Mad Men marginalije S7 E9
NEW BUSINESS
Architectural Digest: američki mjesečnik za dizajn interijera. Pokrenuo ga je John Coke Brasfield 1920., a danas je u vlasništvu kompanije Condé Nast koja tiska i 8 međunarodnih izdanja tog časopisa. Namijenjen je bogatijoj publici te kao “međunarodni autoritet za dizajn” (kako stoji u podnaslovu časopisa) nadgleda tzv. AD100, listu od 100 najboljih svjetskih arhitekata i arhitektica, dizajnera i dizajnerica. Kada ga dođe posjetiti u 3 ujutro, Diana kaže Donu da njegov stan izgleda kao da je iz Architectural Digesta. Don ju je uspio pronaći preko njezinog bivšeg šefa u grčkom dineru i pojavljuje se u restoranu u kojem sada radi. Čini se da je Diana zainteresiranija za odnos s Donom nego u prošloj epizodi, a dio njezinog interesa ima veze s fantazijom koju sama gradi oko njegovog lika, kao i on oko njezinog, a ta je fantazija zacijelo povezana s njegovim društvenim i ekonomskim statusom. Architectural Digest također je nešto iz njezinog bivšeg života, kada ju je uređenje interijera još moglo zanimati dok je živjela u kući s dvije garaže. Nakon ove epizode u kojoj je spomenut njihov časopis, Architectural Digest u svojim je arhivima pronašao stan koji bi se mogao svidjeti Donu.
Cinzano: talijanska marka vermuta koja vuče podrijetlo iz 1757. Dvojica braće, Giovanni Giacomo i Carlo Stefano Cinzano, koji su u Torinu vodili trgovinu travama proizveli su novi crveni vermut (Cinzano Rosso) od 35 sastojaka, uključujući brojne aromatične biljke. Piće je u 18. stoljeću bilo popularno kod torinske buržoazije, a navodno ga je volio i poznati talijanski pustolov Giacomo Casanova. Nakon crvenog vermuta slijedio je Cinzano Bianco, pa Cinzano Extra Dry te, na kraju, Cinzano Rosé. Danas je brand u vlasništvu Campari grupe. Casanova u ovoj epizodi svakako je Samantha Ryan, odnosno Pima, biseksualna i androgina, bolje rečeno genderqueer fotografkinja koju je Peggy angažirala za Cinzano. Iako se prvo čini da Stana smeta što se Peggy posebno potrudila kako bi pronašla ženu za posao koji je on htio, pokazuje se da je zapravo nesiguran u svoj fotografski talent te impresioniran Piminim. Stana muči što je zapustio svoju umjetnost zbog posla u agenciji te i dalje vjeruje u čvrstu granicu između umjetnosti i oglašavanja, odnosno “trgovine”. Pima, koja je primarno umjetnica, kaže “all art is selling something” da bi se na kraju ispostavilo da njezini talenti nisu toliko vezani uz umjetnost koliko uz oglašavanje, “prodaju” sebe i svog branda.
Dickinson, Angie: američka glumica, rođena 1931. u mjestu Kulm, North Dakota kao Angeline Brown. Prezime je promijenila u Dickinson udajom za igrača footballa Genea Dickinsona 1952. Poslije je 15 godina bila u braku s Burtom Bacharachom. Glumačku karijeru započela je sredinom 1950-ih na televiziji, uglavnom epizodnim ulogama u televizijskim serijama kao što su The Life and Legend of Wyatt Earp, Perry Mason, Mike Hammer i Dr. Kildare. Jednu od prvih većih uloga ostvarila je u filmu China Gate Samuela Fullera iz 1957. u kojem je nosila “yellowface”. Krajem 1950-ih i tijekom 1960-ih glumila je glavne ženske uloge u brojim slavnim, danas klasičnim filmovima: Rio Bravo (1959), Ocean’s 11 (1960), The Killers (1964), The Chase (1966) i Point Blank (1967). Na televiziju se vratila 1974. te 4 godine igrala policajku Pepper Anderson u NBC-jevoj seriji Police Woman, koja je otvorila put drugim serijama s glavnim ženskim likovima te utjecala na povećanje broja žena zainteresiranih za rad u policiji. Megan kaže Harryju da njezin bivši agent zastupa Angie Dickinson, pokušavajući ga obraniti iako joj nije uspio pomoći da pokrene hollywoodsku karijeru. Harry joj navodno može pomoći, no zauzvrat od nje traži seksualne usluge, tretirajući Megan kao objekt razmjene između sebe i Dona. Zanimljivo je da je Harry prvo obavijestio Dona da će se naći s Megan, vjerojatno da provjeri ima li barem prešutno odobrenje od njega da krene u akciju. Postavlja se pitanje je li Dona uistinu briga s kim će biti Megan ili je miran zato što zna koliko njegova bivša žena mrzi Harryja. Angie Dickinson bila je prvi izbor za ulogu Krystle Carrington u Dinastiji, ali ju je odbila kako bi se brinula za kćer.
Exotica: prvi album Martina Dennyja, objavljen 1957., snimljen u Waikikiju 1956. Album je pokrenuo cijeli glazbeni žanr istog imena koji podrazumijeva “tropski” stil, odnosno polinezijsku, afričku i južnoameričku glazbu kako je zamišljaju zapadnjaci. “Exotica” je nastala kao dio zaluđenosti pseudopolinezijskom “tiki” kulturom, popularnom u SAD-u tijekom 50-ih i 60-ih godina 20. stoljeća. Glazba je zamišljena kao ambijentalna, pozadinska muzika, a najpoznatija skladba s albuma, Quiet Village, uključuje zvukove ptica i žaba koje su izvodili sami glazbenici. Exotica je doživljela revival s pojavom lounge glazbe u 1990-ima i početkom 2000-ih. Dok pakiraju Meganine stvari, Meganina mama Marie ulazi u spavaću sobu s Exoticom u rukama. Megan ne želi uzeti album jer je već uzela sve što je htjela. Kada Megan ode na ručak s Harryjem, Marie mimo dogovora pakira sav namještaj i sve stvari iz stana, projicirajući bijes i tugu zbog vlastitog nesretnog braka na Dona. Megan više puta govori kako ne želi ništa od Dona, a na kraju mu uzima doslovno sve – milijun dolara i sav namještaj. Glazba Martina Dennyja utjecala je na Throbbing Gristle, Davida Tibeta, Boyda Ricea, Stereolab i mnoge druge.
Fairfield University: privatno sveučilište u Fairfieldu, u saveznoj državi Connecticut. Osnovali su ga jezuiti 1942. Sveučilište je 1971. dobilo važan sudski spor kada je Vrhovni sud SAD-a odlučio da i vjerska sveučilišta mogu primati državno financiranje za izgradnju zgrada ako se te zgrade ne upotrebljavaju za vjerske aktivnosti. Na početku epizode Betty kaže Donu da će upisati magisterij iz psihologije na Fairfieldu. Don joj pristupa s podsmijehom i podcjenjivanjem, iako je teško povjerovati da bi Betty bila dobra psihologinja. No i Betty je dosta toga da je muškarci tretiraju podcjenjivački, sjetimo se, završila je antropologiju i govori talijanski. Ta scena završava s Donom na vratima kako čeznutljivo gleda svoju djecu i bivšu ženu. Epizoda je puna ljudi koji stoje na pragovima: Don u Bettynoj kući, Diana na vratima Sallyne sobe, Megan na izlazu iz bivšeg stana. U zadnjoj epizodi 4. sezone Girls Jessa također odluči da će se baviti psihoterapijom.
Jiminy Christmas: eufemizam za Jesus Christ. Izraz se može pratiti unazad do 1664. i prvo je zabilježen kao “Gemini”, iskrivljena varijanta latinske fraze “Jesu domini”. Fraza se koristi kao prikrivena ili ublažena psovka, na sličan način kao “Gee”, “Gee whiz”, “Jeesh”, “Jeepers Creepers”, “Cripes” (sve umjesto “Jesus Christ”) ili “gosh”, “golly” (umjesto “God”). Varijacije, vjerojatno još starijeg podrijetla, uključuju “Jiminy” i “Jiminy Cricket(s)”. Po toj je frazi ime dobio Jiminy Cricket, cvrčak iz Disneyjeve verzije Pinokija (1940) koji ima funkciju Pinokijeve savjesti te ga prati na njegovim avanturama kao komični i mudri sidekick. Pete koristi tu ublaženu psovku dok vozi Dona na partiju golfa s poslovnim partnerima. Petea muče slični problemi kao Dona, razveden je, a želio bi biti u vezi. Pitanje koje postavlja verbalizacija je Donove trenutne situacije: “What if you never get past the beginning again?”. Don čezne za tim da prijeđe preko početka s Dianom, ali u isto vrijeme – kako mu je rekla Fay Miller – voli samo početke, tu ideju da je ipak sposoban ozbiljno se vezati za drugu osobu. U South Parku se kao eufemizam često koristi izraz “fudge”.
Le Pavillon: luksuzni francuski restoran u New Yorku što ga je 1941. otvorio Henri Soulé. Restoran je zatvoren 1971. U njemu su radili slavni francuski chefovi Pierre Franey i Jacques Pépin. Pépinova knjiga La Technique iz 1967. još uvijek se upotrebljava kao udžbenik iz temeljnih tehnika klasične francuske kuhinje. Marie je rezervirala Le Pavillon za večeru s kćerima na kojoj je Meganina sestra Marie-France očito previše popila jer je drugi dan boli glava i razdražljiva je. Čini se da zamjera Megan što se razvodi, s jedne strane jer je to po njezinom mišljenju i dalje sramota, no s druge joj zavidi jer je i sama u nesretnom braku.
Perkins, Marlin: američki zoolog i voditelj televizijskog programa Mutual of Omaha’s Wild Kingdom (1905-1986). Bio je ravnatelj nekoliko zooloških vrtova, a 1960. priključio se himalajskoj ekspediciji Sir Edmunda Hillaryja kojoj je bio cilj pronaći legendarnog Jetija. Posebno se bavio gmazovima, a nekoliko je puta tijekom karijere pretrpio ugriz zmije otrovnice, jednom tijekom probe za televizijsku emisiju Zoo Parade. Premda sam ugriz nikada nije uhvaćen na snimci, postao je urbana legenda jer se mnogo ljudi “sjeća” da su ga vidjeli na televiziji. Roger se skriva u Donovom uredu jer se osjeća kao da ga Marlin Perkins lovi po savani. Sada ima dvije sekretarice: Shirley pomaže Caroline koja ne može izaći na kraj s količinom posla, no s druge strane Shirley nema šefa otkad je Lou Avery otišao iz firme. U razgovoru s Donom Roger pak projicira svoje nezadovoljstvo nakon razvoda s Jane na Donov i Meganin razvod. Ipak je djelomično u pravu kada kaže da će Megan optužiti Dona za vlastite karijerne neuspjehe. Jetijev navodni skalp čuva se u samostanu u Khumjungu (Nepal).
Racine, Wisconsin: grad od 78 tisuća stanovnika smješten na obali jezera Michigan i na ušću rijeke Root. Osnovan je 1834. kao Port Gilbert, no ubrzo je preimenovan u Racine po rijeci Root (racine na francuskom znači korijen). Racine ima najveću dansku zajednicu u SAD-u te je poznat po tipičnim danskim slatkim pecivima u obliku pereca ili kruga koja se zovu “kringle”. Kringle je službeno pecivo savezne države Wisconsin. Američki arhitekt Frank Lloyd Wright projektirao je nekoliko zgrada i kuća u Racineu, uključujući i sjedište kompanije S. C. Johnson & Son, koje se sastoji od niske administrativne zgrade (otvorene 1939.) i nebodera od 14 katova namijenjenog znanstvenim istraživanjima (otvoren 1950.). Diana je u New York došla iz Racinea jer joj je mlađa kći umrla od gripe (sličnosti s Mildred Peirce veće su nego što je Roger mogao pretpostaviti). U Racineu je ostavila stariju kćer i muža, preselivši se u New York u želji da nikada ne zaboravi svoju tragediju. Odabrala je “ne-život” da bi se kaznila za smrt jedne kćeri, kao i za napuštanje druge, no veza s Donom joj je na trenutak pomogla da sve to zaboravi. Nije ni čudo, dakle, da ju je Don prepoznao kao svoju srodnu dušu, žensku verziju Dicka Whitmana. Oboje su se svjesno iskorijenili – oboje su “déraciné(e)” – iz svoje sredine, samo što je Dick postao Don upravo zato da zaboravi tko je i što mu se dogodilo, dok se Diana svom snagom želi sjećati. S. C. Johnson & Son proizvodi i Glo-Coat, proizvod za čišćenje podova, za koji je Don osmislio reklamnu kampanju nagrađenu Cliom (epizoda “Waldorf Stories”, S4 E6).
Rand McNally: američka izdavačka kuća specijalizirana za karte, atlase i udžbenike. Osnovana je u Chicagu 1856. kada je William Rand otvorio tiskaru. Dvije godine kasnije zaposlio je irskog emigranta Andrewa McNallyja. Prvi veliki posao bio im je tiskanje Chicago Tribunea, a tiskali su i karte, vozne redove i vodiče za vlakove. Prvu zemljopisnu kartu tiskali su 1872., a prvu autokartu 1904. Njihovi su se kartografi prvi počeli služiti sustavom označavanja autocesta brojevima, a kompanija je i fizički postavila mnogo oznaka za autoceste. Kada na kraju epizode posjećuje Dianu u njezinom stanu, Don joj donosi vodič za New York u izdanju Rand McNallyja. Ona, međutim, ne želi ništa posjedovati: “Can’t you see I don’t want anyhing?” riječi su u kojima odjekuje Meganina rečenica: “I don’t want anything of yours.” Diani je lakše prekinuti s Donom u vlastitoj unajmljenoj rupi, nego u njegovom zavodljivom luksuznom stanu. Također, sada je prvi put vidimo odjevenu u nešto što nije uniforma te njezin obični outfit djelomično dokida Donovu iluziju da Diana predstavlja “sve žene” (kako kažu riječi pjesme C’est Si Bon u odjavnoj špici, “car elle est toutes les femmes à la fois”). Ironija je u tome što Don u trenutku u kojem mu Diana objašnjava da ne želi ništa posjedovati (osim votke) još ne zna da mu je stan potpuno prazan. Sve što trenutno posjeduje palice su za golf koje ga je Pete prisilio da kupi prije partije s poslovnim partnerima.
RISD: Rhode Island School of Design, prestižni koledž za umjetnost i dizajn smješten u Providenceu, RI. Povezan je sa Sveučilištem Brown i te dvije institucije dijele akademske i socijalne resurse te nude zajedničke kolegije. Koledž je 1877. osnovala grupa za ženska prava The Centennial Women od financijskih sredstava koja su im preostala nakon otvorenja posebnog ženskog paviljona na Svjetskoj izložbi održanoj 1876. u Philadelphiji. Na RISD-u se školovala spisateljica Charlotte Perkins Gilman, a neki poznati alumni su James Franco, Jemima Kirke, David Mazzucchelli i Gus Van Sant. Ed kaže Peggy i Stanu da je Pima držala predavanje na RISD-u dok je tamo studirao i opisuje je kao “sexy lady”. Dok Stan pada na njezin šarm, Peggy je opreznija. Svakako je impresionirana Piminim neustrašivim stavom i njezinim stylish muškim odijelima i kravatama, no kada joj fotografkinja kaže: “Men like that don’t bother me. And they shouldn’t bother you”, znamo da je Peggy tu lekciju već savladala. Ona je sada šefica, nadređena Stanu i Edu, te može angažirati koga želi. Ohrabrujuće je da je svjesno odlučila angažirati ženu. U trećoj sezoni serije In Treatment Paulov mladi pacijent Jesse vjeruje da će upad na RISD riješiti sve njegove probleme.