovani Anti-Rometej”
Koji je plejboj pravi za tebe: Dikan Radeljak, James Bond, Jabba the Hutt ili Ramsey Bolton?
GLAZBENI LEKSIKON: I Bet On Losing Dogs
Makeup savjeti za naredno političko razdoblje
Pain babes: o queer djevojaštvu s invaliditetom
Postajanje ženom, postajanje autoricom
Djevojaštvo u teen seriji “SKAM”
Yass, Queen – ohrabrivanje djevojaštva u “Broad Cityju”
Zlostavljanje s rokom trajanja
Koji je plejboj pravi za tebe: Dikan Radeljak, James Bond, Jabba the Hutt ili Ramsey Bolton?
Šteta što je kurva
Sitni, nebitni, zlonamjerni
Bebe devedesetih i Mimi Mercedez
Sitni, nebitni, zlonamjerni
Feministkinje i laž o velikom pank drugarstvu
Courtney Love: zauvijek luda kuja
Transrodne žene su žene
O ženskoj šutnji i prešućivanju
Tamni poljubac paranormalnih ljubića
Monster girl
“Cosmo” i četvrti val feminizma
Ljeto u Černobilu
Neka počne zlatno doba
Savršena žrtva