Mad Men marginalije S7 E4
THE MONOLITH
2001: A Space Odyssey: kultni američko-britanski znanstvenofantastični film Stanleyja Kubricka iz 1968. Ova je epizoda od samog početka prepuna referenci na Kubrickov film. Kada Don izlazi iz lifta, s druge se strane vide crna vrata koja označavaju misteriozni objekt iz naslova – monolit, za koji se u Odiseji čini da upravlja ljudskom evolucijom, od doba majmuna do doba svemirskih brodova. Čitava je epizoda komponirana oko teme sukoba između ljudi i strojeva, odnosno ljudske inteligencije i kreativnosti koja je izumila strojeve i umjetne inteligencije koja bi je sada mogla učiniti nepotrebnom. Epizodu s početkom Odiseje povezuje i Rogerova šala da Don ne izlazi iz svoje pećine te da već tri tjedna, koliko je prošlo od posljednje epizode, nije istukao nijednog drugog majmuna. No, to također znači da Don ne koristi svoje “oruđe” sve do trenutka kada ga Peggy traži da napiše 25 slogana za Burger Chef. Tada prvo u bijesu baca pisaću mašinu koristeći je kao “oružje” da bi je na kraju ipak upotrijebio kao oruđe za rad. Ovaj članak u Slateu navodi i druge citate iz Odiseje, osobito upotrebu ključnih fraza “the dawn of time”, “the infinite”, “human error”, a uvjerljivo je i povezivanje Hawleyja kao zastupnika strojeva s ubojitim kompjuterom HAL-om. U tom slučaju Donovo pijano “razotkrivanje” Hawleyja kao neprijatelja: “You go by many names” nije samo aluzija na Sotonu već i intertekstualna referenca na Odiseju. No ne treba zaboraviti ni Rogerove zloslutne riječi iz prošle epizode da je onog čovjeka koji je razgovarao s Hersheyjem vidio kako na ulici viče: “The end is near!” Don u ovoj epizodi opet igra ulogu pijanog proroka koji izgovara klišeje.
Burger Chef: nekadašnji američki lanac brze hrane, osnovan 1954. u Indianapolisu, a prestao postojati 1996. Tijekom 1970-ih imao je preko tisuću restorana u SAD-u. Prvi su osmislili “value combo”, meni sastavljen od hamburgera, pomfrita i pića (koji na početku, doduše, nije koštao manje od zbroja pojedinačnih dijelova), “the works bar” u kojem su kupci mogli sami birati priloge za svoj hamburger, kao i dječji meni s igračkom. Kada Pete dogovori sastanak s Burger Chefom, Lou se odluči jednim manipulativnim potezom osigurati i od Peggy i od Dona: daje Peggy povišicu od 100 dolara (i to napismeno, jer je u agenciji izgovoreno obećanje očito bezvrijedno) i stavlja Dona u njezin tim. Njezino će oduševljenje brzo splasnuti kada uvidi da Don odbija napraviti zadani posao. Na kraju prošle epizode nije oklijevao pristati raditi ispod Loua, no sada mu je previše da mu Peggy, njegova talentirana štićenica, bude šefica. Peggy ponovno napreduje zahvaljujući pozadinskim manipulacijama moćnijih muškaraca, a na kraju uspijeva u svojoj misiji, ne zahvaljujući nekom svom autoritetu već zbog Freddyjeva zakulisnog utjecaja na Dona. Ubojstva četvero djelatnika Burger Chefa u Speedwayu, Indiani u studenom 1978. nikada nisu riješena.
Conway, Thomas Daniel “Tim”: američki glumac i komičar (1933), poznat po humorističnoj seriji McHale’s Navy (ABC, 1962-1966). Spominje ga Harry Crane kada Hawleyju opisuje seriju koja je otkazana nakon prve epizode. Riječ je o jednom od najpoznatijih neuspjeha u povijesti američke televizije, ABC-jevoj humorističnoj seriji Turn-On koja je imala samo jednu epizodu (1969). Štoviše, neke su lokalne televizijske postaje prekinule emitiranje epizode nakon prvih reklama, a neke je, iskorištavajući vremensku razliku, nisu ni emitirale. Emisija je zamišljena kao da ju je proizveo kompjuter, s raznim tehničkim i formalnim inovacijama, a tematski se bavila seksom kao predmetom ismijavanja, no pokazalo se da su i forma i sadržaj još uvijek “prenapredni” za onodobnu američku publiku. Serija kao “proizvod kompjutera” uklapa se u temu ove epizode u kojoj je na sasvim doslovan način prikazano kako kompjuter zauzima zajedničku prostoriju copywritera. Znamo da nikome od partnera koji su odlučivali o Donovoj sudbini kreativa nije posebno važna i da bi je radije zamijenili mnogo pouzdanijim i manje hirovitim strojem. Međutim, kako se u epizodi više puta naglašava, ljudi su izumili kompjutere zato što su kreativni. Ništa ne može zamijeniti ljudsku kreativnost jer čak i Hawley kao predstavnik tehnologije treba Dona da mu osmisli reklamu za firmu.
Guiding Light: američka sapunica, ujedno i najdugotrajnija televizijska dramska serija svih vremena. 1937. do 1952. emitirana je na radiju, a zatim na televiziji od 1952. do 2009. Sve zajedno imala je 18262 epizode. Roger svoju obiteljsku krizu uspoređuje s poznatom sapunicom – i nije daleko od istine. On se, kao i obično, brani cinizmom, dok njegova bivša supruga Mona njihov pokušaj izvlačenja Margaret iz komune tretira kao Rogerovu poslovnu strategiju. Međutim, ona vidi i razloge Margaretine transformacije u Marigold, uspoređujući svoju kćer s Rogerom s obzirom na to da su oboje “perverzna djeca koja jedino misle na same sebe”. Roger zabranjuje Margaret da ostavi svoje dijete, no istodobno zaboravlja da je i on ostavljao svoju kćer samu, a Margaret samu sebe uvjerava da će njezinom sinu biti dobro i bez nje jer je i ona prošla kroz isto. Roger ne može priznati da je i sam nesretan dok Margaret ne želi vidjeti kako je ulazak u komunu očajnički potez.
IBM System/360: računalni sustav koji je tvrtka IBM uvela na tržište 7. travnja 1964. Smatra se jednim od najuspješnijih kompjutera u povijesti, osobito zbog novih mogućnosti nadograđivanja i proširivanja koje ranije unikatne linije računala nisu podržavale. Kako Donu objašnjava Hawley, IBM radi po načelu što bržeg zamjenjivanja zastarjele tehnologije sve novijim varijantama. Njemu se to pak ne sviđa jer uviđa da strojevi imaju mnogo duži rok trajanja od onog koji je tržišno isplativ. Dakle, proizvođači kompjutera trebaju ljude na još jedan, očit način – kao stalne potrošače uvijek novih verzija. Ime HAL u Odiseji u svemiru svojevrsna je šifra za IBM; potrebno je samo svako slovo zamijeniti onim koje u abecedi dolazi sljedeće: H – I, A – B, L – M.
Johnson, John Arthur “Jack”: američki boksač (1878-1946), prvi afroamerički svjetski prvak u teškoj kategoriji (1908-1915). 1910. u boksačkoj “borbi stoljeća” pobijedio je nekadašnjeg prvaka Jamesa J. Jeffriesa koji se vratio iz mirovine kao “velika bijela nada” koja bi konačno svrgnula crnog šampiona. Međutim, Jeffries je i sam kasnije priznao kako ne bi pobijedio Johnsona ni u svojoj najboljoj fazi. Meč je izazvao ulične nerede jer se mnogim bijelcima nije svidjelo crnačko slavljenje Johnsonove zaslužene pobjede; neredi su izbili u pedesetak američkih gradova, a 20 ljudi je ubijeno. Freddy pri kraju epizode crnu i jaku kavu koju je skuhao Donu kako bi se konačno otrijeznio uspoređuje s Jackom Johnsonom. Johnson u ovoj i dalje rasističkoj poredbi ipak služi kao pozitivan uzor na početku Freddyjeva motivacijskoga govora koji će Dona konačno natjerati da ode u ured i napravi zadani posao. U drugoj sezoni serije Downton Abbey lady Mary, gurajući kolica nepokretnog Matthewa Crawleyja, kaže da će imati ruke kao Jack Johnson ako tako nastavi.
Kingston, NY: gradić u državi New York, 91 milju sjeverno od New York Cityja. Kingston se nalazi u neposrednoj blizini Woodstocka, mjesta po kojem slavni muzički festival održan u kolovozu 1969. nosi ime. Festival, međutim, nije održan u blizini Woodstocka jer su gradske vlasti odbile dati dozvolu, već malo zapadnije, na farmi Maxa Yasgura u Bethelu, NY. Komuna u blizini Kingstona u kojoj živi Margaret organizirana je po načelima prirode: živi se u skladu s godišnjim dobima, bez struje, a čak je i posjedovanje kamioneta ideološki problematično. Nema hijerarhije, objašnjavaju Rogeru, već svatko radi što želi. Sve se dijeli – o čemu najbolje svjedoči bijela vesta koju nose tri različita lika – pa tako i seksualni partneri. Roger ih pak upozorava da svugdje postoji hijerahija, no oni ga sažalijevaju jer “ne razumije” njihov način života. Problem hijerarhije u zajednicama ovog tipa uvjerljivo je prikazao Michel Houellebecq u Elementarnim česticama, kao i emotivne traume koje su pretrpjela djeca hipija, često ostavljena drugima na brigu dok su njihovi roditelji tražili sebe i produbljivali svijest. Dakako, Rogerov i Monin primjer pokazuje da su postojali dobri razlozi za Margaretin bijeg u komunu.
LIFE: časopis za humor i opći interes osnovan 1883. u New Yorku. Izdavač Henry Luce kupio ga je 1936. za Time te ga pretvorio u fotografski magazin u kojem su fotografije bile glavni nositelj vijesti. Do 1972. izlazio je kao tjednik, zatim kao mjesečnik, a ugašen je 2007. Danas postoji kao fotografski dio većeg sajta Time.com. LIFE je jedan od najznačajnijih časopisa u povijesti fotonovinarstva, a izvršio golem utjecaj na američku kulturu. Neke fotografije, poput one iz kolovoza 1945. na kojoj mornar ljubi medicinsku sestru, spadaju u najpoznatije fotografije svih vremena. Mona kaže da je u LIFE-u čitala o tome da ovisnici o drogama ostaju u gradu pa na temelju njihovog autoriteta zaključuje da se Margaret vjerojatno ne drogira. Iz tog ili nekog sličnog magazina vjerojatno dolazi i njezin stav da su hipiji “izgubljeni, na drogama i imaju venerične bolesti”. Josip Broz Tito bio je na naslovnici LIFE-a u rujnu 1948.
Mets: profesionalni baseball klub iz Queensa u New Yorku, osnovan 1962. Do 2008. igrali su na Shea stadionu. Dvaput su osvojili World Series, 1969. i 1986. Upravo je 1969. ključna godina u povijesti kluba jer su se čudesno uzdigli sa stalnog zadnjeg ili predzadnjeg mjesta u ligi i osvojili prvenstvo pobjedivši Baltimore Oriolese. Dirljiv je trenutak u kojem Don ispod ormara pronalazi staru Laneovu zastavicu Metsa; Lane je bio njihov fan upravo zato što su bili stalni gubitnici, a to je pozicija s kojom se budući samoubojica lako mogao poistovjetiti. Don je sada u uredu “mrtvaca” (kako netaktično kaže Bert Cooper) koji nažalost nije dočekao njihovu najbolju sezonu. No Dona nekadašnje prijateljstvo s Laneom inspirira na druženje s novim, jednako neočekivanim prijateljem Freddyjem koji je trenutno jedini pravi pozitivni utjecaj u njegovom životu. Himna kluba Meet the Mets koju pijani Don pjevuši u epizodi napisana je 1961.
On a Carousel: pjesma britanske grupe The Hollies iz 1967. Napisali su je Allan Clarke, Graham Nash i Tony Hicks. Ovo je već druga aluzija na Donov najslavniji trenutak, reklamu za Kodakov Carousel, u ovoj sezoni. U prošloj je epizodi Ken, sretan što ga ponovno vidi, spomenuo da je vodio svoje novorođeno dijete na vrtuljak u Central Parku, a sada ga se evocira kroz pjesmu u odjavnoj špici. Donov tadašnji govor fokusirao se, kao i sada, na emocionalnu komponentu oglašavanja, onu nepredvidljivu povezanost kupaca s proizvodom koja svoj izvor najčešće ima u nostalgiji, sjećanju na prošlost i trenutke u kojima smo znali da smo voljeni. Vrtuljak stoga funkcionira kao vremenski stroj jer nas sjećanjem prebacuje u sretnija vremena. U ovom kontekstu vrtuljak, međutim, zadobiva i negativna značenja beskonačne vrtnje u krug i besmislene utrke konja koji se zapravo ni ne pomiču. Jedino se može napredovati ako se sjedne na drugog konja: “Nearer and nearer by changing horses/Still so far away”, no to bi značilo igranje protiv pravila vrtuljka. Na kraju, ipak, subjekt pjesme i “ona” koju pokušava uloviti jašu jedno pored drugog. Graham Nash napustio je bend 1968. kako bi osnovao Crosby, Stills & Nash.
Portnoy’s Complaint: humoristični roman američkog pisca Philipa Rotha iz 1969. Napisan u formi monologa koji Alexander Portnoy, židovski neženja s fiksacijom na majku, izlaže svom psihoanalitičaru, roman je u ono vrijeme izazvao kontroverze zbog otvorenog opisa pripovjedačeve seksualnosti. Djelo je pod naslovom Portnoyeva boljka na hrvatski preveo Zlatko Crnković. Don krati radni dan tako što čita Portnoy’s Complaint, novine, igra pasijans – sve samo da ne mora raditi za Peggy, nezadovoljan što su ga primili natrag na posao, a ne daju mu da uistinu radi. Portnoyeva opsesija masturbacijom, osobito opis masturbacije pomoću ovećeg komada sirove jetrice, pronalazi odjek u suvremenijoj maskulinoj adolescentskoj kulturi, primjerice, u Američkoj piti.
Smirnoff: marka votke danas u vlasništvu britanske kompanije Diageo. Tijekom 1860-ih počeo ju je proizvoditi Pjotr Smirnov u svojoj destileriji u Moskvi. Proizvod je bio iznimno uspješan dok obitelj nije bila prisiljena izbjeći iz zemlje za vrijeme Oktobarske revolucije; tvornica se prvo preselila u Istanbul, zatim Lavov, Paris (tu se ime počelo pisati Smirnoff) i na kraju SAD. Ponovni veliki proboj ova je votka doživjela nakon rušenja Berlinskog zida, kada je dogovoreno da će Njemačka nastaviti plaćati ruske vojnike još tri godine. Tada je navodno oko pola milijuna besposlenih ruskih vojnika, koji se nisu mogli vratiti u domovinu zbog nedostatka stambenog prostora, masovno počelo trošiti novac na cigarete i Smirnoff votku. Smirnoff se zatim proširio i na rusko tržište, iskorištavajući činjenicu da je brand tamo bio zabranjen 70 godina. Nakon što je ukrao bocu votke iz Rogerova ureda i prelio je u limenku Cole, Don je u ovoj epizodi prekršio sva pravila zadana na kraju prošle: pokušao je dogovoriti novi posao, sam je razgovarao s potencijalnim budućim klijentom i napio se. Dakle, ponovno je napravio točno ono čega se svi boje: otjerao je potencijalnog klijenta pijanim ispadom. Sreća je samo što nitko nije bio svjestan da je Hawley potencijalni klijent i što Joan nije rekla Peggy na koja je konkretna pravila Don pristao. Njihov razgovor, koliko god bio užitak vidjeti Joan i Peggy kako tračaju, još jednom potvrđuje manjak komunikacije u agenciji i nepovjerenje na relaciji poslovni-kreativni odjel.
Vicks: američka farmaceutska tvrtka koja proizvodi lijekove za prehladu i gripu. Osnovana je kao obiteljska firma 1890. u Greensboru, NC. Sredinom 20. stoljeća poznata kao Vick Chemical Company, a 1985. prodana je korporaciji Procter & Gamble. Na početku epizode Pete sreće bivšeg suradnika iz tvrtke Vicks u kojoj radi i njegov tast Tom Vogel. Tom je preživio srčani udar, a Trudy nije ništa rekla Peteu kojemu je zbog toga ipak krivo. Koliko god se pokušava uživjeti u novu ulogu uspješnog kalifornijskog poslovnog čovjeka s ambicioznom plavokosom djevojkom, čini se da mu je još uvijek stalo do Trudy ili barem do njezinog dobrog mišljenja. Međutim, zadnje riječi koje su njih dvoje razmijenili o njezinu ocu ticale su se Peteove optužbe da ga je vidio u bordelu s pretilom crnom prostitutkom (“For Immediate Release”, S6 E7). U epizodi “Ghost Town” Seksa i grada (S4 E5) Charlotteina svekrva Bunny usred noći upada u spavaću sobu i maže Treyu Vicksov VapoRub po prsima.
Verne, Jules: francuski pisac, najpoznatiji po svojim pustolovnim romanima, jedan od začetnika znanstvenofantastične književnosti (1828-1905). Neka od njegovih djela su: Put u središte Zemlje (1864), Djeca kapetana Granta (1865-1867), 20000 milja pod morem (1869) i Put oko svijeta u 80 dana (1872). Njegov roman Put na Mjesec (1865) spomenuo je Neil Armstrong na povratku Apola 11 s njihovog putovanja na Mjesec na koji su se spustili 20. srpnja 1969. Putovanje na Mjesec nekoliko se puta spominje u ovoj epizodi, u razgovoru između Dona i Hawleyja te Rogera i Margaret. Roger se ne može sjetiti da joj je čitao Put na Mjesec kada je bila mala, pa joj kaže da je to vjerojatno bila Mona. Međutim, njihovo povezivanje propada kada Roger shvaća da Margaret ima seksualne odnose s muškarcima u komuni. Seksualni avanturizam prihvatljiv mu je kada je on sam u pitanju, no nikako kada se radi o njegovoj “princezi na zrnu graška”, kako je zove. Imam rođendan na isti dan kao i Jules Verne.