Mad Men marginalije S7 E6
THE STRATEGY
1955: Winston Churchill povlači se u mirovinu, potpisan je Varšavski pakt, Rosa Parks uhapšena je u Montgomeryju, Alabami jer je odbila bijelcu ustupiti mjesto u autobusu. Scrabble je pušten na tržište, Jim Henson kreirao je prvu verziju Kermita, u Kaliforniji je otvoren Disneyland, tiskano je prvo izdanje Guinnessove knjige rekorda, kao i Nabokovljeva Lolita. Rođeni su Steve Jobs i Bill Gates, Rosanne Cash, Whoopi Goldberg i Bruce Willis. Poginuo je James Dean, a umrli su Theda Bara, Albert Einstein, Thomas Mann i Tin Ujević. U Jugoslaviji je započela proizvodnja popularnog Fiće (Zastave 750) i na Festivalu igranog filma u Puli dodijeljena je prva Zlatna arena za najbolji film (Trenuci odluke, redatelj František Čap). Peggy konstatira da prva ideja za Burger Chef zvuči kao da je još uvijek 1955. i postavlja ključno pitanje koje će promijeniti oglašavanje: postoji li još uvijek ta savršena obitelj? Nitko od glavnih likova u seriji nema takvu obitelj: većina je razvedena ili sama, a oni koji su – poput Teda – odlučili ostati u braku vidno su nesretni. Jedino Lou kaže: “It’s nice to see family happiness again”, no nitko drugi u to više ne vjeruje. Štoviše, Don i Peggy više ne vjeruju ni da je to najbolja reklamna strategija – još jedna u nizu reklama s istom obitelji s dvoje djece, curicom i dečkom. Zato je Peggyna redefinicija obitelji važna: “What if there was a place you could go where there was no TV, and you could break bread, and everyone was family?” No, neki stereotipi svejedno ostaju. Pete u svojoj borbi za Dona uspijeva uniziti Peggyn uspjeh svodeći je na njezinu ulogu žene. Ona bi trebala predstavljati “glas mama” (ironično i bolno, s obzirom da su upravo njih dvoje roditelji napuštenog djeteta) jer posjeduje “emociju”, a Don “autoritet”. Peggy se tome suprotstavlja (“I have authority, Don has emotion”) sve dok ne shvati da i Ted sudjeluje u razgovoru. U tom trenutku Pete, vjerojatno s najboljom namjerom, ali s najgorim predrasudama, usklikne: “You know that she’s every bit as good as any woman in this business”. Neko Case je, misleći upravo na ovu Peteovu rečenicu, na Twitteru odgovorila Playboyevom “komplimentu” o tome kako mijenja pravila za “žene u glazbenoj industriji”: “Don’t Peggy Olsen me, motherfuckers.”
Barbie: lutka koju proizvodi američki proizvođač igračaka Mattel. Na tržištu se pojavila 1959., a njezina se kreacija pripisuje Ruth Handler koju je inspirirala slična njemačka lutka Bild Lilli i njezina vlastita kći Barbara, koja je često u igri svoje papirnate lutke stavljala u odrasle uloge. Handler je uvidjela da na tržištu igračaka za djevojčice, uz brojne lutke-bebe, postoji prostor za odraslu lutku. Premda prvo zamišljena kao teen model, Barbie je dosad isprobala razne karijere, od stjuardese do pilotkinje, od instruktorice aerobika do predsjedničke kandidatkinje. Pete svojoj kćeri Tammy poklanja igračku Barbie, a u uredu se pokušava pohvaliti živom Barbikom, svojom djevojkom Bonnie, s kojom ovako zamišlja idealan odmor: “I want you shopping all day and screwing all night”. No već znamo da Bonnie nije tip kućanice koja poslušno ispunjava želje svog muškarca. Istraživanja kažu da Barbie nedostaje 17 do 22 % masnog tkiva koje je potrebno ženi da bi menstruirala.
Campbell Ewald: američka marketinška agencija osnovana 1911. u Detroitu, u saveznoj državi Michigan. Osnovali su je Frank Campbell i Henry Ewald te su 1919. počeli zastupati Chevrolet, a 1922. preuzeli su cjelokupni marketing za General Motors. GM je 2010. raskinuo suradnju na Chevyju, a 2013. tvrtka se nakon udruživanja s Lowe and Partners preimenovala u Lowe Campbell Ewald. Na vidiku su veliki poslovni preokreti: SC&P izgubit će novi Chevy Campbell Ewaldu, no možda dobiju Buick zbog čega je McCann u strahu. Također, i dalje nije jasno što će biti s Donom ako firma uspije osvojiti Commander cigarete. Jedino je jasno da je Bob Benson dobio novi posao u Buicku i da je Harry Crane postao novi partner.
Chevrolet XP-887: poznatiji kao Chevrolet Vega, automobil koji je kompanija General Motors proizvodila od 1970. do 1977. Auto je zamišljen kao manji model s dvojim vratima i aluminijskim motorom, međutim, iako se odlično prodavao, uskoro su izronili brojni problemi koji su uništili Veginu reputaciju i ozbiljno narušili GM-ov ugled u SAD-u. Auto je bio pretežak za svoju veličinu, motor je bio glasan i sklon curenju, a karoserija je zbog pretankog lima ušla u povijest zbog nevjerojatne brzine hrđanja. SC&P-ova sreća u nesreći jest da neće morati oglašavanjem spašavati loš proizvod. Gubitak Chevyja ipak loše djeluje na odnose u upravi firme, a na sastanku je bio posebno uočljiv sukob na liniji Don-Joan. Joan mu ne može oprostiti njegovo viteštvo, a on njoj zamjera što mu nije “lojalna”. Javljaju se zanimljiva nova savezništva između Dona, Petea i Harryja, dok Roger i Joan silom prilika opet surađuju. Uz Ford Pinto i naš Yugo, Vega se redovito navodi na američkim popisima najgorih automobila svih vremena.
Cos Cob: susjedstvo u gradiću Greenwich u saveznoj državi Connecticut. Greenwich je od New Yorka udaljen 40-ak minuta vožnje vlakom, u njemu su smještene brojne financijske kompanije te ga je 2005. časopis Money proglasio najboljim mjestom za život u SAD-u. Između 1890. i 1920. u Cos Cobu bila je aktivna umjetnička kolonija uglavnom impresionističkih slikara među kojima je najpoznatiji Childe Hassam. Peteova uskoro bivša supruga Trudy živi s njihovom kćerkom u Cos Cobu u kući koju su kupili kada su odlučili zasnovati obitelj. Pete u tom smislu ide Donovim stopama: prvo žena i dijete u bogatijem predgrađu New Yorka, a sada mlađa, ambiciozna ljubavnica. Između Petea i Trudy vodi se borba za moć kao što se vodila između Dona i Betty, gdje oboje pokazuju kako im ipak nije svejedno. Ona odlazi na dejt baš onu večer kada Pete dolazi vidjeti Tammy, a Pete ne može suzdržati svoju ljubomoru koju formulira putem tipičnog dvostrukog standarda: on smije imati djevojku, no Trudy ne može izlaziti s muškarcima: “You have a child! It’s immoral!” U Cos Cobu snimani su filmovi Ice Storm, Stepford Wives, Revolutionary Road i neki dijelovi reality serije The Apprentice.
Dayan, Moshe: izraelski vojni zapovjednik i političar (1915-1981). Posebno se istakao za vrijeme Šestodnevnog rata (1967) koji je Izrael započeo protiv Egipta, Sirije i Jordana. Izrael je u tom ratu osvojio Gazu, Zapadnu obalu, Golansku visoravan i Sinaj. Bio je ateist. U to je vrijeme Dayan slovio za heroja koji brani malu, ugroženu državu od neprijateljskih susjeda koji je planiraju osvojiti. Stan Rizzo ima ogroman Dayanov poster u spavaćoj sobi iznad kreveta (već smo ga vidjeli u epizodi “Favors”, S6 E11) možda zato što ga smatra revolucionarom i borcem za slobodu u isto vrijeme kada njegova vlastita zemlja vodi rat koji ne podržava, možda jer mu je jedan od najboljih prijatelja Židov (koje se u SAD-u u to vrijeme i dalje tretira kao građane drugog reda), a možda zato što mu se sviđa njegov gusarski povez za oko kakav nosi i Ken Cosgrove. U ovoj smo epizodi svjedočili i nelagodnom trenutku u kojem je Ken, na pitanje predstavnika GM-a kako mu je sinčić, odgovorio da je vrlo živahan i da ga stalno treba nadzirati jednim okom.
Erector Set (“ERECTOR”): marka dječjih igračaka; građevinski set koji se sastoji od metalnih greda koje se povezuju vijcima i maticama, te se može rastavljati i ponovno sastavljati. Patentirao ga je Alfred Carlton Gilbert i počeo prodavati 1913. Erector je ubrzo postao najpopularniji dječji građevinski set u SAD-u, vjerojatno jer je jedini imao i mali električni motor. Danas je u vlasništvu tvrtke Meccano. Erector je bio jedna od prvih igrački koje su imale svoju reklamu, a slogan “Hello Boys” postao je dio američke popularne kulture. U ovoj epizodi koja problematizira postojanje tradicionalne obitelji i rodnih uloga (djevojčica u reklami nosi tutu, dečko kacigu za football) jedan otuđeni otac svojoj kćeri donosi Barbie, a drugi potencijalni otac svom mogućem posinku donosi građevinski set. Bob Benson prosi Joan nakon što se osvjedočio u brutalnu stvarnost policijskog odnosa prema homoseksualcima, ali i nakon što je saznao da će poslovno napredovati te da mu ne bi bilo naodmet imati suprugu i dijete, pa makar samo kao paravan tradicionalne obitelji. Slogan “Hello Boys” iskorišten je i 1994. u reklamnoj kampanji za Wonderbra grudnjak s Evom Herzigovom.
Fondue: švicarsko, talijansko i francusko jelo koje se sastoji od bijelog vina, rastopljenog sira i gustina, servirano u jednoj posudi na prijenosnom kuhalu. Jede se tako da se dugačke vilice na koje je naboden kruh umaču u rastopljeni sir. Naziv fondue dolazi od francuskog glagola fondre (topiti), a prvi je put zabilježen 1735. u knjizi Cuisinier moderne francuskog majstorskog kuhara Vincenta la Chapellea (no tada je značio jelo s jajima i topljenim sirom). Recept za današnji fondue prvi je put tiskan 1875. i odmah je predstavljen kao švicarsko nacionalno jelo. U Švicarskoj je populariziran tijekom 1930-ih, a u SAD-u u drugoj polovici 1960-ih. Fondue bourguignonne (meso prženo u ulju) i čokoladni fondue izumio je švicarski kuhar Konrad Egli u SAD-u. Vilica se treba koristiti samo za prijenos hrane od lonca do usta, a double-dipping strogo je zabranjen. Megan pokušava u njujorškom stanu pronaći posudu za fondue kako bi je odnijela u L.A. Premda kaže da joj nedostaje Don, nedostaju joj i njezine stvari. Njezino pakiranje ima u sebi nešto finalno, kao da se pomirila s mogućim krajem njihova braka. Don, međutim, premda je za njega već rečeno da jedino voli početke, mnogo slabije prihvaća nadolazeći svršetak. Vidjeli smo da, i na poslu i privatno, čini sve kako bi ga što duže odgodio. U Gilmoreicama u epizodi “Blame Booze and Melville” Lorelai i Rory na večeri kod Emily jedu čokoladni fondue (S5 E21), umačući samo marshmallowse u čokoladu a izbjegavajući voće. U Seksu i gradu neuspješni fondue jedino je jelo koje Carrie priprema Bigu (S2 E6).
I Am Curious (Yellow): švedski film iz 1967. redatelja Vilgota Sjömana. Čini cjelinu zajedno s filmom I Am Curious (Blue); oba su filma dobila ime prema bojama švedske zastave. Film pripada valu švedskih lijevih filmova snimljenih tijekom 60-ih i početkom 70-ih, a svojim modernističkim stilom najviše podsjeća na francuski novi val. U metafikcionalnom okviru redatelj Vilgot Sjöman snima politički film o svojoj djevojci Leni Nyman koja će glumiti Lenu, mladu ženu zainteresiranu za društvena i politička pitanja, opsjednutu Francovom diktaturom u Španjolskoj i koncentracijskim logorima. Upoznaje desničara Börjea s kojim se upušta u seksualnu vezu, no on ima i nekoliko drugih ljubavnica. Film je u to vrijeme digao mnogo prašine zbog golotinje i seksualnih scena te sekvence Leninog sna u kojem ubija Börjea i odreže mu penis. Film sadrži i dokumentarne snimke posjete Martina Luthera Kinga, Jr. Stockholmu te intervju s Olofom Palmeom. Don i Megan idu u kino pogledati film, a Don poslije kaže Peggy da je “još uvijek skandaliziran”. Još nekoliko detalja koji upućuju na mogući nadolazeći kraj njihovog braka: Peggyna sekretarica šokira Megan kada joj kaže da nije znala da je Don oženjen; Megan se s Donom želi vidjeti na nekom neutralnom terenu, kao kada su bili na Havajima, no znamo da ju je Don već tada varao sa Sylvijom; tijekom Meganinog pakiranja Don pronalazi stare novine s Kennedyjevim ubojstvom na naslovnici što nužno priziva trenutak razvoda s Betty (“The Grown Ups”, S3 E12).
Kečap: sos, umak. Dok se prije kečap radio i od gljiva, kamenica, dagnji, oraha itd., danas bez dodatne oznake ponajprije znači umak od rajčice. Slatkog je i kiselkastog okusa, a radi se od rajčice, octa, šećera (zaslađivača) te odabranih začina. Podrijetlo naziva i dalje je nejasno, a na engleskom jeziku postoje i dva načina pisanja: ketchup i catsup. Prema Wikipediji, “kineska teorija” tvrdi da riječ potječe iz kineskog te da znači rasol od usoljene ribe ili školjki, a “malajska teorija” kaže da riječ znači riblji umak i da je tako ušla u engleski, dok u indonezijskoj kuhinji označava fermentirani slani sos. U engleskom jeziku riječ je prvi put zabilježena krajem 17. stoljeća, a spelling “catsup” prvi je upotrijebio Jonathan Swift 1730. Za vrijeme večere u Burger Chefu Don signalizira Peteu da ima kečap na usnici, a Peggy mu dodaje salvetu. Njihov susret trebao bi simbolizirati “novu obitelj”, drugačiju od one s mamom i tatom i dvoje djece. U ovoj obitelji Don naizgled ima očinsku ulogu, no Peggy je ta koja je donijela (i platila?) hranu. Peteovi su planovi s Bonnie propali te može s Donom i Peggy, dvoje ljudi koji su također bez planova, otići u Burger Chef. Nova, privremena obitelj tako je formirana jer je, prema Peggynoj zamisli, u Burger Chefu svaki stol “obiteljski stol”.
My Way: pjesma koju je Frank Sinatra izdao 1969. Tekst je napisao Paul Anka, a glazba je preuzeta iz francuske pjesme Comme d’habitude koju su 1967. napisali Claude François i Jacques Revaux. My Way je (nakon Yesterday od Beatlesa) jedna od pjesama s najviše obrada u povijesti popularne glazbe. Ova će epizoda serije zasigurno ubrzo postati opće mjesto popularne kulture (uz kultnu epizodu “The Suitcase”, S4 E7), a to može zahvaliti ne samo dirljivom zbližavanju Dona i Peggy već i postojećem kulturnom značenju pjesme My Way, mudro iskorištene u ovom prizoru. Peggy i Don u ovoj su sceni obnovili svoje prijateljstvo, priznajući jedno drugome koliko su slični (oboje zlostavljaju podređene kada im treba njihova pomoć i onda odu malo odspavati) i koliko vole svoj posao, ali i ispovijedajući jedno drugome svoje strahove i sumnje (kako nisu ništa postigli i kako nemaju nikoga). Ovo je konačno pjesma koja se Donu sviđa (za razliku od Beatlesa i Hendrixa čija je glazba više služila kao komentar radnje nego kao primjer Donova glazbenog ukusa) premda tekst ne prati njegove trenutne osjećaje. Možda Peggy i on mogu reći da su radili stvari na svoj način, drugačije od drugih, no očito ne mogu reći da su zadovoljni postignutim i da se, osvrćući se na svoju prošlost, osjećaju ispunjeno i pobjednički. Njihova pjesma više je intertekstualna igra grupe Sparks sa Sinatrinom pjesmom iz 1994: When do I get to sing “My Way”? When do I get to feel like Sinatra felt?
New York Athletic Club: privatni društveni i sportski klub osnovan 1868. u New York Cityju. Smatra se temeljem amaterskog sporta u SAD-u: prvi su se počeli služiti pravilima za vođenje atletskih susreta, prvi su uveli nagrade na otvorenim amaterskim natjecanjima i prvi su održali amatersko prvenstvo. Do 1970-ih zabranjivali su ulaz Židovima i crncima; 1989. Antonio McKay, olimpijski pobjednik, bio je prvi crni atletičar koji se takmičio za NYAC. Rogerove insinuacije da mu se Jim Hobart iz McCanna nabacuje u sauni kluba najavljuju povratak Boba Bensona koji će kasnije morati izvući predstavnika GM-a iz zatvora zbog pokušaja pružanja oralnog seksa policajcu. Kada Bill Hartley kaže da njegova žena, srećom, razumije, Bob vjerojatno dolazi na ideju da zaprosi Joan koja je od početka prihvaćala njegovo seksualno opredjeljenje.
Oh! Calcutta!: kazališna predstava revijalnog tipa koju je osmislio britanski kazališni kritičar Kenneth Tynan, premijerno izvedena 1969. Bila je kontroverzna zbog golotinje glumica i glumaca, a ime je dobila prema slici francuskog nadrealističkog slikara Clovisa Trouillea (Oh! Calcutta! Calcutta! što bi trebala biti igra riječima izvedena iz fraze “Oh quel cul t’as!” ili – “Oh kakvu guzu imaš!”). Skečeve i glazbu napisali su, između ostalih, Samuel Beckett, John Lennon, Sam Shepard i Edna O’Brien. Beckett je svoj tekst (“Breath”) naknadno povukao i zabranio da se koristi. Pete ne uspijeva stići na predstavu kao što je obećao Bonnie jer je prezauzet čekanjem da se Trudy vrati s dejta. Zbog toga i ostalih prekršenih obećanja Bonnie se odlučuje na raniji povratak u L.A., a Pete ostaje sam u New Yorku. Jedna od najboljih rečenica u epizodi svakako je zadnja stvar koju Bonnie kaže Peteu nakon što svi njihovi planovi propadnu: “You’re not gonna fuck your way out of this”. Kenneth Tynan navodno je bio prva osoba koja je izgovorila riječ “fuck” na britanskoj televiziji (1965).
Trans World Airlines (TWA): jedna od četiriju vodećih američkih zrakoplovnih kompanija od 1925. do 2001. Osnovana je kao Transcontinental & Western Air primarno za letove iz New Yorka u Los Angeles preko St. Louisa i Kansas Cityja. Howard Hughes postao je većinski vlasnik kompanije 1939. (do 1966). U to je vrijeme TWA počeo letjeti i za Europu i Aziju. Prvi su počeli puštati filmove za vrijeme letova (1961, By Love Possessed s Lanom Turner) te su ulagali u revolucionarni dizajn aerodroma: 1962. otvorili su svoj slavni Trans World Flight Center, odnosno Terminal 5 na njujorškom JFK-u, koji je projektirao Eero Saarinen. Nakon brojnih problematičnih poslovnih odluka 2001. preuzeo ih je American Airlines. TWA pojavljuje se u cijeloj sezoni kao odabrani avioprijevoznik likovima koji putuju iz New Yorka u L.A. i obrnuto. Na početku se Pete i Bonnie pridružuju “mile high” klubu, a na kraju vidimo dvije žene u istom avionu za L.A.: bijesnu Bonnie i opuštenu Megan. Megan se u L.A. vraća sa svojom posudom za fondue i prvi put u ovoj sezoni izgleda bezbrižno. Je li tom braku konačno došao kraj? Tijekom 70-ih i 80-ih TWA bio je meta brojnih terorističkih napada, uglavnom palestinskih, navodno zbog američke zastave na avionima i letova u Izrael. 10. rujna 1976. pet “boraca za slobodnu Hrvatsku” na čelu sa Zvonkom Bušićem otelo je let broj 355 iz New Yorka za Chicago. Tražili su da se propagandni letci izbace iznad Montreala, Chicaga, New Yorka, Londona i Pariza te da se poziv za neovisnošću Hrvatske od Jugoslavije objavi u vodećim američkim dnevnim novinama. Avion je na kraju sletio u Pariz gdje se otkrilo da je bomba koju su tvrdili da imaju lažna, međutim, bomba koju su postavili na Grand Central Stationu u New Yorku eksplodirala je pri rastavljanju pri čemu je jedan policajac smrtno stradao. Isti su se dan u 11:15 iznad Vrbovca sudarila dva putnička aviona, British Airways iz Londona za Istanbul i Inex-Adria iz Splita za Bonn. Poginulo je svih 176 osoba u oba aviona i jedna osoba na zemlji.