X-Men: Dani buduće prošlosti
Nedavno sam popljuvala Spider-Mana 2 jer je svojom pričom prizvao godine prije seksualne revolucije i popularizacije feminizma, dakle, afirmirao tradicijske vrijednosti koje bi trebale ostati u prošlosti. Mislim prije svega na potpuno promašeno tematiziranje ljubavnog odnosa između superjunaka i njegove djevojke koja je, po uzoru na strip, svedena na scenski rekvizit. X-Men: Dani buduće prošlosti (2014) također koristi stripovski predložak, ali to radi na puno aktualniji, uspjeliji način. X-Men nas iz distopijske budućnosti vraća u prošlost, točnije u 1973. godinu koju, nažalost, Spider-Man 2 svojom zastarjelom pričom nije mogao ni naslutiti. Dani buduće prošlosti pokazuje da ne moraju svi filmovi o superjunacima utegnutim u lateks biti dosadni i nenadahnuti. Naprotiv, mogu biti dobri. Jako dobri.
X-Men filmovi su mi, doduše, uvijek bili posebno dragi zbog sveprisutnih ženskih likova bez kojih franšiza ne bi imala nikakvog smisla. Ipak, puno je tih likova u priču ušlo tek sedamdesetih i osamdesetih godina (Storm, Mystique, Kitty Pryde, Rogue), što se u najnovijoj ekranizaciji itekako osjeti – nema nikakve iritantne anakronije zbog koje bismo se od superjunakinja htjele distancirati jer nas ne predstavljaju u najboljem svjetlu. Naprotiv, svaka je od njih u potpunosti ravnopravna svojim suborcima i posjeduje moći koje nisu rodno obilježene. Telepatija, na primjer, nije moć koju bi imale samo žene, a fizička snaga nije rezervirana isključivo za muškarce. Empatija, glavno svojstvo Charlesa Xaviera (James McAvoy), omogućava profesoru da osjeti i locira mutante širom svijeta, da se s njima emotivno poveže. Profesor X nije stoga samo važan prosvjetni autoritet, već i glavna majčinska figura čitave franšize. Nasljeđe koje prenosi svojim štićenicima i štićenicama X je kromosom koji ima „žensko“ obilježje: profesor promovira razumijevanje, toleranciju, osjećajnost. Nikakav ratoborni poklič ni poziv na dominaciju.
Profesoru X-u suprotstavljen Erik Lehnsherr aka Magneto (Michael Fassbender) u djetinjstvu je preživio holokaust u kojem je izgubio majku i oca. Duboko nepovjerljiv prema ljudima, Magneto vodi proaktivnu, agresivnu politiku zaštite mutanata od „istrebljenja“. Ta agresivna politika jako podsjeća na jednako agresivnu politiku Izraela. Istovremeno, Magneto smatra mutante nad-ljudima, novom, nadmoćnijom rasom – što svjedoči o prepoznatljivom štokholmskom sindromu: žrtva postaje agresor. Zanimljivo je da u X-Men: Dani buduće prošlosti imamo dvije verzije istog lika – mladi je Magneto kojeg pratimo u 1973. ustrajan u želji da opstanak mutanata osigura preventivnim ratom s ljudima koji to nisu, dok je stariji (Ian McKellen) u budućnosti suočen s potpunim slomom vrijednosti kojih se u prošlosti svojeglavo držao. Sentinels roboti ne prepoznaju nijanse koje su Magnetu toliko bile bitne: svjedok je novog holokausta koji ne razdvaja ljude od „nad-ljudi“.
Bitan razlog zbog kojeg je najnoviji nastavak X-Mena po meni bolji od svih prethodno snimljenih, pa i od hvaljenog X-Men 2 (2003), jest taj što se fokus priče s Wolverinea (Hugh Jackman) premjestio na Mystique (Jennifer Lawrence). Početak filma pokazuje apokalipsu – njezin je atentat na glavnog negativca Bolivara Traska (Peter Dinklage) 1973. godine omogućio da ljudi u budućnosti, koristeći njezin DNK, razviju tehnologiju kojom će detektirati i iz društva odstraniti mutante. Wolverine ima zadatak otputovati u prošlost, spriječiti to ubojstvo i tako osujetiti masovnu proizvodnju Sentinelsa, neuništivih robota koji gaze sve pred sobom. No, umjesto dosadašnjih filmova u kojima je Wolverine bio glavni akter, ovoga je puta on tek katalizator – pokretač radnje koju će razviti i okončati drugi: mladi Profesor X, Magneto i Mystique. Nije riječ o ljubavnom trokutu kakav smo imali u prva tri filma – onom između Wolverinea, Jane Gray aka Phoenix (Famke Janssen) i Cyclopsa (James Marsden), već o puno zanimljivijem, politički uzbudljivijem odnosu.
Kad stigne u prošlost, Wolverine tamo zatječe potpuno slomljenog Profesora X-a. Charles Xavier hoda, ali povratak nogu znači gubitak dara – glavu više uopće ne koristi da čuje tuđe glasove niti da se s njima telepatski poveže. Škola je zatvorena jer je većina učenika regrutirana zbog rata u Vijetnamu. Istovremeno, Xavier nikako ne može razumjeti da nije odgojio Mystique, već da su odrasli zajedno: tek je na samom kraju sposoban priznati da je ne kontrolira, da nije njezin skrbnik i da mu je ravnopravna – odluka što će napraviti u potpunosti je njezina, bez obzira na posljedice. Obje su budućnosti, dakle, njezino djelo: i ona iz koje se Wolverine vratio i ona u koju ga je kasnije poslala, što je, ako mene pitate, izrazito pozitivna poruka. Magneto je ostao izvan sretnog završetka, vlastitom krivicom: nefleksibilan kao i uvijek, izvor napetosti – s onu stranu prijateljstva i pomirenja. Kao što negativac i treba da bude.
Zanimljivo je da se u ovom, kao i u svim drugim X-Men filmovima, neprestano maše rukama. Profesor X dodiruje prstima vlastitu glavu kad drugima čita misli, Magneto koristi ruke da manipulira metalom, Kitty Pride (Ellen Page) rukama u prošlost šalje Wolverinea koji ne može bez ruku, i tako dalje, i tako dalje. Vjerojatno zato što je, bez obzira na sve spektakularne moći koji imaju, mutantima ipak najvažnija mutacija koja nas je odvojila od majmuna i dala nam moć pokretnog palca. Čini se da sva magija ljudstva izlazi kroz šake. Ne samo kad je brutalni Wolverine u pitanju. Sjetite se samo prošlog nastavka u kojem Hank (Nicholas Hoult) prije nego postane Beast ima ruke umjesto stopala. Ako to nije dokaz X-Menovske fetišizacije ruku, ne znam što je.
No da se vratim na buduću prošlost. Možemo slobodno reći da je X-Men: Dani buduće prošlosti zapravo film-brisanje i da smo na neki način i mi njime izbrisani kao gledatelji. Franšiza kreće iz početka, s tim da ne možemo točno znati gdje će taj početak biti smješten. Internet nagađa da će se sljedeći nastavak X-Men: Apocalypse (najavljen za 2016.) odigrati u osamdesetima, u Egiptu, ali to su samo nagađanja. Možemo završiti bilo gdje. Meni je samo bitno da ne završimo na Balkanu devedesetih, sve ostalo – jedva čekam.
Hvala ti za ovo! Moja druga polovica (kodnog imena Mrgud – to sve govori) i ja već danima ratujemo oko toga hoće li nam sljedeći film u kinu biti X-Men ili Edge of Tomorrow, pri čemu ja zdušno, ali naivno i bezidejno, navijam za prvi. Sad imam i argumente za ukrasti, a-ha! 🙂
Planiram pogledati i Edge, ali X-Men je odlična zabava koju je teško nadmašiti. Mislim da su šanse da vam se film ne svidi doista male.
Mahanje rukama, IMHO, nije posljedica fetišizacije ruku nego potreba za “vizualizacijom moći” pojedinih likova. Cyclops ne mora mahati rukama da sprži očima, Storm ne maše rukama kada radi oluje, … ali svi koji imaju “nevidljive” moći ih moraju nekako pokazati.