Rad u neprofitnim medijima

Marilyn Minter, small

Kao netko tko u neprofitnim medijima radi skoro devet godina (od toga sam, po prvi puta u 34 godine života, stalno zaposlen otprilike osam mjeseci) pokušao bih dati genezu fonda oko kojeg se u medijima ovih dana lome koplja. Naime, taj je fond preuzeo funkciju onoga što se ranije zvalo Razvojna suradnja u području neprofitnih medija pri Nacionalnoj zakladi za razvoj civilnog društva, javnoj instituciji posvećenoj poticanju razvoja neprofitnih udruga, dakle, pravnih subjekata koji ne mogu ostvarivati profit.

Nakon rada na tome da se taj fond uveća (povećanjem postotka izdvajanja iz lutrijskih sredstava), izdvoji u samostalan fond i otvori većem broju subjekata, on je ostao otvoren isključivo neprofitnim subjektima. Temeljem odredbe Zakona o igrama na sreću, a specifično Uredbe o kriterijima za utvrđivanje korisnika, sredstva iz tog fonda i dalje su mogla ostati otvorena samo neprofitnim subjektima. No, komercijalni subjekti i dalje raspolaganju na druge fondove iz kojih mogu dobiti potporu. Jedan od njih je Fond za poticanje i pluralizam elektroničkih medija pri Agenciji za elektroničke medije koji je do kraja pretprošle godine isključivo odobravao potpore komercijalnim radijskim i televizijskim medijima, a ukupan mu je iznos, ako se ne varam, između 30 i 40 milijuna kuna godišnje (tri posto od naplaćene HRT-ove pristojbe).

Nažalost, od elektroničkih publikacija, kako je određeno Zakonom o elektroničkim medijima, na tom se fondu – za sada – mogu natjecati isključivo neprofitne publikacije. Medijima kojima su osnivači tvrtke i bave se poslom od javnog interesa, definitivno bi se trebalo omogućiti jače potpore, prvenstveno kroz Fond za pluralizam kao najveći, a potom i kroz smislenije potpore za poduzetništvo u kulturi, ali kroz jednak stupanj kontrole i kroz proceduru kakvu prolaze i neprofitni mediji, s jasnim kriterijima i razumijevanjem što javni interes jest.

Dalje, tim zakonski definiranim komercijalnim medijima, među njima i portalima, dostupni su programi javnih potreba u kulturi Ministarstva kulture i odjeli za kulturu gradova, kao i različiti tipovi projektnog financiranja s obzirom na specifičnosti područja kojim se bave pri ministarstvima, gradovima, zakladama, agencijama itd. Kao i, recimo, ono što se zovu diskrecijska sredstva. Na primjer, natječajem grada Zagreba veoma su izdašno financirani i Dnevno.hr (pr. 2013. – 228 000 kuna; 2014. – 180 000 kuna ) i Index (pr. 2013. – 240 000 kuna; 2014. – 240 000 kuna; 2015. – 210 000 kuna). Za godinu 2015. Narod.hr je diskrecijskim sredstvima, mimo natječaja, dobio 120 000 kuna (uz dodijeljeni radni prostor, sredstva za režije i 120 000 kuna 2014. godine). Podsjećam da je U ime obitelji odnedavno i registrirana politička stranka, no – mada se to čini suludo – ili Zakon o medijima i Zakon o političkim strankama nisu jasni oko toga smije li politička stranka upravljati ili imati direktan utjecaj na medij ili se ti zakoni ne provode, ali članak 35. Zakona o elektroničkim kaže da “političke stranke i koalicije ne smiju biti sponzori audiovizualnog ili radijskog programa osim u vrijeme izborne promidžbe sukladno posebnom zakonu”. Toliko o tome da su mediji “s druge strane ideološkog spektra” kruha gladni. U povlastice tiskanim dnevnicima kroz smanjivanje poreza neću ni ulaziti, kao ni u Bandićevo financiranje lokalnih televizija (spomenimo tek 2,7 milijuna kuna za televiziju Z1 u 2014. godini).

No, vratimo se na Fond za neprofitne medije koji, podsjećam, na raspolaganju ima otprilike tri milijuna kuna. Neke su odluke Povjerenstva, čini mi se, bile loše, ali i potpuno transparentne u proceduralnom smislu – diskrecijska odluka da se novac dodijeli Autografu, odluka da se Booksi na prošlom natječaju ne dodijele sredstva, sustavno ignoriranje Vizkulture, neravnopravna raspodjela sredstava – ali i to je javan posao i treba ga preispitivati. Istovremeno, Povjerenstvo je odlučivalo o raspodjeli tih sredstava temeljem postojećih kriterija i radilo je to, koliko mogu procijeniti, pošteno i kritički, a biralo se putem javnog natječaja, svatko se prema jasnim propozicijama mogao prijaviti i nitko ga nije ustoličio prema svojim preferencijama.

Iako su ovo javno dostupne informacije, novinari koji su već izvještavali o ovome “slučaju”, a i oni koji to čine sada, uz neke iznimke, nisu uspjeli iznijeti ove činjenice. I dalje se kao koruptivni primjer povjerenstva papagajski prepisuje zabluda da je na natječaju “prošao” Galovićev “izmišljeni projekt”, a Narod.hr nije. Ponovimo još jednom, prošao je kao projektni prijedlog na papiru, u fazi ocjenjivanja kada se uopće ne uzima u obzir postoji li neki medij ili ne.

Moja je mjesečna plaća na portalu Kulturpunkt.hr 4000 kuna neto (ponavljam, kao stalno zaposlenog od sredine prošle godine), a prije toga sam radio za honorar prvo od 1500 pa onda 2500 kuna i tako osam godina. Istovremeno sam – uz veliku podršku kolega i profesora – uspio završiti studij komparativne književnosti, koji sam novcem posuđenim od roditelja platio 18 tisuća kuna. Meni, i još troje kolega, to je jedini posao. Ako se pisanje, čitanje, urednička i grafička obrada tekstova, potom lektura, redaktura i korektura, osmišljavanje tema i pronalaženje vanjskih suradnika, pisanje dvaju mjesečnih newslettera za čitatelje, edukacija mladih novinara kroz različite programe i radionice, povremeno održavanje računalne opreme i tehnički i grafički razvoj portala, pisanje projekata i izvještaja, mogu zvati jednim poslom. Ali to je naš izbor i ostat će naš izbor, naš jedini posao da ga radimo pošteno, za javni interes, ljudska prava, feminizam, inkluziju, političku i građansku pismenost, antifašizam, solidarnost, življenu kulturu, i to tako da to što radimo bude trajno i besplatno dostupno svima i da se može slobodno dalje preuzimati i distribuirati, sve dok netko ne odluči drugačije.

Svojim autorima, mahom onima mlađe generacije, omogućavamo prostor da objave svoje prve radove u profesionalnom mediju i njihov rad bez iznimke pošteno honoriramo, a onima već etabliranima mogućnost da nastave svoj rad i angažman koji su izgubili u mahom komercijalnim medijima – i to nije nešto čime se hvalim, to smatram radnom dužnošću i obvezom. Pritom sam itekako svjestan da je kolegama koji su imali manje ili nikakve potpore puno, puno gore, a radili su izuzetno vrijedan i potreban posao. Kao i, naravno, kolege u komercijalnom i javnom sektoru koji rade u nemogućim uvjetima, do mjere da se – kad ih vidim na kiši, snijegu i vjetru na terenu, kako čekaju ispred Vlade i Sabora da im izjavu daju osuđeni ratni zločinci, tranzicijski profiteri, serijski lažovi, revizionisti i šovinisti – uspoređujući svoj posao s njihovim, ponekad osjećam nedostojnim što se predstavljam kao novinar. Da ne pričam o radnicima i radnicama u uništenim tvornicama i pogonima, potplaćenim učiteljima i učiteljicama, liječnicima i liječnicama na 48-satnim dežurstvima, poštarima i poštaricama koji nam pakete, pisma i račune isporučuju pješke jer racionalizacija nekima od njih više ne daje ni bicikle, a koji su nas sve zajedno odškolovali i omogućili nam besplatno zdravstveno osiguranje, sve što imamo izgradili svojim rukama, a mi smo im vratili tako što smo šutjeli i glasali za mošti cara Tuđmana.

I, naravno, treba reći da nam to nije jedini izvor financiranja jer da je, niti bi bilo dovoljno da se zaposli četvero ljudi, da se plati ured, režije, server, računovodstvene usluge, banka, sve ono što se inače zove hladnim pogonom, a predstavlja stotinu troškova o kojima, kad se o ovim stvarima priča, nitko ne razmišlja. I to u sektoru u kojem, sve i da hoćete, ne možete utržiti 1000 kuna mjesečno od oglasa jer javne institucije u kulturi radije plaćaju stotine hiljada kuna marketinškim agencijama da im osmisle i provedu marketinšku kampanju umjesto da se, smisleno i logično, oglašavaju direktno u medijima za kulturu i time ih financijski osnažuju.

Jebite se, rekao bi vlasnik libertarijanskog medija, mi u “realnom sektoru” to prolazimo svaki dan, a nismo “uhljebi” na “državnoj sisi”. Osim što si medij izgradio na leđima novinara koji rade 12-satne smjene, uz obećanje da će plaća već nekad stići, kao i nagrada u obliku fantomskih “dionica” još jedne u nizu firmi na koju se srećom još uvijek nitko nije upisao na Trgovačkom sudu, a ti u vili u Istri piješ trideset godina staru malvaziju iz hrastove bačve i jedeš karpaćo od netom izronjenih Jakobovih kapica s domaćim tartufima. Valjda se to tako kaže.

Stoga, želio bih se zahvaliti svima koji misle da je posao koji radim parazitiranje na novcu poreznih obveznika i zazivaju otpuštanje 350 radnika i radnica (uz preko 2000 honorarnih radnika i radnica; vidi: “Radni materijali za raspravu o medijskoj politici Republike Hrvatske 2015-2020”) u neprofitnom medijskom sektoru. Siguran sam da će to spasiti ekonomiju, pomiriti zaraćene u ideološkom ratu, omogućiti razvoj tolerantnijeg i solidarnijeg društva i zapošljavanje ogromnog postotka mladih i sposobnih ljudi te učiniti da generalno cvjeta tisuću cvjetova. I želim nam svima sreću s Matijom Babićem, Željkom Markić i Markom Juričem i svima onima kojima su – barem dok ne izgube interes – “neprofitni mediji” hobistički angažman dok profesionalno prakticiraju medicinu, pravo ili nešto treće.

Komentari
  1. Gordan
    • Vedrana
      • Gordan
      • Gordan
        • shiboleth
          • Krispy
        • Vedrana
    • Krispy
    • klara
      • Gordan
    • Mario
      • Gordan
  2. denis
    • Gordan
  3. semua
    • Gordan
  4. a11
  5. onaj koji je
  6. trolol
    • Krispy
    • Gordan
    • Gordan
      • Karolina
        • Gordan
        • Gordan
    • Krispy
  7. Marcus Aurelius
    • Vatroslav
      • Gordan
        • Krispy
          • Gordan
          • Sintagma
          • Gordan
        • Krispy
          • Gordan
        • Modesty
  8. steffani
    • Krispy
      • Gordan
          • Gordan
        • Krispy
      • Gordan
        • Krispy
          • Gordan
          • Krispy
          • Gordan
          • pajopsihopatak
          • pajopsihopatak
  9. gabin
  10. steffani
    • Krispy
      • steffani
        • Krispy
          • steffani
          • Krispy
          • Krispy
  11. shiboleth
  12. steffani
    • Krispy
    • Krispy
Ne dajte se gadovima, Offred i Grace!
#YouToo
Feminizam i socijalizam: kritička povijest
Obiteljski zakon, RANT EDITION
Jill Soloway: pomicanje granica roda i žanra
Ne dajte se gadovima, Offred i Grace!
Angelizacija puka
Povratak “Twin Peaksa”: 10.-18. epizoda
Ne dajte se gadovima, Offred i Grace!
Long Black Dick 24
Ljubav u doba socijalizma i ostale queer romanse Sarah Waters
Dobar savjet zlata vrijedi: priručnici za roditelje u teoriji i praksi
Tko zna bolje od mame: savjetodavni priručnici i majčinstvo
Feministička trudnoća u devet crtica
Dobar savjet zlata vrijedi: priručnici za roditelje u teoriji i praksi
Potraži ženu u jugoslavenskom socijalizmu
Bruna Eshil: “Okovani Anti-Rometej”
Koji je plejboj pravi za tebe: Dikan Radeljak, James Bond, Jabba the Hutt ili Ramsey Bolton?
GLAZBENI LEKSIKON: I Bet On Losing Dogs
Makeup savjeti za naredno političko razdoblje
Pain babes: o queer djevojaštvu s invaliditetom
Postajanje ženom, postajanje autoricom
Djevojaštvo u teen seriji “SKAM”
Yass, Queen – ohrabrivanje djevojaštva u “Broad Cityju”
Zlostavljanje s rokom trajanja
Koji je plejboj pravi za tebe: Dikan Radeljak, James Bond, Jabba the Hutt ili Ramsey Bolton?
Šteta što je kurva
Sitni, nebitni, zlonamjerni
Bebe devedesetih i Mimi Mercedez
Sitni, nebitni, zlonamjerni
Feministkinje i laž o velikom pank drugarstvu
Courtney Love: zauvijek luda kuja
Transrodne žene su žene
O ženskoj šutnji i prešućivanju
Tamni poljubac paranormalnih ljubića
Monster girl
“Cosmo” i četvrti val feminizma
Ljeto u Černobilu
Neka počne zlatno doba
Savršena žrtva