Najveće gnjide ljubavnih pjesama
Od svih tema kojima se ljubavne pjesme bave i svih u njima zastupljenih perspektiva, postoji jedna zbog koje mi se koža svaki put naježi, na loš način. (Usputno pitanje o kojem sam sinoć razmišljala: dolazi li glagol „ježiti se“ od jeze ili od ježa? Oboje ima smisla! Javite mi!) Radi se o vrlo specifičnoj ljubavnoj situaciji: on je – u pravilu je on – u vezi s jednom ženom, ali zapravo voli drugu te joj objašnjava kako će mu uvijek biti bolja od ove s kojom je sad. Zašto je to najgore? Let me count the ways.
Prije nego počnemo, napominjem da me ne zanima glazbeno niti liričko vrednovanje dotičnih pjesama: moja je današnja misija izražavanje dubokog prezira prema govornicima u njima i njihovim „tužnim“ „ljubavnim“ pričama; prezira na koji ponekad zaboravim, ali koji u meni uvijek tinja, čekajući pogodan trenutak – na primjer, dok bezbrižno vozim auto uz upaljen radio – da plane u buktinju.
Nisam, nažalost, pronašla pjesmu odslušanu u nedavnoj vožnji koja me inspirirala, ali primjera ne manjka. Krenimo sa savršenim predstavnikom, naslovom koji je čista definicija problematike: „Holding Her and Loving You“.
„It’s the third hardest thing I’ll ever do
Leavin’ here without you
And the second hardest thing I’ll ever do
It’s tellin’ her about you“
Ovo je priča: voli jednu, ali s drugom je i to mu je doslovno najteža stvar u životu. Druga najteža stvar u životu mu je reći drugoj za prvu. Treća najteža stvar u životu mu je ostaviti prvu i otići drugoj.
Kao prvo, taj poredak je besmislen. Ako pretpostavimo da se obraća ženi koju voli u trenutku kad se rastaju i on odlazi za nju reći ženi s kojom živi, onda mu taj trenutak kad je napušta ne može biti treća najteža stvar u životu, jer to nema nikakvog smisla. To bi značilo da se radi o njihovom posljednjem rastanku prije nego što službeno „budu skupa“, jer će očito raskrstiti sa svojom ženom, pa mu to može biti eventualno 540. najteža stvar u životu. OSIM ako je sigurno da će ga žena ubiti kad mu kaže da voli drugu, što u pjesmu unosi smisao i romantiku koju podržavam.
S druge strane, vrlo je izgledno da nikad ne planira reći drugoj za prvu i jednostavno laže ženi koju voli: „joj, bit će mi to druga najteža stvar ikad u mom životu, ali reći ću joj za tebe jer mi je no. 1 najteža stvar u cijelom životu biti s njom, a voljeti tebe“. Tako ima smisla da mu je napustiti je treća najteža stvar u životu – sigurno je teško odlaziti od nekoga tko nas voli i vjeruje svim našim lažima.
Tradicionalno su najgori dijelovi ovakvih pjesama oni u kojima nesretni ljubavnik objašnjava kako je žena s kojom je u vezi zapravo skroz ok:
„She’s been good to me
When things were going rough
How can I tell her now
That good ain’t good enough?
If she’d give me one good reason I’d be gone
But she ain’t done one thing wrong
So don’t expect me just to walk out of the door
I still love her but I love you more“
„Da, bila je uz mene kad sam se skidao s droge ili 2 godine igrao igrice na kompjuteru samo u gaćama. Da, dobra je kao kruh i radi mi kakao svaku večer, ali, kvragu, da bar nije, ovako mi je stvarno teško spucati je zbog tebe, moje uzbudljive ljubavi. Shvati kako mi je teško, uh.“
Prijatelju (šalim se, mrzim te), poštedi nas sve svog kukavičluka i sebičnosti i samo završi s tim.
Naravno, odluke su potpuno nedostižne ovim govornicima, jer njihove pjesme inače ne bi ni postojale. Što ih sprečava? To što su proračunate gnjide, prvenstveno. Najproračunatiju od njih srest ćemo u pjesmi „She Ain’t You“ Chrisa Browna.
Taj šarmer kaže:
„I wanna leave but I’m afraid
That you don’t even feel the same“
Za razliku od Clayja Walkera, on nema ni patronizirajućih lijepih riječi za nesretnicu s kojom je:
„But you don’t understand it girl
When she touches me, I’m wishing that they were your hands
And when I’m with her it’s only ’bout the sex
With you I had a bad romance
And if I could just trade her in I would
Cause nobody compares to ya“
„Da bar postoji neka tržnica gdje se žene mogu razmjenjivati i gdje se mogu riješiti ove lošije od tebe, ali budući da ne postoji >:(, morat ću trpiti s njom jer nisam siguran da ti želiš biti sa mnom, a neću valjda biti sam, isuse. Ugh, život je hrpa trulog smeća i svo pada na MENEEE. >:(“
Zanimljivo, sve pjesme u ovom tekstu prožete su naratorovim implicitnim uvjerenjem da potpuno zaslužuje imati ženu koja je tu kad je treba, kako god je treba. Nekima je malo teško što joj lažu ili je varaju, ali nijednom na pamet ne pada misao poput „ja sam sebična eksploatatorska svinja“, već je emocionalni, seksualni ili kućanski rad tih žena za njih nešto što se očekuje i podrazumijeva, na što imaju bogomdano pravo i od čega bi im se, zapravo, jedinog bilo teško rastati.
Neki će upravo ženu s kojom su u vezi kriviti za to što preferiraju naručje druge, jer ne obavlja taj rad dovoljno dobro. Primjerice, u pjesmi „Run To You“ Bryana Adamsa.
„She says her love for me could never die
But that’d change if she ever found out about you and I
Oh but her love is cold
Wouldn’t hurt her if she didn’t know, ’cause
When it gets too much
I need to feel your touch“
Njena je ljubav hladna iako ona tvrdi da je vječna. Ali toliko je hladna da kad mu je previše te hladnoće mora potražiti toplinu one za kojom je lud. Nakon druge strofe, ispostavlja se da njegova žena ipak nije hladna kao osoba:
„She’s got a heart of gold, she’d never let me down
But you’re the one that always turns me on
You keep me comin’ ’round
I know her love is true
But it’s so damn easy makin’ love to you“
Zapravo je zlatna srca i iskreno ga voli, ali u njoj jednostavno nema dovoljno vatre, ako me razumijete, i on nekad mora slijediti svoj osjećaj. Čovjek praktički nema izbora. On to naprosto MORA – trčati drugoj, trčati cijelu noć ako treba. Nije on kriv što su one takve!
A onda su tu oni koji više ne viđaju voljenu ženu i odavno su je izgubili, ali nikad, nikad, nikad je neće preboljeti. Čak i sad, čak i nakon svih tih godina s drugom, „Even Now“. Barry Manilow.
„Even Now
When there’s someone else who cares
When there’s someone home who’s waiting just for me
Even now I think about you as I’m climbing up the stairs
And I wonder what to do so she won’t see“
13:25
[Barry staje na prvu stepenicu svog kućnog ulaza, žena ga gleda kroz prozor]
13:26
[Barry stoji na prvoj stepenici, gleda u nebo i uzdiše. Žena ga gleda kroz prozor]
13:27
[Barry stoji na prvoj stepenici, gleda u nebo, uzdiše i hvata se desnom rukom za srce. Žena ga gleda kroz prozor]
13:28
[Dok tužno maše glavom lijevo-desno, primjećuje ženu za prozorom te se panično baca u grmlje pored stepenica. Iskače iz njega nasmiješen i ekstatično maše ženi te joj pokazuje dva palca gore. Žena mu uzvraća mahanjem.]
„That even now
When I know it wasn’t right
And I found a better life than what we had
Even now I wake up crying in the middle of the night
And I can’t believe it still could hurt so bad“
03:14
[Barry se budi iz sna uz jecaj, kojim probudi i ženu]
ŽENA: Barry, jesi dobro?
BARRY: O! Jesam, ljubavi, ružno sam sanjao
ŽENA: Što si sanjao, dušo?
BARRY: Sanjao sam… Sanjao sam da se s neba spustio užasni zmaj i uzeo te i odnio te od mene!
ŽENA: O!
BARRY: O, bilo je grozno! Ne želim ni sanjati život bez tebe!
ŽENA: Barry moj najdraži!
BARRY: Hoćeš mi molim te skuhati čaj od kamilice? Baš sam se uzrujao
ŽENA: Sve za mog Teddy Barryja!
[Žena hita iz spavaće sobe. Barry osluškuje nekoliko sekundi dok ne čuje da je ušla u kuhinju, a onda rukama prekriva lice i rida.]
U istoj je kategoriji i „Almost Blue“ Elvisa Costella. Prejadno, dečki.
No, najmrže su mi ipak one pjesme u kojima se govornik ne obraća ženi za kojom pati, nego ženi koju ne voli, ali će poslužiti. Ona tu nije sporedna smetnja dobra srca, već glavna recipijentica poruke. Evo nam tako i prvog hrvatskog primjerka: „Sve još miriše na nju“ grupe Parni Valjak.
„Ne pitaj me noćas ništa,
pusti me da šutim,
ja noćas trebam mir.
Stare rane opet peku,
moje bitke dalje teku,
dušo, ti nemaš ništa s tim.“
„Čuj, dušo, ti nemaš ništa s tim, za ozbač. Iskreno, ali sad ću baš biti iskren, ljubim te samo za utjehu, da zaboravim na nju. Nije ništa osobno, ej! Ful si mlada i to mi je super, i zgodna si mačka, ali sve još miriše na nju. Tu kod mene doma, da. Ma imam parfem koji je nosila pa špricam svaka četiri sata po stanu. I sad me ne pitaj više ništa, pliz, ja noćas trebam mir. Možeš skinuti tu majicu, ali nemoj mi više ništa pričati, okej? Možda mi daj i pusu tu i tu i tu, jer stare rane opet peku, ali ne brini, ti nemaš ništa s tim…“
Takva je i posljednja pjesma u ovom kratkom pregledu, „Two Out Of Three Ain’t Bad“ umjetnika Meat Loafa. Muškarac u toj pjesmi najperfidniji je, najmanipulativniji gad od svih navedenih.
Razložimo lijepo što joj sve govori u pjesmi:
- optužuje je da je toliko hladna da on plače sige umjesto suza, a hladna je jer joj cijelu noć objašnjava da je ne voli
- on joj može samo ponavljati da je 1) želi, 2) treba, ali je 3) ne voli – no 2 od 3 nije loše!
- ona se može nadati da će pronaći naftu u ulicu u kvartu, ali NEĆE. odnosno,
- on joj nikad neće moći dati ljubav. nikad. nope, sori, voljet će zauvijek samo jednu ženu koja ga je dumpala prije 150 godina
- da, bila je olujna noć kad ga je ostavila, molio ju je da ne ide, ali je otišla, jer ga nije voljela
- „butro, ne budi tužna. ne volim te, ali te želim i trebam uz sebe, i to fakat nije loš deal za tebe“
Ne samo što joj objašnjava da je nikad neće voljeti jer njegovo srce zauvijek pripada nekoj koja njega nije voljela (omg), nego je uvjerava da joj i nije loše uz njega jer je želi i treba. Zar joj to ne može biti dovoljno? Što će joj uopće ta ljubav?
Ako je ipak ne nagovara da ostane s njim, nego samo prekida s njom, ovo je i dalje neobično okrutan način da to učini.
Prošli smo sad kroz neke tipične oblike „volim tebe, ali sam s njom“ pjesama. Osim što uporno postavljaju žene u svetica-kurva dihotomiju, rangiraju ih i uspoređuju, tretiraju ih kao robu i uslužne radnice te ih ili patroniziraju ili mistificiraju, perpetuirajući tako štetne patrijarhalne vizije ljubavi, likovi u njima nepodnošljivi su i patetični šupci. Ako ste prije bili nesvjesni ovog fenomena, odsad ćete biti spremni. Idite u svijet naćuljenih ušiju i naoštrenih zubi i ne dopustite da prođu neopaženo. ¡NO PASARÁN!
“Ma imam parfem koji je nosila pa špricam svaka četiri sata po stanu.” – LOL
Kako si mogla izostaviti Lakše mi je snjon nego satobon????
asti, grašo! :top:
Lakše mi je s njom, nego sa tobom
Dala mi je sve, jubav, sriću, dom.
Kad se pokrijem, srcu otkrijem
Da mi fale dani sa tobom.
ma evo i jutjub: https://www.youtube.com/watch?v=Y97RI0-hewA
Ne zaboravimo Neka i pjesmu Laura non c’è. Poprilicno psihoticna al je na talijanskom pa leti ispod radara..
Bogme da, Jasna, dost seksističko-ljigava psihozica. Svaki novi stih igra i dobiva u natjecanju za najveći cringe.
Izdvajam: prvo veli “Laura non e’ piu’ cosa mia” (Laura više nije moja stvar) – Laura će sigurno bit over the moon kad čuje da ju je nazvao stvari i upravo će to prevagnut da se odluči pojurit mu nazad u topli zagrljaj.
Onda ovoj novoj curki veli “Se vuoi ci amiamo adesso, se vuoi / Pero’ non e’ lo stesso tra di noi” (Ako želiš vodimo ljubav sada, ako hoćeš / Ali nije isto između nas). Ono, mogu ti ga metat ak baš hoćeš, ali znaj da to s nama nije TO. Tebi na dušu ak ti ne bude lijepo. Ja sam te fino upozorio. I nemoj mi se poslije doć plakat da si se zaljubila, sve sam ti unaprijed reko o tom kak stvari stoje s mojom stvari Laurom. Stavim ti ga malo ponekad i to je sve. Venem za svojom bivšom stvari zauvijek, a ti si mi samo zamjenska stvar za hitne slučajeve, kad me brutalno zasvrbi (“Non vorrei che tu fossi un emergenza…”)
Zatim se svrstava u grupu s Chris Brownom i ostalim frajerima koji ne mogu bit sami ni sekunde s “Da solo non mi basto, stai con me” (Nisam si dovoljan sâm, budi sa mnom).
Za kraj sliježe ramenima: “Forse e’ difficile cosi’ ma non so che cosa fare” (Možda je ovako teško, ali ne znam što drugo napraviti) — uhm, nije, ful je lako, ne budeš s curom koju ne voiš, prekineš i s njom — i obavještava nas kako misli da je to sve ipak logično (“Credo che sia logico”) – nije. Probaj ponovno.
odlično! kreirajmo arhivu <3
http://m.youtube.com/watch?v=ASY7boVoDCQ
isuse, da!! najgore. posebno ovo osjećam jer sam nedavno bila u sličnom zapletu.
da ubacimo malo egalitarnosti, moram spomenuti duet dražena i anđele di ona kaže ‘a ne znaš da nisam ni ja sretna s njim i kako se svakog jutra sjetna probudim’ ili ivane banfić ‘ne ne mazi me ko on još je tu u srcu mom’.
i katy perry je opaki contender http://www.youtube.com/watch?v=hnE-h4aPVIg
Cause when I’m with him
I am thinking of you
Thinking of you
What you would do if
You were the one
Who was spending the night
Oh I wish that I
Was looking into your eyes
😮
+ rahmetli amy je isto zajebana:
Upstairs in bed with my ex-boy
He’s in the place, but I can’t get joy
Thinking of you in the final throes
This is when my buzzer goes
ima li kraja i DOKLEN BRAĆO.
Baš si me nasmijala ovim, u naraciju muke jadnog Barryja Manilowa sam se totalno uživila. Meni najdraža pjesma ove tematike je ‘Call your girlfriend” od Robyn – žena ženi, ali istodobno (bar meni) malo sarkastično prema njemu. Vjerojatno se baš ne uklapa u ovu plejlistu, ali ako netko treba očistit nepce, jel.
To je sve u redu. Kakve bi bile ljubavne pjesme kad ne bi održavale unutarnju sjebanost i dubok emotivni rascjep autora? Možete li zamisliti pjesmu u kojoj autor kaže da voli svoju partnericu unatoč svim manama, trudi se biti što bolji prema njoj (kao i ona prema njemu), da se sjećaju lijepih trenutaka i trude se što prije zaboraviti ružne?
Ne samo da to nitko ne bi slušao, već ne bi imala šanse na top listama.
Svaka čast na tekstu, uljepšao mi je dan!
zaboravili ste i Stvari lagane od Tutti Frutti Banda.. iskorištava svak svakog na sve strane
bizi odobrava i slaze se. sok i nevjerica, i know. 😀
mislim da se robyn sa “call your girlfriend” tu ne uklapa, radi se o nevinom wishful thinkingu.
mislim da na popis trebati dodati riri i apsolutnu pobjednicu grupne psihoze iz pjesme unfaithful:
“I don’t wanna do this anymore
I don’t wanna be the reason why
Every time I walk out the door
I see him die a little more inside
I don’t wanna hurt him anymore
I don’t wanna take away his life
I don’t wanna be…
A murderer”
dakle nju razdire sto ga vara jer vidi da on jadan umire iznutra, ali i dalje ga vara, a on zna da ga vara ali i dalje se status quo ne mijenja osim sto on i dalje polako umire. to je sve ludo majkemi.
Meni i dalje vrh vrhova ostaje Remi iz Elementala, bolja čak i Huljićke 😀
Ti imas nju, ja imam njega
vezu iz bajke sve sto treba
i znam koliko joj ti znacis
al ne znam zasto me privlacis
Gledam te dok je vani mazis
i sram te bilo sto joj radis
bez trunke sumnje ona ti se predaje
cini mi se luda sto ti vjeruje
Kada sam s njim drzis distancu
pruzis mi ruku kao strancu
gledas me vidim dok sam s njim
i cekas da te pozelim
Od pica mi se vrti
od tebe gubim tlo
da nam vrijeme brze prodje
sto me ne bi skinuo
Igras se sa mnom vec previse
crtas po tijelu pa me brises
bacas mi udicu pa potezes
kad zagrizem sa nje me otkines
A riskiram sve sto sam stekla ja
njemu za tebe nisam rekla ja
zelim te cak i kad sam s njim
mozda ga sutra ostavim
Nisi cistunac, daj zaboravi stid
kad nikog nema stisni me uza zid
oboje zelimo to, ne pravdaj se
kad sunce grane opet biti ces
Biti ces njen
Hahaha
ovo postaje sve bolje i bolje!
i ne znam kako smo zaboravili apsolutnu hitčinu tek je 12 sati:
‘ona neće znati da smo bili zajedno’, ‘voljela bih znati misliš li na mene kad si s njom’, ‘sačuvaj ljubav za nju u meni nađi spas o – o!’, ‘ne trebam ja s tobom brak, baš me briga što si njen’.
znam da tu ne vara ona svog partnera, ali mislim da se dobro uklapa u cijelu priču. 🙂
opet, ne vidim kako se uklapa. tema je nevjera ili bar neiskrenost prema osobi s kojom je doticni/doticna (gnjida) u vezi. pozeljeti tudjeg partnerca/partnericu ili cak imati nesto s njim/njom moze se okarakterizirati kao nemoralno, ali mislim da nikako ne spada u kategoriju “gnjida”.
ne pusim fore o musko-muskoj ili zensko-zenskoj solidarnosti, niti smatram da sam ja kriv ako necija cura/zena prevari partnera sa mnom. ona je ta koja je s njim u vezi, ona je ta kojoj bi trebalo biti stalo, ja sam samo sredstvo i da nisam to ja bio bi na mom mjestu netko drugi.
u principu se slažem, šok i nevjerica i know 😉
malo sam se zanjela jer me ovaj elemental podsjetio na dotične stihove.
mislim da su ljudi na toj temi skloni zanijeti se ovisno o tome s kojom se stranom poistovjete.
nagadjam da ce zene koje je partner prevario prije osuditi to o cemu vanna pjeva, ali ako su one te koje su prevarile partnera ili je netko prevario partnericu s njima, dozivljaj se mijenja.
nije tema ali ubola me u mozak pjesma lane jurcevic:
“Ma daj me raspameti, da srce osjeti
Još jedno ludo ljeto može početi
Prebaci me pameti i u glavi sklop
NEMOJ NIKAD STATI NI KAD TI KAŽEM STOP”
rece lana a feministice dobise aneurizmu. 😀