Reakcija na burnu reakciju na Festivalu tolerancije
Mjesto radnje pozornica je kina Europa, događanje tribina na temu fenomena sapunica na Festivalu tolerancije, a glavni akteri Doris Pinčić Rogoznica i njezin jednogodišnji sin Donat. Kako navodi tportal.hr, pozvana se glumica na Festivalu pojavila sa sinom, kojega organizatori nisu pozvali, i koji ju je nekoliko puta omeo u izlaganju. Prekidi su toliko uzrujali izvjesnu gospođu iz publike da je prekinula izlagačicu komentarom da očigledno želi privući pozornost čim je dovela sina tamo gdje djeci nije mjesto. Isti portal dalje izvještava da se Doris samo povukla, da dodatno ne podgrijava uzavrelu situaciju, tek naknadno prokomentiravši incident.
Kao freelancerica i zaposlena majka dvoje djece mlađe od tri godine, odmah sam se pokušala staviti u njezinu situaciju, i obuzeli su me iznimno neugodni i vrlo kontradiktorni osjećaji. Ne znam što mi je bilo groznije: najprije činjenica da je htjela, ili morala, povesti tako malo dijete u vrevu i među reflektore kina, ali odmah zatim, i još mnogo više, neumjesnost komentara koji zadiru u privatnost do te mjere da preispituju razloge “zašto nije ostavila dijete doma” i zaključak da to “nije normalno” i da tim činom sigurno “želi biti u centru pažnje”. Prisjetila sam se nekih svojih dosta neuspješnih pokušaja da povedem dijete na posao, i to je izazvalo dodatni emotivni miks. Ne znam kako se u tom trenutku Doris Pinčić doista osjećala, ali po komentarima zvuči iznimno odmjerena, primirena i pomirena. Kaže, i dalje namjerava voditi dijete sa sobom dok je njemu to u redu, jer više voli da je s njom nego da ga netko drugi čuva. Izoliran je to incident pa mu ne treba pridavati toliku pozornost, kaže ona, a problem joj je jedino ako se pojavi više pojedinaca koji dijele stav neimenovane gospođe.
Čak i bez udubljivanja u post festum reakcije na društvenim mrežama, nije bilo teško zaključiti da će se na pitanje tko se slaže s reakcijom iz publike mnoge ruke naći u zraku. Komentari su različiti i pokrivaju poširok raspon, od logičnih i očekivanih konstatacija do onih vrlo personalnih i neukusnih. Jasno mi je zašto netko smatra da je djetetu mjesto doma, ali i da nije profesionalno od njegove majke povesti malca na posao, ali uvijek se pitam otkud ljudima autoritet i hrabrost tvrditi, recimo, da dotična sigurno ima frendove koji su mogli zabaviti dijete dok mama radi. Ima tu i nekih raslojenijih struja koje su mnijenja da je u redu što je dijete – ako već nije doma ili u igraonici – u kinu Europa, ali ne bi recimo bilo u redu da ga je mama povela sa sobom u HNK ili Lisinski. Favorit mi je ipak primjedba koja je nekonstruktivna, ali potpuno na mjestu, i koja kaže da bi sigurno bila urbana i kul da je dovela psa. I malo je tužno što sam uvjerena da je tako.
Bilo kako bilo, najviše su drvlja i kamenja na glumicu sasule upravo žene, koje su uglavnom i majke, i ni to me nije nimalo iznenadilo jer znam koliko su visoki te besmisleno i krajnje nepotrebno perfekcionistički kriteriji onih među koje i samu sebe svrstavam. Sve smo mi agilne potpisnice društvenog ugovora u kojemu stoji da je raditi i govoriti jedno, a pokazivati to što radiš i o čemu govoriš posve neprihvatljivo drugo. Danas je veliki kompliment kad vam kažu da ste uspješna majka i poduzetnica, da vam je uspjelo spojiti obitelj i karijeru. Za razliku od poduzetništva ili karijere, koja je to bolja što je javnija, poželjno je da element majčinstva i majke držite kod kuće. O tome u zadnje vrijeme smijete dosta pričati, ali ne smijete to nikako pokazivati. Gledat će vas s divljenjem, a možda i jalom, kad kažete da dojite za računalom dok tipkate da stignete poslati tekst – kao ja sada, recimo – ali nitko ne želi gledati slike razdrljenih prsa, djeteta koje žvače bradavicu ili krajnje neergonomskog položaja u kojem to radite. Jer ne vide poantu, a i nije baš estetski. To je prešutan dogovor koji uglavnom funkcionira jer je svim uključenim stranama na taj način lakše. Sve što se događa u kućnoj sferi ostaje u formi narativa – a kad se odlučimo, ili češće, kad smo prisiljeni iznijeti na svjetlo dana ili pozornice to što svaki dan radimo, balansirajući posao i djecu, razum i osjećaje, materijalne gubitke i nematerijalne dobitke, nailazimo na osudu, i to dominantno žensku.
Istina je, poslovni bonton i kodeks ponašanja koji i sama štreberski poštujem postulira uvažavanje sugovornika i partnera u poslu, a ono se ne iskazuje dovođenjem razigranog jednogodišnjaka na ozbiljne eventove. Problem je, međutim, što su taj kodeks davno utemeljili oni koji su imali luksuz da ga provode neovisno o tome što im se doma događa. Bez obzira na to koliko divni i predani očevi današnji muškarci bili, njihova se poslovna sfera ne mora ni dotaknuti, a kamoli svakodnevno sudarati s privatnom. Bez obzira na to koliko su divni i suosjećajni partneri i supruzi, oni koncept žongliranja povezuju isključivo s klaunima u cirkusu, a multitasking s nečim čime se njihove partnerice vole hvaliti kad im ponestane opipljivih argumenata. Kad su žene ušle u više poslovne i karijerne sfere, prihvatile su okvir koji su tamo pronašle, a koji je nastao u nekim drugim društvenim i kulturnim momentima, bez apdejta zastarjele verzije. Etika koju danas nazivamo poslovnom je “muška”, a dnevna i praktična ženska borba za emancipaciju oduvijek se, nažalost, svodila na to da se žene što bolje uklope u zakonitosti svijeta koji su stvorili muškarci.
Vjerojatno se ni ja, kao ni većina žena čije sam komentare pročitala, ne bih upuštala u takav pothvat. Ali ne zato što ga osuđujem, već zato što nisam za njega dovoljno hrabra. Previše sam obuzeta održavanjem iluzije da mogu imati sve i održavanjem postojećih društvenih mehanizama koji mnogo suptilnije i sofisticiranije nego u Goetheovoj eri, ali zato jednako poletno, stavljaju buntovne žene tamo gdje im je mjesto. Vidite, ja koja ne živim na mjesečnom paušalu, već isključivo od količine mjesečno obavljenog posla, kad mi nema tko pričuvati dijete – a to se jako često događalo u zadnje tri godine – odbijem posao i ostanem doma. Učinila sam poslovnim partnerima i široj javnosti veliku uslugu jer ih ne maltretiram svojim djetetom, izgleda. Ali nesretni su, redom, moja financijska konstrukcija, posao i karijera, a nisam sigurna ni da je dijete svaki put toliko sretno sa mnom kod kuće. Nikad ne cmoljim ni ne lamentiram nad tom situacijom, ali ljuti me kad mi govore da smo svi ravnopravni i da progovaramo s istih pozicija.
Najveći problem koji ja vidim u ovom incidentu jest to što se Doris Pinčić povukla. Kaže, nikad joj se takvo što nije dogodilo i očigledno je bila nespremna. Nije mi čudna njezina osupnuta i nespremna reakcija, vjerojatno bih je i sama imala. Ali iznenađuje me njezina naivnost pri upuštanju u pothvat za koji je morala znati da će izazvati reakcije, jer vjerojatnost da će s jednogodišnjim djetetom stvari krenuti po planu jedan je naprema sto. Tisuća. Iskustvo mi govori da je riječ o njezinom neiskustvu: ima sina koji je inače mirno dijete i ne stvara probleme i s njim sve može obaviti, ali eto, Donatu je to bilo prvo predavanje pa je reagirao nepredviđeno i nepoželjno. Bilo kako bilo, rasprava o njezinom neiskustvu, koja se može pronaći među brojnim threadovima koji se razmataju po fejsbucima i forumima dok ovo pišem, jedna je od mnogih cesta koje vode ravno u zapećak glavnog problema i odvlače pozornost od važnih pitanja. U raspravama koje će posve sigurno ovih dana uslijediti isticat će se potpuno nevažne marginalije, poput toga da je predavanje bilo o utjecaju sapunica na televizijske gledatelje, helou! Raspravljat će se o tome je li glumica povela sina jer ga voli imati uza se ili ga doista nije imao tko pričuvati, i je li se radilo baš o predavanju, ili je to ipak bila tribina na kojoj je Doris bila jedna od sudionica.
Konstruktivna rasprava trebala bi boldano istaknuti i crveno podvući tezu da žene ne mogu imati sve, barem ne istovremeno. Nije stvar u našem hrvatskom provincijalnom mentalitetu, već u načinu funkcioniranja ljudskog društva u cjelini. Dok su žene te koje rađaju, nema ravnoteže i nema ravnopravnosti. Problematika je to u kojoj su biologija i sociologija pretijesno isprepletene, a savjest uvijek tu da vas ugrize kad dođete u iskušenje delegirati krivnju.
Kad sam pročitala komentar koji kaže da publika želi govornika koji je 100% koncentriran, osobu koja se u tom postotku daje svom poslu, shvatila sam da – po tim kriterijima – činom rađanja u očima publike i kolega gubim poslovni kredibilitet. Jer s djetetom više nikad neću biti kao nekad, ili ikad, sto posto i isključivo svoja i koncentrirana na to da se isto toliko poslovno predam. I što preostaje? Lamentirati glasno ili tiho, ovisno o karakteru, ili ipak zagovarati promjenu kriterija i performativnu, a ne tek deklarativnu jednakost za jedne i druge po kriterijima koji nisu zajednički stvoreni? Preferiram drugo, ali i stalno isticanje ovog prvog i gurnutog pod tepih. Muški svijet diktira strogo odvajanje posla i privatnog života. Muški svijet si to može priuštiti. Heroine ženskog poslovnog svijeta, od Marisse Mayer do Barbare Corcoran, nisu ništa drugo nego žene koje su s peticom položile uklapanje u maskuline obrasce.
Još jedan highlight rasprava – koji uzgred budi rečeno nudi sjajan šlagvort za bombastične naslove i kratke, kaotične i neinformativne tekstove koji su imperativ našeg medijskog prostora – jest taj da se incident dogodio na Festivalu tolerancije. Kako stoji na webu Festivala, misija im je upozoriti na “raznolike sociološke fenomene i aktualnu društvenu problematiku: diskriminaciju manjinskih skupina, ksenofobiju, homofobiju, integraciju azilanata te odnos prema trećoj društvenoj dobi”. Organizacijski odbor poslao je priopćenje o incidentu u kojem stoji da, kao prvo, to nije incident, već događaj “koji je najbolji primjer različitosti među ljudima”, a kao drugo, da oni “smatraju da treba prihvaćati različita stajališta”. Dok se s jednim dijelom te izjave mogu složiti, posve mi izmiče način na koji je, prema riječima Katarine Bakić Vujičić, spomenuti događaj (a ne incident) primjer stvaranja boljeg i tolerantnijeg svijeta. Žalosti me primijetiti da tako mlaka i paušalna reakcija festivalskog vodstva na incident iz stvarnog života – koji je odmak od njihove deklarirane agende u kojoj se ne navode žene ili majke kao interesna skupina – pokazuje da je Festival zakoračio u domenu larpurlartizma i udaljio se od života, do te mjere da zatvori oči čak i kad život dođe k njemu. Osim ako sve ovo nije isječak iz neke paralelne matrice: trailer za novu dramsku seriju, ili performans-najava za sljedeći festivalski ciklus.
Burne, uglavnom ženske reakcije koje se uslijedile nakon “incidenta” meni su razumljivije od potrebe da se o tom incidentu uopće piše. Nije mi poznat njezin glumački rad, no jest kolumna koju piše na jednom od sve učestalijih portala i blogova posvećenih roditeljstvu, majčinstvu i ostalim aspektima (ženskog) života koji su sada internetski nanovo otkriveni, a koja se dosta lepršavo bavi nekim uobičajenim temama. Svojedobno je i na jednom Facebook blogu popljuvana njezina kolumna o „mami kravici“, pa me tim više sada čude komentari koji spočitavaju čitateljicama osudu i javno naklapanje. Dakle, u redu je javno naklapati o trudničkoj mršavosti poznate voditeljice i uvredljivim nazivima za majke dojilje onda kada se s tim slažu svi, ali nije u redu komentirati pojavu javne ličnosti koja je odlučila i svoje dijete staviti u fokus javnosti.
Osobno nisam nikad osjećala neku svemirsku žensku povezanost zbog koje bih se morala boriti za ženska prava, nikada nisam ni imala povoda za to u obliku šovinističkih izjava ili osporavanja prava na jednakost u poslu. Znam po drugim ženama, međutim, da se u tom famoznom korporativnom svijetu koji je i kod nas (navodno) zaživio, strogo primjenjuju muška pravila ponašanja. Pravila koja autorica ovog teksta ispravno kritizira, prozivajući nas žene što ih šutke prihvaćamo. No, tek sam nedavno osjetila pravu potrebu uključivanja u borbu za jednakost kada sam osvijestila da smo uz mnogošta iz Amerike preuzeli i lamentiranje o odnosu majčinstva i karijere – odnosa koji kod nas nikada nije bio neki društveni problem. Barem ja nisam toga bila svjesna. Moja je majka radila (i još radi), i to na zahtjevnom radnom mjestu koji bi u današnjim uvjetima bio nazivan korporativnim. Majke svih mojih prijatelja su radile. Balansirale su djecu, kuću i posao, većina s manje angažiranosti supruga nego što mi imamo danas. Bake su čuvale djecu (koje su to mogle), a ostali su išli u vrtić i sami ostajali kod kuće gotovo pa čim smo u školu krenuli. No, odjednom je veliko pitanje kako uskladiti posao i obitelj. Odjednom se tu nekoga pohvaljuje da i radi i ima djecu, a s druge strane treba ipak “element majčinstva i majke” držati kod kuće. To je valjda u tom korporativnom svijetu, ne znam.
Uz većinu stavova koje dijelim s autoricom, s jednim se nikako ne mogu složiti. Nije to nikakav “hrvatski provincijalni mentalitet”, to je velik društveni problem koji iu Amerike potiho ulazi kod nas. Dijelom zbog krize koja i mnoge žene ostavlja bez posla, ali više zbog sasvim drugih razloga na koje mi žene ne reagiramo. Američke su žene, a i žene iz mnogih zapadnoeuropskih zemalja, natjerane birati između posla i obitelji zato što ne mogu priuštiti malobrojne i iznimno skupe vrtiće, odnosno dadilje. Nije to zato što im je teško uskladiti posao i obitelj, no to je prikazano kao opravdanje koje je stvorilo i parole poput “being a mother is a full-time job”. U izjavi (i postupku) naše glumice najviše me razljutila rečenica da više voli da je dijete s njom nego da ga netko drugi čuva. To implicira da smo svi mi koji smo dijete dali s godinu dana u vrtić učinili to zato što nam je tako draže. Ne, učinili smo tako zato što nismo imali mogućnosti da ga netko čuva ili nismo mogli platiti dadilju, ali i zato što ne možemo voditi dijete na posao. I ne želimo ga voditi. Povremeno su se mnogi od nas našli kao djeca u tom čudesnom svijetu “kod mame na poslu”, našlo se i moje dijete. No, jednako kao što je njezina odluka bila da pokuša održati predavanje s malim djetetom u naručju, moja je odluka da ne pokušavam održati izlaganje na znanstvenoj konferenciji. Ne zato što nisam hrabra, nego zato što mislim da moje dijete zaslužuje punu pažnju (koju ionako često dijeli s radom koji ne prestaje kad dođem kući), a moj posao i kolege ne zaslužuju “multitasking”. Neka dijete nekad ostane samo u mislima.
Da, biologija nas je stavila u taj nezahvalni položaj da nema prave ravnopravnosti. No, za mene je prava ravnopravnost ionako uvijek bila u tome da mogu sve što želim, a ne sve što i muškarci. Voditi dijete na posao ili neke događaje kao što je taj ne znači da smo emancipirano društvo, nego da smo društvo u kojem je posao ispred svega. Posao više nije samo na poslu, sada je posao i kod kuće, pa neka bude i dijete na poslu. Boriti se treba za pravo da dijete ima sebi prirodno okruženje, za pravo na bolovanje (obaju supružnika, bez osude), pravo na normalan rodiljni i roditeljski dopust, fleksibilno radno vrijeme, za više vrtića i više tvrtki s vrtićima za djecu zaposlenih. To bi bila etika u kojoj bismo bili u potpunosti ravnopravni članovi. Ne ja kao žena, nego ja kao čovjek.
Mozda kad bi bila svjesna cinjenice da tvoja mama nije krsila nikakv zakon ostavivsi te solo doma nakon skole u prvom osnovne. Luksuz koje mame danas nemaju. Kao ni radna mjesta na kojina se radi do 2, osim ako nisu tete u vrticu. A bome nemaju svu ni bake na dohvat ruje jer ne zivimo svi na pet minuta jedni od drugih.
Ok, u vezi sa samim “incidentom”: a šta da je došao muž od Doris Pinčić (odnosno, bilo koji otac s bilo kojim djetetom) i doveo malca u istu situaciju? (Jer ga nije imao kome ostavit, jer voli da je dijete s njim, jer nema dovoljno novca da si priušti dadilju. Jer je mama dobila gripu ili otišla na službeni put ili snima sapunicu ili je pobjegla na kraj svijeta jer je zaključila da joj se ne da odgajat dijete.) Taj nastup njoj/njemu je bio poslovna obaveza. Dijete joj/mu je životna obaveza. Ok, vodila/vodio ga je u kino, sve dobro. Ali baš tih pet ili deset minuta na sceni, pod reflektorima – nije ni čudo da se jednogodišnjak malo izbezumi. Pa ima tamo valjda neki organizator kojem kažeš – gle, situacija mi je takva, jel ga možete malo pridržat dok se ja popnem gore i odradim svoj nastup. Pa ako se dijete počne derat (što jednogodišnjaci rado rade), ne moraju to svi slušat. Niti bi itko radi toga rekao – kakav grozan roditelj! Meni to nije baš feminističko pitanje, više praktično pitanje.
Zanemarimo taj nastup, i uzmimo silna slikavanja s djetetom za novine, za naslovnicu Glorije, manijakalno objavljivanje slika jednogodišnjeg djeteta na Facebooku itd. Ovdje se ne radi o profesionalnosti, ovdje se radi o neukusu. U Jadran filnu, gdje se snimaju sapunice, Doris ne dovodi dijete na posao, lako provjerljivo. Na društvena događanja s puno novinara ili slikavanje za novine ga vodi. Ovdje uopće nije bitno radi li se o muškom ili ženskom roditelju, dakle, tema je promašena. Naravno da su žene reagirale s većom osudom nego muškarci jer dijete nije modni dodatak niti mamac za Facebook lajkove. A što je sa zaštitom privatnosti djeteta? Zašto mnoge odgovorne javne osobe izričito zahtijevaju da u novinama lice djeteta bude zamagljeno? Zanimljivo da baš nitko nije postavio to pitanje.
barbara je zapravo pisala upravo o toj temi prošle godine: http://muf.com.hr/2014/06/10/djecje-pravo-na-privatnost/