POETERIJA: True Detective (kraj)

AFTER YOU’VE GONE

(HAIKU O DOGAĐAJIMA U OVOJ EPIZODI)

Kazeta. Šerif.
Lik na kosilici je
true ubojica.

pticekojedijeletekst

 

FORM AND VOID

Ubojica gleda crno-bijele filmove na tv-u.
Shvaćamo da gleda puno televizije i zato govori
malo kao lik iz starog filma, malo kao Englez.

Zanimljivo je koliko
glasovi s televizije oblikuju njegov
govor i glas.

Nama se to ne bi moglo dogoditi. Mi nismo
likovi iz serija. Na nas ne utječe
televizija.

Da, odgledali smo True Detectivea.
U proteklih se devet tjedana
događalo nešto epohalno, ali se zapravo
nije dogodilo ništa osim malo dobre zabave,
ako pita netko tko sve shvaća
preozbiljno.
Mislim,

znate li što je žanr? Razumijete li da
on ima svoja pravila? Znate li što znači riječ
fikcija? Znači li vam išta UMJETNIČKA VIZIJA?

Serija je oblik zabave i umjetnosti koji
lebdi izvan stvarnosti naših života,
kao onaj plavi vrtlog koji se otvorio iznad Matthewa
prije nego je dobio nož u trbuh.

A kad mu Woody na kraju pod zvijezdama pokloni
svijetloplavu kutijicu iz Tiffanyja, jasno je
da smo svo vrijeme griješili oko žanra.
Ovo je bila bromansa:

dva hetero muškarca unatoč svim preprekama
pronalaze ljubav.
≈KRAJ≈

NE.
JE REFUSE.

Matthew, slomljen ali iskupljen,
seriju sažme riječima:
„It’s just one story. The oldest:
PATRIJARHAT.“

On zapravo kaže „Light versus dark“,
ali pravi je odgovor PATRIJARHAT.

Generacije moćnih muškaraca
uništavaju živote slabijih od sebe
= PATRIJARHAT.
Muškarci koje su time pretvorili u čudovišta
nastavljaju uništavanjem života
još slabijih od sebe
= PATRIJARHAT.
Žene i djeca mučeni su i
silovani i
ubijeni i
to je igra moći
= PATRIJARHAT.
Žene postoje samo u odnosu
prema muškarcu, bilo da za njega
plešu ili
sextaju ili
peku jaja ili
peru veš
= PATRIJARHAT.

A budući da nikad ne pokaže da zna
da njegova istinska potka zla,
stvarna tama,
nije neka apstraktna mistična sila, nego
PATRIJARHALNO DRUŠTVO
U KOJEM CVATE
MUŠKI SADIZAM I MIZOGINIJA,
True Detective ostaje prelijep komad
visokoproducirane
bezvrijednosti.

Svjetlo, tama, zvijezde; u svemu tome
lako se izgubi perspektiva:

ne postoji nijedan stvaran razlog
zbog kojeg je ok
da ubijene, gole, silovane, marginalizirane i iskorištene žene
budu samo pozadina na kojoj dva naporna muškarca
pronalaze značenje u svojim životima.

Jedini razlog zašto jest ok
je taj da ste varijaciju te priče vidjeli
već tisuće tisuća puta
i ona
vam se čini
normalnom.

Možda ste navikli gledati televiziju
i prešutno znati da junak predstavlja vas – vjerojatno
nikad niste bili žena.

Možda ste navikli gledati televiziju
i jednom u sto godina dočekati da i junak
izgleda poput vas, a ne samo žrtva –
jučer nije bio taj dan.

ŽANR, FIKCIJA, UMJETNIČKA VIZIJA –
nekad ih treba štititi kao da su cvijeće ili
tek rođeni pigmejski nilski konji, ali nekad
su to pravi, nehalucinirani vrtlozi:
uvuku vas u sebe i zapetljaju sve vaše misli
i učine glupavima vaše riječi kad kažete
da neka velika priča uopće nije o vama i to
baš nije u redu.

„A zašto bi bila?“,
odgovorit će vrtlog, „Zašto se ne potrudite
da bude o vama? Napišite svoju priču!
(I čitajte je među sobom, mene
ne zanima.)“
= PATRIJARHAT.

Srećom,
mi nismo likovi iz serije. Ne moramo ponavljati
ono što smo vidjele na televiziji.
Nismo osuđene na žanrove i njihova pravila.
Možemo stvoriti novi žanr:
žanr žena kojima se JEBENO NE DA.

Obrišimo seksi Matthewa s kompjutera.
Ne bismo bile sretne s njim.
2014. je i
zaslužujemo bolje od ovoga.
Zaslužujemo bolje od Matthewovog i Woodyjevog
alkoholnog zadaha na obrazima.
Zaslužujemo nešto hrabro, lijepo i s kičmom.

Zaslužujemo seriju Top of the Lake.

 

Komentari
  1. Neira
  2. deconstructor
Ne dajte se gadovima, Offred i Grace!
#YouToo
Feminizam i socijalizam: kritička povijest
Obiteljski zakon, RANT EDITION
Jill Soloway: pomicanje granica roda i žanra
Ne dajte se gadovima, Offred i Grace!
Angelizacija puka
Povratak “Twin Peaksa”: 10.-18. epizoda
Ne dajte se gadovima, Offred i Grace!
Long Black Dick 24
Ljubav u doba socijalizma i ostale queer romanse Sarah Waters
Dobar savjet zlata vrijedi: priručnici za roditelje u teoriji i praksi
Tko zna bolje od mame: savjetodavni priručnici i majčinstvo
Feministička trudnoća u devet crtica
Dobar savjet zlata vrijedi: priručnici za roditelje u teoriji i praksi
Potraži ženu u jugoslavenskom socijalizmu
Bruna Eshil: “Okovani Anti-Rometej”
Koji je plejboj pravi za tebe: Dikan Radeljak, James Bond, Jabba the Hutt ili Ramsey Bolton?
GLAZBENI LEKSIKON: I Bet On Losing Dogs
Makeup savjeti za naredno političko razdoblje
Pain babes: o queer djevojaštvu s invaliditetom
Postajanje ženom, postajanje autoricom
Djevojaštvo u teen seriji “SKAM”
Yass, Queen – ohrabrivanje djevojaštva u “Broad Cityju”
Zlostavljanje s rokom trajanja
Koji je plejboj pravi za tebe: Dikan Radeljak, James Bond, Jabba the Hutt ili Ramsey Bolton?
Šteta što je kurva
Sitni, nebitni, zlonamjerni
Bebe devedesetih i Mimi Mercedez
Sitni, nebitni, zlonamjerni
Feministkinje i laž o velikom pank drugarstvu
Courtney Love: zauvijek luda kuja
Transrodne žene su žene
O ženskoj šutnji i prešućivanju
Tamni poljubac paranormalnih ljubića
Monster girl
“Cosmo” i četvrti val feminizma
Ljeto u Černobilu
Neka počne zlatno doba
Savršena žrtva