Reakcija: Mračni muški svijet glazbene kritike
Kad vam se na popisu poslodavaca nalazi Jutarnji list (EPH), gdje više od deset godina pišete glazbene kritike, a napisali ste i knjige „Rock 21. stoljeća“ (Moderna vremena, 2011.) i „Trening za umiranje“ (Profil, 2006.), onda ili jako dobro pišete ili ste jako zločesti u krevetu.
Kakav je Sale Dragaš u krevetu, to znaju njegove ljubavnice i nije na feministkinjama da o tome sude. Može se razglabati, jer je od glazbene kritike u Jutarnjem napravio solidan biznis, je li dečko sa šeširom do svog statusa došao zbog svojih ljubavnih afera ili zbog svoje spisateljske maštovitosti. Kako mnogi od vas potpisnicu ovih redaka smatraju okorjelom i nepopravljivom feminističkom sukubom, na ovom mjestu vjerojatno očekujete da konstatiram kako Sale Dragaš svoj uspjeh uglavnom duguje svojim vještinama u krevetu, no moram vas iznenaditi.
Kad čovjek razmisli, i to malo pažljivije, postane svjestan da nije ni do ljubavničkih ni do spisateljskih draži, nego do činjenice da nikoga nije briga. Nikoga tko ima moć da ga zaustavi ili barem prizove pameti nimalo nije briga što su Dragaševi tekstovi već godinama lepeza heteronormativnih seksističkih gluposti. Nitko si nije uzeo truda da ga nauči da „mačizam“ nije ništa doli eufemizam za „seksizam“, što je često samo blaži izraz za „mizoginiju“. Sigurna sam da Dragaš vjeruje da stvarno i iskreno voli žene, ali njegova je vizija ženskosti toliko staromodna, nakaradna, patronizirajuća i jednostavno pogrešna da 2014. više ne smije imati mjesta u javnom prostoru. Bude vam neugodno čitati čovjeka čiji je glazbeni horizont tako uzak da mu nakon 28 godina bavljenja kritikom ŽENE KOJE SVIRAJU INSTRUMENTE predstavljaju egzotiku. Ali to je vaš problem. Saletu sigurno nije neugodno.
Dokazuje to tako što mu se tretman glazbenica kroz godine samo pogoršava:
„Sve su odreda, a to se posebno odnosi na zadimljeni alt Neko Case i zvonki sopran Edith Frost, premda ni Jenny Lewis, Beth Orton i Cat Power ne zaostaju mnogo na tom planu, sugestivne i emotivne pjevačice koje slušatelja trenutno uvlače u pjesmu. Kad ih čovjek začuje, jednostavno se rastopi poput ono malo preostalog snijega na proljetnom suncu ili ga obuzme želja da ih na nekoj drvenoj verandi ušuška pod dekicu sa šalicom toplog kakaa.“
(Kraljice samoće, Jutarnji list, 8.3.2006.)
„Njezin nazalan, kremast, dubok i seksepilan glas – pojačan vizualnim dojmom putene crvenokose djevojke iz vlažnih snova Davida Lyncha – ostavlja dojam vampa i nevine djevojke, fatalne žene koja muškarce troši brže od halter-čarapa i ranjene djevojke koja samo traži ljubav i zaštitu, iskusne ljubavnice omamljene barbituratima i zaigranog curetka koji tek otkriva svijet strasti.“
(Lana del Ray: Kao da je izašla iz vlažnih snova Davida Lyncha…, Jutarnji list, 17.2.2012.)
„Ne sjećam se kad sam posljednji put na pozornici vidio nešto tako slatko kao što su to bili Shonen Knife u Malom pogonu Tvornice kulture. Njihov pristup punku pod izrazitim utjecajem Ramonesa toliko je iskren, nevin i zaigran da se teško oteti dojmu kako njih tri gitare i bubnjeve tretiraju kao curice kantice i lopatice u pješčaniku (…).
Kad dižu prste u zrak poput đavoljih rogova, to je toliko benigno, seksi i simpatično da ih čovjek instantno želi zagrliti i kupiti im i sladoled i lizalicu i čoksu i gumi bombone.“
(JAPANSKE PUNKERICE U TVORNICI ‘Toliko su seksi i slatke da bih im kupio lizalice’, Jutarnji list, 15.9.2013.)
Znate li što nije benigno, seksi i simpatično? Da, znate: tekstovi Aleksandra Dragaša o glazbenicama. Infantilizacija osoba koje su se odvažile stvarati muziku, a ne biti muškarci. Poistovjećivanje glazbenog opusa žena s njihovim slavni(ji)m muškim ljubavnicima. Ti tekstovi također nisu: smiješni, zabavni, zanimljivi i informativni. Možda djeluju bezazleno, ali što više puta ponovite bezazlenu glupost, to moćnija i štetnija ona postaje. Srećom po Saleta, nikada se neće morati potruditi da to ispravi. Za njegov ga seksizam plaćaju ljudi koje je još manje briga.
Ajde da je još netko prepoznao to Dragaševo slinjenje nad lijepim pjevačicama. Patroniziranje Shonnen Knife (i ne samo njih, jasno) je doista budalasto i naporno za čitati, tim više jer bend postoji otprilike koliko i Dragaševa novinarska karijera. Ali nije Dragaš nikakva iznimka. Arsen Oremović redovito u Večernjem piše na isti način, pa je tako “Lada iz Bambi Molestersa užitak za oči i uši”, a “Beth Ditto nelijepa”. Ne sjećam se da je ijedan muški izvođač bio počašćen kakvim pridjevom vezanim uz njegov izgled, to je privilegija samo ženskih izvođačica.
dobar tekst. sale je seljo a svijet je svinjac.
Draga Lano, tvoj je osvrt na Dragaseve glazbene kritike naprosto skandalozan. “Sigurna sam da Dragas vjeruje da stvarno i iskreno voli zene, ali njegova je vizija zenskosti toliko staromodna, nakaradna, patronizirajuca i jednostavno pogresna da 2014. vise ne smije imati mjesta u javnom prostoru. ” Ovakvi zahtjevi podsjecaju me na najmracnija totalitarna nastojanja i predivno razotkrivaju svu nakaradnost (radikalnoga?) feminizma koji bi zabranjivao, docirao, patronizirao i, u konacnici, sankcionirao i valjda zatvarao sve koji imaju drugaciji svjetonazor. Na svu srecu sve je vise i muskaraca i zena koji to prepoznaju tako da antifeministicki pokret sve je rasireniji.
hvala na provokaciji!
Kad Jelena Veljaca dolazi na red?
Mislim da si malo pobrkala lončiće. Ovi Dragaševi tekstovi uopće ne govore o glazbenicama kao takvima, već o Dragaševom doživljaju istih (za koje se u potpunosti slažem da je infantilno, slinavo i patetično). Ali ma kakve god bile njegove impresije, zar mu ih itko smije zabraniti? Zar ćemo uvesti kriterije tko bi što smio i trebao osjećati dok sluša/gleda određenog glazbenika ili glazbenicu? Ukratko, slažem se da ovi tekstovi razotkrivaju Dragaša kao slinavca koji očito gubi tlo pod nogama kada vidi suknju, ali tvoje iščitavanje njegovih tekstova čisti je womansplainig. 🙂
Malo offtopic, ali ne previše (a ujedno i sugestija za temu): s obzirom da se ovdje (a i inače u feminističkom diskursu) često rabi pojam ‘seksizam’ za svaki, pa i najbenigniji muški komentar žena/e i ženstvenosti (to je otišlo toliko daleko da bi se, s obzirom na stroge kriterije ‘feminističkog bontona’, muškarci trebali osjećati posramljeno što uopće osjećaju privlačnost spram žena) volio bih čuti vaše (žensko/feminističko) stajalište/mišljenje vezano uz aplikaciju Lulu. Seksizam? Double standards? Nešto treće? Muchas gracias 🙂
da, muškarci bi se trebali osjećati posramljeno što osjećaju da imaju pravo komentirati ženski izgled i seksualnu privlačnost u svakom trenutku i svakom kontekstu, od sabornice do ulice, od glazbene kritike do učionice, itd., itd. nije poanta u tome što tko osjeća, nego kako to bira izraziti. a u procesu između osjećanja i izražavanja, potrebno je zapitati se “hoće li ono što namjeravam reći učiniti da se ova osoba osjeća nelagodno?” to je tzv. bonton tretiranja žena kao ljudskih bića. na ideju “obrnutog seksizma”, kao i “obrnutog rasizma”, osim u nekim iznimnim i relevantnim situacijama, zaista ne bih trošila riječi. nema na čemu 😉
Bježiš iz konkretnog u neodređeno. Na neodređene, općenite ‘slučajeve’ ni ja ne želim trošiti riječi. U konkretnom slučaju optužuješ jadnog Saleta za seksizam, iako u njegovim tekstovima koje navodiš nema ni trunke nepristojnosti. Ne samo to, nego u prvom i drugom citatu Sale uopće ne komentira izgled pjevačica već njihove glasove, a samo u trećem kompletan nastup i imidž (i opet treba naglasiti da Sale samo prenosi svoje utiske koji se u ponešto benevolentnijem čitanju lako daju prepoznati kao komplimenti, doduše staromodno uštogljeni). No hajdemo učiniti upravo ovo što si i sama sugerirala: zapitajmo se “da li bi ono što je Sale rekao izazvalo nelagodu kod bilo koje od spomenutih glazbenica da su u prilici to pročitati”? Istina je da o tome možemo samo nagađati. Znamo međutim, i vidimo da je to izazvalo nelagodu kod tebe, a sad zašto se ti osjećaš pozvanom da govoriš u tuđe ime (pa i u ime čitavog ženskog roda) ne želim nagađati. Radije se vraćam nedužnom Saletu: njegovo plačipičkasto slinjenje nad suknjama može nam biti nesimpatično i odbojno, ali njegov je diskurs daleko od “mačo-seksističkog”. Dapače, ja bih ga zbog istoga čak nazvao pekmez-šonjom (pitam se jesam li sada seksist prema vlastitom spolu? tko će ga više znati danas…). Da ukratko rezimiram (nažalost, ponavljajući se): unosiš u njegov tekst nešto što unutra ne postoji. Čisti womansplainig.
prekjučer kad sam pročitala tekst sam dobila instantnu želučanu reakciju kakvu sam dobila i nakon teksta o shonen knifeu, koji ne samo da je seksistički nego i rasistički. asocijacije na lizalice, čokoladice, bombonice, kečkice i curice koje se igraju u pješčaniku sigurno ne bi dobio da u pitanju nisu bile japanke.
i da, nije dragaš jedini, često i na ‘aleternativnim’ stranicama koje pišu o glazbi znam pročitati slične komentare, a onaj koji sam zapamtila se odnosio na dvije članice benda ‘sentence’ koji osobu koja je pisala tekst nije previše zanimao unatoč činjenici ‘kako u njemu sviraju dvije poprilično zgodne cure’.
da, alternativniji sajtovi uopće nisu imuni na takve gafove. ali oni su uglavnom “ironični”
zapravo, gaf je preblaga riječ.
they deserve each other
Dragaš je ljigavac, ali ovo je preprenategnutno samo da bi ga se deklasiralo kao seksista (što ja vjerujem da jest, ali to navedeni primjeri ne potvrđuju). Drugi tekst na ovu temu ima puno bolju poantu (iako promašenu intenciju)
here we go again:
http://www.jutarnji.hr/kate-bush-nakon-punih-35-godina-ponovno-pred-publikom/1217121/
‘Iz toga doba potječe i jedna naslovnica magazina Džuboks s impresivnim poprsjem Kate Bush kojeg se mlada kantautorica, navodno, sramila, a isti potpisnik njime bio očaran.’
super mi je kako je od svih mogućih emocija koje je ona izrazila prema toj seriji fotki on izabrao ‘sram’.