Hrvatsko gledanje Oscara
Kad je prije dva dana Patricia Arquette dobila Oscara za najbolju sporednu glumicu, iskoristila je tu priliku da podsjeti javnost na najbolji sporedni spol – žene, i činjenicu da su za isti posao žene manje plaćene od muškaraca. Arquette se, međutim, iz nekog razloga u svom pobjedničkom govoru obratila samo ženama u Sjedinjenim Američkim Državama, ženama koje plaćaju porez i koje su rodile djecu. Dodjelu sam gledala uživo na HRT-u i, iskreno, u trenutku u kojem je glumica svoju političku poruku čitala s papira uopće nisam marila što me iz svog govora potpuno isključila. Nemam djece, nisam američka državljanka i nezaposlena sam. Pomislio bi čovjek da tu jednakost koju ona traži – ne zaslužujem. Zašto sam onda, slušajući je, bila toliko oduševljena njezinim riječima i reakcijom Meryl Streep u publici?
Gosti-komentatori u studiju Hrvatske radiotelevizije, Alemka Lisinski i Nenad Korkut, nagrađenu su američku glumicu prethodno s osmijehom kritizirali zbog neurednosti, debljine i činjenice da je ostarila. Jedan od njihovih komentara bio je kako se prolazak 13 godina, koliko traje radnja filma Boyhood za koji je Arquette nagrađena, puno bolje vidi na njoj nego na njezinom kolegi Ethanu Hawkeu. Alemka Lisinski ustvrdila je kako muškarci stare drugačije. Od njezine mi se opaske stomak zgrčio i okrenuo za 180 stupnjeva. I onda je ta „neuredna“, nepočešljana žena koja se usudila ostariti i udebljati (zaboravila sam koju je odvratnu riječ Lisinski točno upotrijebila), odlučila tražiti platnu jednakost za sve Amerikanke. Zanimljivo je da su uz Arquette hrvatski komentatori za nemarnost u odijevanju prozvali upravo Meryl Streep, istu onu glumicu koja je najburnije reagirala na pobjednički govor svoje kolegice.
Zauzimaju li Streep i Arquette povlašten položaj u društvu? Naravno. Imaju para ko pljeve. I, svejedno, bez obzira na taj povlašten položaj (o kojem se ustvari trebalo raspravljati), na njihove uspješne glumačke karijere i debele novčanike, u očima ortopeda Nenada Korkuta one su tek žene koje su modno „podbacile“. Čovjek koji je specijalizirao ortopediju cijelu je noć autoritativno komentirao i svodio na izgled po hollywoodskim kriterijima potplaćene američke glumice. Nije nikakvo čudo što mi je govor Patricie Arquette zazvučao kao najradikalniji feministički manifest kad me prije toga HRT šopao skorupom Korkutove mizoginije.
Ovogodišnji su Oscari prošli u znaku političkih govora. Arquette je otvorila niz nakon nevjerojatno iritantnog obraćanja J. K. Simmonsa kojem je Oscara za najbolju sporednu ulogu donio lik sadista (Whiplash). Da je taj sadizam J. K. Simmons shvatio vrlo ozbiljno, posvjedočio je upravo njegov pobjednički govor kojim je izmučio sve prisutne goste te gledatelje širom svijeta. „Nazovite svoju mamu, nazovite svoga tatu“, poručio je američki glumac. Imala sam osjećaj da su mu Lisinski i Korkut suflirali iz HRT-ovog studija, toliko je govor glupo zvučao.
Dokumentarac o zviždaču Edwardu Snowdenu, Citizenfour, na binu je doveo i Guardianovog novinara Glenna Greenwalda, što većini ljudi, nažalost, ne znači puno. Čini mi se da je oskarovska publika dosta mlako i nestrpljivo aplaudirala, iako je redateljica Laura Poitras rekla stvari koje su bile puno pažljivije i razumije sročene od onih koje je iznijela Patricia Arquette, na primjer, ali i ostali pobjednici te večeri. Postoje teme koje Akademija ne osjeća kao svoje, ali ih svejedno uspije nagraditi. Oscar se svako malo time pokušava legitimirati kao politički neutralna ili čak politički progresivna manifestacija, iako je jedina progresivna stvar u nedjelju bio Oscarom nagrađeni Alzheimer Julianne Moore (Still Alive).
Kad smo već kod Moore, najviše me iznerviralo to što u sat-dva, ili koliko je već vremena prošlo između Oscara dodijeljenog Patriciji Arquette i onog koji je ona primila za glavnu žensku ulogu, Julianne nije bila u stanju improvizirati govor i nastaviti ono što je Arquette započela. Može sporedna glumica pozivati seksualne i ostale manjine na podršku ženama od jutra do sutra, ali ne mogu se manjine uprezati u borbu za prava nekoga tko sam odbija u njoj sudjelovati, kao što je bio slučaj s glavnom glumicom. Pobjednički je govor Julianne Moore zapravo, njezinim prešućivanjem politike, postao poraz.
Govor njezinog prezimenjaka Grahama Moorea koji je dobio Oscara za najbolji adaptirani scenarij (The Imitation Game) nije me se pretjerano dojmio jer je, bez obzira na njegovu queer komponentu, bio samo još jedna od „apolitičnih“ priča o američkom snu. Zamorno je slušati „uspješne“ ljude kako drugima reklamiraju taj uspjeh kao da ja on isključivo rezultat nečijih osobnih napora i ne ovisi nimalo o okolnostima koje ne možemo sami kontrolirati. Iako je Moore htio poslati pozitivnu poruku, njegova priča o tome kako se pokušao ubiti sa 16, a evo, dvadeset godina kasnije prima Oscara, zvučala je, paradoksalno, kao loše adaptiran hollywoodski film.
Nasuprot ovim pojedinačnim borbama, ona koju su pjevali John Legend i Common (najbolja originalna pjesma Glory) bila je najvažniji i najdirljiviji trenutak ovogodišnje dodjele Oscara jer je tekst pjesme umjesto slavljenja američkog sna upozoravao na američku noćnu moru, na segregaciju i diskriminaciju koja ne jenjava. „Justice for all just ain’t specific enough“ i „No one can win the war individually“ stihovi su koji istovremeno podsjećaju na marševe za glasačka prava od Selme do Montgomeryja iz 1965, i na situaciju u kojoj se trenutno nalazi afroamerička zajednica desetkovana neprestanim policijskim progonom i kriminalizacijom siromašnih Afroamerikanaca širom SAD-a. Pjesma je bila toliko dirljiva da je čak i Chris Pine zaplakao, a da bi bogatog bijelca dirnuli tuđi problemi, znamo da moraju biti jako, JAKO veliki. Osim, naravno, ako se ti veliki problemi ne tiču samo žena jer na te „ženske“ probleme ne vrijedi trošiti suze.
Zahvaljujući Sjevernoj Koreji i hakiranju Sonyja krajem prošle godine, napokon smo dobili neporeciv dokaz o platnoj nejednakosti u Hollywoodu. Glumice u filmu American Hustle zaradile su 2% manje od svojih muških kolega. Patricia Arquette ovu je nepravdu sigurno imala na umu kad je održala svoj govor. Ni njoj pravda za sve nije bila dovoljno konkretna, ali se, pretpostavljam, nije usudila istaknuti da pravdu traži prije svega za hollywoodske glumice jer bi se s time složio puno manji broj kolega i poslodavaca nego što se složio s njezinim uopćavanjem. Pri tom ne iznenađuju kritike upućene njezinim riječima kojima poziva obespravljene manjine da podrže njezinu ionako privilegiranu poziciju.
Svi govori koji su ove godine imali politički predznak tražili su svoju pravdu. Alejandro G. Iñárritu pozdravlja meksičke imigrante u SAD-u, moli se za njih, i za one Meksikance koji žive u Meksiku. Graham Moore ima svoju publiku, isto kao i Arquette, isto kao i Legend i Common. Svi se bore za svoju stvar. U međuvremenu, Akademija daje utješne poklon-pakete svima koji su za Oscara bili nominirani, ali su izgubili. Poklon-pakete u vrijednosti od 160 000 američkih dolara. U to je, kako se Neil Patrick Harris šalio, uključeno i oklopno vozilo da se oni koji su te pakete dobili mogu skloniti na sigurno kad revolucija počne. On se šalio, ali meni to ne zvuči nerealno.
U Hrvatskoj bi revolucija, na primjer, trebala početi od sredstava javnog informiranja poput HRT-a jer kad slušamo Nenada Korkuta kojem je u glazbenom nastupu Lady Gage najvažniji njezin izgled („Transformirala se u srednju Europu, ovako plava i pitoma“) i Alemku Lisinski koja ne zaostaje za ortopedom, ne trebaju nam Amerikanci da nam bude zlo. Hrvatska, uostalom, ima dovoljan broj „svojih“ ljudi koji štede za oklopna vozila, ali i nas koji smo dovoljno nezaposleni da im ta vozila, kad zatreba, demoliramo. Hoće li taj sukob uskoro biti adaptiran u scenarij i snimljen, ostaje da se vidi. Samo da ga ne snime Hrvati jer onda ništa od Oscara.
Ne razumijem…ovom logikom poraz je i Eddija Redmaynea sto nije u svom govoru umjesto ALSa pricao o ravnopravnosti zena? Sta nije onda poraz svakog dobitnika ignoriranje problema Edwarda Snowdena koji je doslovno prognan u Rusiju zbog whistleblowinga? Ili recimo zbog cega Common i John Legend umjesto o Afroamerikancima nisu pricali i o ekonomskoj nejednakosti kao takvoj i dovukli sa sobom Pikketyja na stage! Poljski reziser umjesto o zeni i djeci pricao o Levijatanu i ljudskim pravima u Rusiji? Oscar je Hollywoodsko frivolno slavlje samog sebe i shvacati ga kao platformu za slanje poruka ozbiljnijih od If you can dream it, you can achieve it (ili izliku da nam Nenad Korkut demonstrira modno znanje), je bedasto kao teza da je Julianne Moore moralni gubitnik jer nije lupetala o ekologiji u zemljama u razvoju i sinovima americkih majki…
PS: Svidja mi se teza o scenaristu Immigration Gamea, ali onda bi bilo super u istom kontekstu spomenuti proljeve Lupite Nyongo od lani.
izgleda da su i ti “komentatori” dovoljno privilegirani da mogu komentirati tako nevažne sitnice kao nečiju težinu ili način odijevanja -.-
A što se tiče ovih holivudskih “boraca”, po meni je to sve okretanje kako vjetar puše. Boli njih neka stvar za obespravljene ljude. Aktivizam je postao puki đir, fad, da se može o njima pričati pet dana i tako povećati publicitet, a možda i privući nove poslovne ponude…
Bolywood je danas ozbiljnjija predstava od Hollywooda .Tako da su poruke današnjeg Hollywooda samo U.S. dnevna politička poruka za ostatak jadnog i zaostalog svijeta.
Dame i gospodo zašto tamo nitko nije spomenuo da je U.S. politika otvorila dugoročno nova ratišta na Bliskom Istoku a sada i u Ukrajini.Bitno je da će vojna industrija stabilizirati US ekonomiju.Zašto tamo na sceni Hollywooda nitko nije spomenuo da je ISIL u Siriji i Iraku novi američki globalni proizvod.Da li će netko snimiti novu Syrianu ili makar dati novce Oliver Stoneu da kaže istinu o Obaminoj mirotvornoj politici? Cijela globalna politika režirana iz Bijele kuće sve više liči na situaciju od prije sto godina.S time da je svjetski rat već počeo a Hollywood još to nije niti dotaknuo osim periferno prikazujući nevolje US službenika Snowdena.
Istovremeno u Siriji je već poginulo preko 200.000 ljudi a deset miliona je pretvoreno u beskućnike.Zašto US ne želi prekinuti taj rat tamo? Nego i dalje šalje oružje “umjerenim”
pobunjenicima kako bi donio mir i slobodu sirijskom narodu.Dobitnik Nobelove nagrade za mir Barack Hussein Obama je duhovito kreirao i slogan “prijatelja Sirije” u svrhu likvidacije Assada.Kao da mu je savjetnik za takovo mirotvorstvo onaj lik Mc Murphy iz filma “Let iznad kukavičjeg gnijezda”(u filmu J.Nicholson).
Hoće li se sirijska tragedija ,koju cijeli svijet danas amoralno prešućuje, bar spomenuti na slijedećoj dodjeli Oscara.Možda će onda i onaj lutak iz UN Ban Ki Moon maknuti stražnjicu iz New Yorka i otići srediti Assada. Sirija je još uvijek članica UN.
Jer ono što nije realizirano ili spomenuto u Hollywoodu i nije neki značajan događaj za ovu planetu.
Patricia Arquette je bila vidno ushićena i nervozna pa je sve ispalo jako nespretno i trebalo mi je neko vrijeme da skužim uopće što je rekla, pa samo želim spomenuti da mislim da nije htjela reći da se bori za ravnopravnost žena koje imaju djecu i plaćaju porez, nego da svaka osoba koja plaća porez ima majku, odnosno ženu koja ga je rodila. Mislim da je to naglasila zbog cijele rasprave o tome kako žena zarađuju jer eto same biraju poslove koje im omogućavaju da, eto, iz hira, imaju djecu, a takvi poslovi ne proizvode jednako ekonomski.
To bi imalo smisla da svoj govor nije čitala s unaprijed pripremljenog papira. Rekla je ono što je napisala, a napisala je ono što je mislila.
Pa znam da je procitala s papira, mislim da je bas zato procitala s pauzom na krivom mjestu. “To every woman who gave birth to every taxpayer and citizen of this nation: We have fought for everybody else’s equal rights…” je ista recenica kao i “To every woman who gave birth, to every taxpayer and citizen of this nation, We have fought for everybody else’s equal rights…” samo sto imaju drugacija znacenja. 🙂
Neki ljudi zaista nisle kako Hollywood ima dobre namjere. To je opaka, sujetna sredina sa nimalo morala! Arquette, Stripp, Clooney, Penn… svi bi oni rekli bilo sto i prodali vlastitog cacu ako ce zbog tog biti u centru paznje.
Hollywood je orudje globalista koji se kao i svaki diktator navodno, bore za neku jednakost. Samo robovi su svi jednaki.